De Pers
 
Softdrugs Burgemeesters spreken zich uit

Sluiting coffeeshops onnodig

Door: Merel van Leeuwen
Gepubliceerd: vrijdag 31 oktober 2008 07:08
Update: vrijdag 31 oktober 2008 09:48

Coffeeshops hoeven niet dicht en het gedoogbeleid deugt. Dat zeggen acht burgemeesters tegen De Pers. "Roosendaal en Bergen op Zoom weten dat mensen het spul elders halen."



Collega-burgemeesters hebben weinig begrip voor de bestuurders van Roosendaal en Bergen op Zoom. Die willen de coffeeshops in hun stad sluiten en het Nederlandse gedoogbeleid op de helling zetten, vanwege de overlast van buitenlandse drugstoeristen.



Op eigen houtje

Dagblad De Pers vroeg acht burgemeesters van andere grote en middelgrote Nederlandse steden naar hun visie op softdrugsoverlast en het gedoogbeleid. Zij nemen in hun antwoorden stelling tegen hun Brabantse collega’s. Ze handelen op eigen houtje, is de klacht, zonder overleg met andere grensgemeenten. ‘Hierdoor verplaatsen ze het probleem naar andere steden’, aldus Rob van Gijzel (PvdA), burgemeester van Eindhoven.

 

Verantwoordelijkheid
Zijn partijgenoot Peter den Oudsten (Enschede) vult aan: ‘Als gemeenten moeten we gezamenlijk onze verantwoordelijkheid nemen. Roosendaal en Bergen op Zoom weten dat mensen het spul elders gaan halen.’

Anderen zijn milder, omdat zij menen dat hun problemen onvergelijkbaar zijn met de overlast waarmee de grensgemeenten te maken hebben. Andries Heidema, Christen- Unielid en burgemeester van Deventer: ‘Ik snap de enorme spagaat waar grensgemeenten in zitten. Maar je hebt wel te maken met het waterbedeffect als je het zo lokaal oplost, want wat betekent die sluiting voor buurtgemeenten?’
 


Hoge nood
Volgens VVD-burgemeester van Zwolle, Henk Jan Meijer, was de nood voor Roosendaal en Bergen op Zoom ‘blijkbaar erg hoog’ om tot deze drastische stap over te gaan. ‘Het lijkt me een roep om aandacht waar de landelijke politiek aandacht voor zou moeten hebben.’


Wiettop

Burgemeester Gerd Leers (CDA) van Maastricht organiseert volgende maand samen met Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een wiettop.

Trefwoord: coffeeshop
Sluiting coffeeshops onnodig
| Foto: ANP

Drugsbeleid

Ondanks ons liberale, bekritiseerde drugsbeleid scoort Nederland beter dan veel omliggende landen: minder coke, een gemiddeld aantal blowers en weinig drugsdoden.
Meer

Drugsbeleid
De verantwoordelijkheid voor het drugsbeleid wordt gedeeld door drie ministeries. VWS coördineert het drugsbeleid. Dit omdat drugsgebruik in de eerste plaats als een gezondheidsrisico wordt gezien.


Verzet

Het regeringsbeleid om coffeehops in de nabijheid van scholen te sluiten heeft een averechts effect, zo stelt criminoloog Dirk Korf van de Universiteit van Amsterdam."De coffeeshop wordt gedoogd om het circuit van soft- en harddrugs gescheiden te houden. Dat moet je niet opgeven."


Maastricht
Maastricht wil coffeeshops verplaatsen naar de rand van de stad.



Blijf op de hoogte van:



Login of registreer voor alerts


 
Login of registreer om te reageren

Reageer Door: Elke GOD is een slechte GOD, vrijdag 31 oktober 2008 10:09
Leg de Wiet bij de Apotheek en produceer het legaal onder toezicht,zodat het op recept verkrijgbaar is voor een normaal bedrag,

Jaag daarna alle illegale handel en de nu nog legale handel in coffeeshops het land uit door na een bepaalde tijd gewoon alles van die mensen af te nemen huizen,auto's,geld en andere goederen.

Reageer Door: Tatan, vrijdag 31 oktober 2008 10:47
Dat kan niet zo verdienen de boeven goed geld.
Lang leve de slimme politiek..
Een boer krijgt voor een krop sla 10 cent.
Een boef krijgt voor een gram wiet 10 euro.
Boer betaald belasting boef zegt alles is voor bassie..

Alle boeven geen inkomen meer al het geld naar de staat meer politie meer veiligheid.

Al het geld in handen van de staat miljarden business.
Alle zorg beter geld in overvloed.
En dat allemaal in handen van de staat..

Nu alles in handen van de boeven.
Staat krijgt wat kosten erbij handhaven veiligheid.
Vernielingen misdaad gevangenissen politie zorg.
Boeven betalen niet mee..

Dus niet meer domme plannen bedenken ach-met.
Straks moeten de boeven nog werken voor hun geld en net als een boer nog belasting betalen ook.

En al die gouden kettingen om de nek weetje wel wat dat kost.

Al het geld in handen van de staat al die miljarden.
Boeven een beetje bang maken met je plannen..




Lang leve het gedoog beleid..



Reageer Door: nollekke, vrijdag 31 oktober 2008 11:02
ach-met schreef:

Leg de Wiet bij de Apotheek en produceer het legaal onder toezicht,zodat het op recept verkrijgbaar is voor een normaal bedrag,

Jaag daarna alle illegale handel en de nu nog legale handel in coffeeshops het land uit door na een bepaalde tijd gewoon alles van die mensen af te nemen huizen,auto's,geld en andere goederen.

Daar sta ik voor 300 % achter, maar zullen wij ook maar werk-kampen oprichten en deze lui laten werken voor hun eten en onderdak ?

Reageer Door: ruudb, vrijdag 31 oktober 2008 12:42
Geachte lezers,bij deze ga ik proberen u wat wijsheid bij te brengen over softdrugs.
Dit omdat er altijd zoveel mensen lopen te gillen als het over softdrugs gaat.
Op de eerste plaats is het bijna onmogelijk om verslaafd te raken aan softdrugs.Dat is te lezen in alle encyclopedie,n.Nederland heeft door het gedoogbeleid het laagste aantal harddrugsgebruikers van heel Europa.
Verder stel ik u de vraag of u binnen uw familie of vriendenkring iemand kent die verslaafd is aan softdrugs,waarschijnlijk niet!Nu stel ik u weer de vraag maar dan over het gebruik van tabak of alcohol,wedden dat u nu uw halve familie en vriendenkring kunt aanwijzen!
Hou dus op met dat gemoraliserende geklets en kijk lekker naar jezelf,stelletje verslaafden aan tabak of alcohol.Verder had Nederland ooit een kundig staatsman zitten bij het CDA ,de heer Dries VAN AGT,en van hem was het idee om koffieshops op te richten zodat jongere mensen niet in aanraking kwamen met harddrugs.
Hetzelfde CDA probeert ze nu te verbieden en dat is erg dom omdat het nu de illegaliteit ingaat.Of denkt u soms dat daarmee de softdrugs gaat verdwijnen?
Als u dat gelooft dan gelooft u ook in Sinterklaas!Laat de wietrokers met rust en ga je nou eens drukmaken om de problemen die alcohol veroorzaakt in dit land.
Voor mensen die wietgebruiken hoeven geen alcoholpoli,s te worden opgericht.
Verleden jaar is er in Nederland 275.000 kilo wiet geconsumeerd,daar heeft niemand last van en daar hoeft niemand voor te worden opgenomen in ziekenhuizen.
Dus nogmaals ,hou op met dat slappe geklets en ga u druk maken om de werkelijke problemen.Hoogachtend R.Beijer

Reageer Door: Tatan, vrijdag 31 oktober 2008 13:37
Inderdaad laat de wiet rokers met rust.
En pak de boeven op.
Ben het er mee niet mee eens dat je niet verslaafd kan raken aan de softdrugs.
Ieder zijn mening toch.

En inderdaad geen plannen maken om het te verkopen bij staats bedrijven.
Wat een geld komt er dan bij de staat binnen.
kopen ze nog een fortis en een ABN erbij.

Mooi het geld bij de boeven laten en mooi doorgaan met een gedoogd beleid.
Een formule die bij de boeven prima werkt prijs blijft hoog omdat het toch een beetje een risico is om te leveren.
Het zou maar legaal worden dan is het straks een 0.25 cent per gram .
Niet meer van die woeker winsten natuurlijk.

Mooi deze formule doorzetten werkt prima.
wel de lusten en niet de lasten daar kan de staat weer voor opdraaien.

Den Haag en wakker worden..
Slaap rustig door.

Reageer Door: blamaan, vrijdag 31 oktober 2008 14:01
Legale teelt zou zwaar ten kosten gaan van de criminele werkgelegenheid en de kansen verminderen van kleine crimineeltjes om door het kopen van wat lampjes en zaadjes in de georganiseerde misdaad te komen.

Het is juist goed dat de politiek en politie hun belangen in het oog houdt. Een paar pakken voor de sier en de rest lekker pappen en nat houden. Straks moeten al die criminelen alleen van hun uitkering leven terwijl hun levensstijl daar totaal niet op ingesteld is. We noemen het wel de georganiseerde misdaad, maar ze heeft geen lobbygroepen of vakbond om weerstand te bieden. Dat betekent nog niet dat de politiek eroverheen mag walsen.

Gewoon blijven gedogen of nog beter: helemaal illegaal maken, dan krijgt de straatjeugd ook een kans om makkelijk centjes te verdienen. Dit vergroot meteen het aantal verkooppunten voor harddrugs, en met wat 'social marketing' ontstaat er een nieuwe groeimarkt voor de zelfstandige crimineel.

Reageer Door: Tatan, vrijdag 31 oktober 2008 14:11
blamaan schreef:

Legale teelt zou zwaar ten kosten gaan van de criminele werkgelegenheid en de kansen verminderen van kleine crimineeltjes om door het kopen van wat lampjes en zaadjes in de georganiseerde misdaad te komen.

Het is juist goed dat de politiek en politie hun belangen in het oog houdt. Een paar pakken voor de sier en de rest lekker pappen en nat houden. Straks moeten al die criminelen alleen van hun uitkering leven terwijl hun levensstijl daar totaal niet op ingesteld is. We noemen het wel de georganiseerde misdaad, maar ze heeft geen lobbygroepen of vakbond om weerstand te bieden. Dat betekent nog niet dat de politiek eroverheen mag walsen.

Gewoon blijven gedogen of nog beter: helemaal illegaal maken, dan krijgt de straatjeugd ook een kans om makkelijk centjes te verdienen. Dit vergroot meteen het aantal verkooppunten voor harddrugs, en met wat 'social marketing' ontstaat er een nieuwe groeimarkt voor de zelfstandige crimineel.


Klopt als een bus.
OOk goed voor de werkgelegenheid meer politie
meer gevangenissen meer opvang.
En de staat maar betalen.
En de boef zit op een warm eiland en denkt als ze het verbieden dan kan ik wel 20 euro de gram vragen..

Reageer Door: Fair@play, vrijdag 31 oktober 2008 14:18
Sigarettenrokers krijgen flinke boetes, wiet en hasj-rokers worden gedoogd... Bareigenaren zien hun omzet dalen, cofeeshopeigenaren verdienen steeds meer...
Raar land Nederland!

Reageer Door: Geheim123, zaterdag 1 november 2008 02:04
Wat voor onwetende personen hun mening hier geven, verbaas ik me iedere dag.

Voor de CDA-ers en PVV-ers onder jullie:
1) KOffieshops betalen omzetbelasting en pensioenfondsen en allerlei andere onzinnige belastingen net zoals iedere horeca zaak in Nederland.
2) Aan koffieshops worden de stomste en meest opvallende eisen gesteld zodat ze hun vergunning mogen houden terwijl ze meer bijdragen aan onze maatschapij dan menig andere horeca gelegenheid.
3) De criminalisering van de koffishops wordt door jullie zelf gesteund omdat als wiet/hasj verkoop gelegaliseerd werd, zouden geen enkele koffieshophouders meer zijn die de illegale wereld in zouden gaan om hun inkopen te doen. Ze zouden alles van de staat kunnen kopen en de staat zou alles controlleren.
Het komt mensen zoals ach-met en tatan erg goed uit dat wiet en hasj verkoop "gedoogd" wordt, omdat ze kunnen wel de vruchten plukken van andermans zijn werk maar niet bereid zijn om te delen in zijn leed.
Dit is zooooo schijnheilig als het maar kan. Dit is Nederland.

Reageer Door: Piet Klont, zaterdag 1 november 2008 03:54
bekim.lash schreef:

Wat voor onwetende personen hun mening hier geven, verbaas ik me iedere dag.

Voor de CDA-ers en PVV-ers onder jullie:
1) KOffieshops betalen omzetbelasting en pensioenfondsen en allerlei andere onzinnige belastingen net zoals iedere horeca zaak in Nederland.
2) Aan koffieshops worden de stomste en meest opvallende eisen gesteld zodat ze hun vergunning mogen houden terwijl ze meer bijdragen aan onze maatschapij dan menig andere horeca gelegenheid.
3) De criminalisering van de koffishops wordt door jullie zelf gesteund omdat als wiet/hasj verkoop gelegaliseerd werd, zouden geen enkele koffieshophouders meer zijn die de illegale wereld in zouden gaan om hun inkopen te doen. Ze zouden alles van de staat kunnen kopen en de staat zou alles controlleren.
Het komt mensen zoals ach-met en tatan erg goed uit dat wiet en hasj verkoop "gedoogd" wordt, omdat ze kunnen wel de vruchten plukken van andermans zijn werk maar niet bereid zijn om te delen in zijn leed.
Dit is zooooo schijnheilig als het maar kan. Dit is Nederland.




Nou, Bekim, welkom in ons midden....
Nog even en ik word door jou ook beticht van het aanhangen van CDA, terwijl ik nu écht begin te neigen naar de PVV. Maar dat is een ander verhaal.
Heb jij zelf soms een "koffie-winkeltje"?
Daar kan ik best mee leven, maar wat Ruud Beijer zegt snijdt ook wiet. Eh,....hout!

Reageer Door: Geheim123, zondag 2 november 2008 01:45
Hi Piet Klont.

Nee, ik heb geen Koffieshop, en zou niet een willen hebben. Ik weet alleen wat meer erover omdat ik erg naauw met de belastingdienst werk. (niet bij de belastingdienst)

Ik ben wat beter geinformeerd, da's alles.

Reageer Door: Piet Klont, zondag 2 november 2008 04:07
bekim.lash schreef:

Hi Piet Klont.

Nee, ik heb geen Koffieshop, en zou niet een willen hebben. Ik weet alleen wat meer erover omdat ik erg naauw met de belastingdienst werk. (niet bij de belastingdienst)

Ik ben wat beter geinformeerd, da's alles.


Beste bekim, met hoofdletter Bekim, dit snap ik niet.
Ik ben nog al dom aangelegd, en derhalve wat traag van begrip.
Belastingdienst niet, maar toch weer wel.
Ontduik je de belastingen met een verknipte houtwinkel waar ik geen wiet van kan snijden?

Reageer Door: fvdbouwhui, zondag 2 november 2008 18:00
Als die 8 burgemeesters het besluit van Roosendaal en Bergen op Zoom niet steunen omdat ze kennelijk vinden dat de overlast van drugstoeristen wel meevalt, wat is dan het probleem met de mogelijkheid dat die toeristen het dan bij de buurgemeenten gaan halen?
Kennelijk hebben die burgemeesters geen problemen met overlast, dus kunnen die toeristen het rustig bij die gemeenten gaan halen. Beide partijen tevreden, toch?

Reageer Door: k2es, zondag 2 november 2008 22:01
Alle zogenaamde coffeeshops dienen gesloten te worden. Roken is terecht al uitgeband uit cafe's en restaurants. Het roken van marihuana etc. veroorzaakt echter niet alleen dezelfde giftige effecten als roken maar ook een sterke desorientatie van de daaraan verslaafden. Deze mensen zijn vaak labiel en niet meer in staat normaal te functioneren. Daarnaast wordt in of nabij vele coffeeshops ook in harddrugs gehandeld waardoor de gebruiker al gauw terechtkomt in de goot. Het is mij derhalve een raadsel waarom het nog steeds getolereerd wordt in Nederland. Waarschijnlijk te wijten aan slap bestuur!

 

Deze newsflash is alleen te bekijken met de gratis Adobe FlashPlayer!
Spaarrente.nl - 4,25% spaarrente? Profiteer nu!
De Pers Reizen - Spot de laatste aanbiedingen!
Gratis i-Phone 3GS nergens goedkoper!
e-Matching.nl - Dating hoger opgeleiden
 
 


© 2008 Copyright DePers.nl