Partij van Verdonk wint fors in peiling

Gepubliceerd: vrijdag 19 oktober 2007 23:06
Update: zaterdag 20 oktober 2007 08:42

De presentatie van de nieuwe politieke beweging van Rita Verdonk heeft de politica geen windeieren gelegd. Verdonk en haar partij maken deze week een sprong en krijgen volgens de peiling van de Politieke Barometer vijftien zetels. Vorige week stond Verdonk nog op vier zetels.

De winst van Trots op Nederland gaat ten koste van verschillende andere partijen en met name de oude partij van Verdonk de VVD. De liberalen zakken van negentien zetels naar dertien. Ook de PVV moet inleveren. De partij van Geert Wilders raakt drie zetels kwijt en komt ook uit op dertien, nog altijd vier meer dan de partij er nu heeft in de Tweede Kamer. De SP verliest ook en gaat van 24 naar negentien.

De coalitiepartijen boeken winst en eindigen op 75 zetels, net geen meerderheid in de Kamer. Het CDA krijgt er een zetel bij en komt uit op veertig. De PvdA wint er twee naar 28 en de ChristenUnie blijft gelijk op zeven zetles.

D66 boekt net als vorige week een zetel winst en komt uit op vier. GroenLinks blijft gelijk op zeven en ook de SGP en de Partij voor de Dieren laten geen verandering zien. Zij houden ieder twee zetels.

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam

Ontbijt Nieuws Iedere werkdag rond 09:00 uur de laatste headlines van DePers.nl in uw mailbox.
Lunch Nieuws Iedere werkdag rond 12:00 uur de laatste headlines van DePers.nl in uw mailbox.

Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

Meest gelezen binnenland

  • Zeg kinderporno en politici slaan door

    De Pers

    Zeg kinderporno en ze slaan door
    15 uur geleden
    Een journalist maakt een achterhaalde reportage over hoe kinderporno verspreid wordt via een digitaal netwerk. In Den Haag hadden ze er nog nooit van gehoord en komen ze met de domste oplossingen. Voortaan eerst even tot tien tellen.

  • Fotogalerij: NS presenteert nieuwe dubbeldekkers

    De Pers

    NS vernieuwt dubbeldekkers
    18 uur geleden
    De NS vernieuwt haar versleten dubbeldekkers uit de jaren '90. Bekijk de fotogalerij.

  • VVD'ers: Rutte moet reageren op PVV-site

    ANP

    VVD'ers willen reactie Rutte
    15 uur geleden
    Premier Mark Rutte zal met een antwoord moeten komen op vragen over het omstreden PVV-meldpunt over problemen met Midden- en Oost-Europeanen.

Meer nieuws binnenland

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: flying__dutchman, 21 okt 2007 17:32
Wat Nederland nodig heeft is geen sterke leider, geen sterke partij, maar juist minder overheid. Ironisch genoeg kan alleen een sterke leider de invloed van de overheid afbouwen. En dat is nu net dat gene wat de meeste sterke leiders zelf weer niet willen. Meestal neemt de invloed van de politice almaar toe; zie ook nu weer met de huidige kabinet. Het motto van de club balkenende had beter kunnen zijn: "samen betuttelen".

Dutch


Reageer Door: benbrugge, 21 okt 2007 17:23
Hoi Ejo,

Gelezen jouw bijdrage, denk ik dat wij het in grote lijnen met elkaar eens zijn.

Om misverstand te voorkomen:
Ik denk inderdaad dat er bij een grote groep mensen inderdaad behoefte is aan een sterke leider.
En ja, ik denk dat Rita Verdonk misschien wel degene is die ze zoeken.
Ook zou ik graag zien dat (bijv) mevr. Verdonk zich liet bijsturen door haar aanhangers.

Maarrr, IK denk dat die aanhangers nou juist niét de behoefte hebben om hun nummer 1 bij te sturen.
Lelijk gezegd, ze duwen hun nr 1 naar voren, en kijken apatisch toe wat ze er van terecht brengt.
Zolang zij niet al te ver afdrijft van eerder ingenomen standpunten, blijven ze klappen. (zie SP)
Als zij water in de wijn begint te doen, zoeken ze iemand anders. (zie PvdA)

Mevr Verdonk is niet mijn zorg. Wel haar achterban.

Zelf ben ik overigens dol op twijfelaars.
Ik heb weinig op met zekerweters. Ik vertrouw ze op de een of andere manier gewoon niet. Ligt vast aan mij.
Ik denk dat ik bij een volgende verkiezing, op Wouter Bos ga stemmen. Want die man bevalt me steeds meer.

Hoi, en bedankt voor Uw reactie.
Ben.

Reageer Door: HAWC, 21 okt 2007 10:07
benbrugge schreef:


**knip**

In de bruine hemden tijd, was het standpunt van het volk dat joden, (en zigeuners, homosexuelen, en linkse intelectuelen) de maatschappij ten gronde richten, en dat daar tegen opgetreden moest worden.

**knip**



Het standpunt van het volk was toen op een grove leugen gebaseerd die vooral met veel bombarie en later met sterkere pressiemiddelen ingehamerd werd. Ik zie overigens veel analogieen met de huidige tijd, op zich kleine incidenten worden opgeblazen tot onmetelijke proporties in de media, en sommige politici spelen daar mooi weer mee.

Kenmerkend voor de discussie is dat de media samen met Wilders en Verdonk voorop heel hard bezig zijn met een potje navelstaren. Andere informatie dan "de juiste" informatie wordt niet gewaardeerd, of gewoon weg gefilterd. De Nederlandse media besteden volgens mij onevenredig veel aandacht aan allerlei relletjes en integratiedebat discussies terwijl er echt wel belangrijkere dingen aan de hand zijn in de wereld.

Van een in zich zelf gekeerde groep is het bekend dat deze van de ene idiotie in de andere valt, en op een gegeven moment krijg je letterlijk middeleeuwse tafrelen waarbij er heksen worden verbrand. De analogie met het integratiedebat in Nederland is niet te ontkennen.

De vruchten van deze discussie worden juist geplukt door Rita Verdonk en Geert Wilders. En deze discussie begon nu juist met de opmerking van Ben dat de stemmers zogenaamd behoefte hadden aan een sterke leider in de vorm van ene Rita Verdonk die echt niet bijgestuurd hoeft te worden door de leden van haar beweging. Ik ben het daar niet mee eens.

Een literatuuradvies is het boek "Lord of the Flies". Dan zie je waar navelstaren bij een groep van 25 kinderen op een onbewoond eiland toe leidt.

Reageer Door: benbrugge, 20 okt 2007 17:14
ejo1960 schreef:


Ik denk dat Verdonk het wel degelijk goed kan gaan doen bij een volgende verkiezingsronde.
Ik denk ook dat de aanhang van Verdonk, Wilders en Marijnissen, in totaal best fors kan groeien.

Politie, opiniemakers, journalisten, en iedereen die de havo heeft afgemaakt, zie ik telkens dezelfde fout maken.
Zij denken echt dat er grote groepen mensen in de samenleving zijn, die mee; willen beslissen.
Dat er hele massa's zijn die inspraak willen hebben.

Dat is m.i. niet het geval.
De massa wil iemand aan het roer die ze vertrouwen.
Eentje die bij windkracht 10 de zeilen niet strijkt, maar standvastig recht vooruit (of; door zee) gaat.
Iemand die niet twijfelt, maar weet.
Iemand die voor ze zorgt, die op haar/zijn post blijft, terwijl de massa zich vergaapt aan dancing met de stars.

En dat (en alleen dat!!) hebben Putin, Bush, Hitler, Pinocet, Castro, Marijnessen en Verdonk met elkaar gemeen.
De grote massa ziet in hen de verlosser uit de misere.
..>>Geef Rita het roer! Zij weet de weg.
Democratie is een denkspelletje voor intellectuelen<<..

Verdonk, Wilders en Marijnissen, weten uitstekend hoe ze als de alwetende goeroe kunnen overkomen.
Ik zie voor hen een mooie toekomst.
Jammer dat ik de havo heb afgemaakt.

Ben.



En spoedig zullen de bruine hemden door de straten marcheren, dat is namelijk het gevolg van een dictatuur.

Daar heb je geen HAVO voor nodig, iedereen die een lagere school afgemaakt heeft zou beter moeten weten.

Ga je schoolgeld terughalen!


Ik begrijp Uw reactie niet.
Zie weinig verband tussen hetgeen ik geschreven heb, en Uw reactie.

Buiten dat;
ik ben er niet zeker van dat "de bruine hemden" een gevolg zijn van dictatuur.
Eerder zou ik zeggen dat van andersom.
De massa neemt een uniform - hoewel misschien ingefluisterd - standpunt in, en zet daarna hun formidabele leider op de troon.

In de bruine hemden tijd, was het standpunt van het volk dat joden, (en zigeuners, homosexuelen, en linkse intelectuelen) de maatschappij ten gronde richten, en dat daar tegen opgetreden moest worden.


Ben.

[Modbreak Ferdinand (discussies@depers.nl): Gelieve mensen niet te beledigen. Dit bericht is bewerkt.]

Reageer Door: krankzinnig, 20 okt 2007 17:01
ejo1960 schreef:

Het land is met de oprichting van deze politieke beweging een stapje dichter bij de afgrond gebracht.

Ik heb grote twijfels over het democratisch gehalte van een PPV, Verdonk en ook de SP. Je hebt te maken met partijen die top-down geleid worden volgens een zeer strakke regie, en als lid kun je het ermee eens zijn of wegwezen.

Deze zeer strakke regie heeft ook tot gevolg dat de partij of beweging in kwestie blind is voor de complexiteit van de samenleving. Ideologie heeft vervolgens de overhand boven het zoeken naar verstandige oplossingen.

Maar, al deze woorden zijn waarschijnlijk te moeilijk voor vele stemmers die zich blindelings laten leiden door hun emoties in plaats van hun verstand.


Wat zijn al die verstandige oplossingen van de gevestigde orde dan, dagelijks twee auto's in de fik laten steken in Slotervaart ?
Ik heb eerder het idee dat ze helemaal geen verstand hebben.

 


 
 


© Copyright DePers.nl