De Pers
 

Wilders kondigt heftig verzet tegen vervolging aan

Gepubliceerd: dinsdag 3 februari 2009 14:57
Update: dinsdag 3 februari 2009 15:08

Politicus Geert Wilders zal alles uit de kast halen om te voorkomen dat het Openbaar Ministerie (OM) hem kan laten veroordelen voor discriminerende uitspraken. ,,Ik ben boos en heel erg strijdbaar.''


Dat zei de PVV-leider dinsdag in een toelichting op zijn besluit naar de Hoge Raad te stappen. Daar wil het Tweede Kamerlid een besluit van het gerechtshof dat hij vervolgd moet worden, ongedaan laten maken. ,,Ik sta straks misschien voor de rechter, maar het gaat om de vrijheid van meningsuiting. Dat is het belang dat alles overstijgt.''

Wilders hekelde dinsdag nogmaals de ,,verschrikkelijke en onrechtvaardige'' beslissing van het hof in Amsterdam dat het OM hem moet vervolgen. ,,Het gerechtshof heeft eigenlijk al een oordeel gegeven zonder dat er een proces heeft plaatsgevonden. De rechter hoeft er alleen nog maar een stempel op te drukken.''

Het hof vindt dat uitspraken van Wilders over de islam en moslims een ,,redelijk vermoeden van schuld'' opleveren. Het gaat het hof daarbij niet alleen om de inhoud van de uitspraken, maar ook om de wijze van presenteren. Wilders deed dat heftig, met niet aflatende herhaling en zijn formuleringen hebben een radicale strekking, aldus het hof.

De PVV-leider vindt dat het gerechtshof een onaanvaardbare fout heeft gemaakt door inhoudelijk in te gaan op zijn uitspraken. Volgens hem had het uitsluitend marginaal mogen toetsen.

Het Kamerlid heeft advocaat Bram Moszkowicz in de arm genomen om de beslissing van het gerechtshof aan te vechten. Wilders zei dat hij ,,een van de beste strafadvocaten van Nederland'' aan zijn zijde wil hebben in deze belangrijke zaak. Hoeveel hij Moszkowicz moet betalen, wilde Wilders niet zeggen.

Het Kamerlid betaalt de kosten mede uit donaties die hij van particulieren uit binnen- en buitenland krijgt. ,,Dan moet u niet denken aan tonnen, maar samen is het toch een aardig bedrag.'' Daarnaast dekt de rechtsbijstandsverzekering van Wilders een deel van de proceskosten.

Wilders kondigt heftig verzet tegen vervolging aan

Wat drijft Geert Wilders?
Bewondering voor de SP. Liefde voor de mooie mensen van Iran. Weinig vrienden en een zwervend bestaan. De eis dat moslims de helft van de Koran verscheuren. Leer Geert Wilders kennen, leider van de Partij voor de Vrijheid.

Interview in De Pers (pdf, pagina 13) 


Haatzaaien

"Ik zaai geen haat. Dat doet de Koran", stelde Wilders in augustus 2007 in een interview in het AD. Volgens de PVV-leider is de Koran 'een fascistisch boek'.

Wilders is niet van plan zich de mond te laten snoeren door rechterlijke uitspraken of door collega-parlementariërs. "En ook niet door een kogel."

 
Login of registreer om te reageren

Reageer Door: Mister P, dinsdag 3 februari 2009 15:12
Groot gelijk heb je Geert, waarom hebben wij alleen maar plichten en de onwelwillende allochtonen alleen maar rechten?
Het is een idioot omgedraaide wereld in dit "Bananenkoninkrijk".

Reageer Door: Dr. Faustus, dinsdag 3 februari 2009 15:31
In de jaren zestig stonden de linksmensen te applaudiseren als religie belachelijk werd gemaakt, Spong vooraan durf ik te wedden.

Reageer Door: TheJasper, dinsdag 3 februari 2009 15:39
,,Het gerechtshof heeft eigenlijk al een oordeel gegeven zonder dat er een proces heeft plaatsgevonden. De rechter hoeft er alleen nog maar een stempel op te drukken.''

Wacht ff. Dus als een rechter beslist dat er reden is om tot vervolging over te gaan dan is dat hetzelfde als een veroordeling, hetgeen wat niet eerlijk is. Betekent dat dat de rechter niet moet beslissen wie er vervolgd mag/moet worden? Wellicht kan het OM dat, maar als men het niet met het OM eens is? Dan stap je naar de rechter...oh wacht dat mocht niet van Geert.

Als Wilders een beetje man was dan zou hij met trots de rechtbank inlopen om zijn standpunt te verdedigen. Hij toont minachting voor het nederlands recht. Ik laat hierbij in het midden of hij wel of niet gelijk heeft, dat boeit mij in deze discussie niet. Het gaat er om dat hij het nederlands recht moet respecteren.

Reageer Door: HAWC, dinsdag 3 februari 2009 16:15
Iedere verdachte heeft recht op een verdediging, maar kan ook wel eens vreoordeeld worden. Ja Geertje, ze hebben je te pakken....

Reageer Door: Piet Klont, dinsdag 3 februari 2009 16:19
[Modbreak Ferdinand (discussies@depers.nl): Gelieve niet over elkaar te discussiƫren. Enkele berichten in deze thread zijn verwijderd.]

Reageer Door: krankzinnig, dinsdag 3 februari 2009 16:30
Dit is een een door de politiek geregisseerd proces dat uitsluitend is bedoeld om Wilders monddood te maken.

Een normaal mens bij het OM zou eerst even tijd besteden aan de prominente PVDA top zwendelaar Mollenkamp die gezellig thuis aan de sherry zit.

Reageer Door: Fairplay7, dinsdag 3 februari 2009 16:44
Deze poppenkast wordt steeds meer belachelijk! De essentie is geheel ondergesneeuwd. Het gaat niet meer om vrijheid van meningsuiting, discriminatie, etc. maar om een in een hetze uitgemonde discussie tussen de pro- en anti-Wilders-fans en de haarkleur van Wilders!
De beperking van de toestroom uit moslimlanden en de daarbij behorende criminaliteit waren de essentie, hetgeen Wilders op een zeer ongelukkige manier heeft geprobeerd te verwoorden.
Schijnbaar gaat dit hem noodlottig worden, maar in al deze poppenkast wordt wel vergeten wat er met de Twintowers is gebeurd. En dan kunnen we wel zeggen dat we niet moeten generaliseren, maar iedereen weet dat de moslim religie absoluut niet zo tolerant is met andersdenkenden. En dat bepaalde (jeugdige) bevolkingsgroepen die deze religie hebben, nu al tekenen vertonen van intolerantie en agressie tegen de mensen van het land waar ze met open armen zijn ontvangen!
Houd op met dit belachelijke gedoe en go back to the basis!

Reageer Door: TheJasper, dinsdag 3 februari 2009 17:16
Fairplay7 schreef:


Nu even omgekeerd: stel jij helpt iemand die overvallen wordt en je geeft de mensen een waarschuwing voor deze man. Vervolgens wordt je voor de rechter gedaagd omdat de rechter op voorhand vindt dat jij schuldig bent.
Waarschuwen voor een gevaarlijke religie (die andersdenkenden vermoordt) als discriminatie bestempelen is hetzelfde!


Het hangt ervan af hoe ik mensen waarshuw toch? Als ik tegen mensen zeg dat die overvaller een pedofiel is dan is dat mischien niet erg in propoertie? (pedofiel lijkt me ongeveer het ergste wat je dan over iemand jan zeggen). Bovendien wordt je voor de rechter gedaagd. Dat is niet hetzelfd als een veroordeling. Ik zou absoluut niet blij zijn, maar daar hebben wij rechters voors. Als je bijvoorbaat ervan uitgaat dat de rechter niet eerlijk is dan valt er niks meer te zeggen.

Fairplay7 schreef:

Schijnbaar gaat dit hem noodlottig worden, maar in al deze poppenkast wordt wel vergeten wat er met de Twintowers is gebeurd. En dan kunnen we wel zeggen dat we niet moeten generaliseren, maar iedereen weet dat de moslim religie absoluut niet zo tolerant is met andersdenkenden. En dat bepaalde (jeugdige) bevolkingsgroepen die deze religie hebben, nu al tekenen vertonen van intolerantie en agressie tegen de mensen van het land waar ze met open armen zijn ontvangen!

deze discussie gaat om Wilders, vrijheid van meningsuiting en neserlands recht. Ik ga niet in op de rest om de discussie bij de essentie te houden.

Reageer Door: ortwin, dinsdag 3 februari 2009 20:27
Ik vind het ook in het landsbelang en algemeen belang om die dorpsgek een kopje kleiner te maken. En met mij wel duizend anderen Al was het alleen maar om zijn Nazi uitspraken. Maar dat betekent echt niet dat ik de wet ga overtreden en het ga doen.

Reageer Door: Maximus01, dinsdag 3 februari 2009 20:31
ortwin schreef:

Ik vind het ook in het landsbelang en algemeen belang om die dorpsgek een kopje kleiner te maken. En met mij wel duizend anderen Al was het alleen maar om zijn Nazi uitspraken. Maar dat betekent echt niet dat ik de wet ga overtreden en het ga doen.


Met je duizend en één anderen maakt overigens nog steeds deel uit van een aanzienlijke minderheid...

Reageer Door: Jundi, dinsdag 3 februari 2009 20:35
De haviken hebben zich verenigd. Van mij mogen ze succes hebben.

Reageer Door: Maximus01, dinsdag 3 februari 2009 20:44
Jundi schreef:

De haviken hebben zich verenigd. Van mij mogen ze succes hebben.


The eagle has landed.

Reageer Door: Outrage, dinsdag 3 februari 2009 21:09
Geert scandeert: "Intifada! Intifada!"

Reageer Door: Piet Klont, dinsdag 3 februari 2009 23:03
Dylan2000 schreef:

Wilders mag niet meer discrimineren...., schande Nederland dat hij dat niet mag! Nu hij niet meer mag discrimineren wordt hij monddood gemaakt!!! Dit moeten we niet accepteren. Ik stel voor dat jullie gaan demonstreren op de Malieveld om jullie stem te laten horen.


Dé Malieveld?

Reageer Door: MJPA Nuijten, dinsdag 3 februari 2009 23:52
Er is nog wat anders gaande.
1. Wilders krijgt enorm veel aandacht: hij stijgt enorm in de peilingen.
2. Maar als ie WEL veroordeelt wordt is dat een aanslag op de vrijheid van meningsuiting.

Voor de gevoerde verdeel-en-heers politiek dus altijd winst!

Oja, Wilders zegt wel degelijk dat ie grenzen wil sluiten voor mensen uit moslimlanden, wat ook vaag is want die mensen willen wellicht juist vluchten voor het regime daar..

Reageer Door: vadervangod, woensdag 4 februari 2009 18:18
Hou je rustig geert wat kan je gebeuren met een advocaat als moszkowicz,een man die jou net zo lief bijstaat als aanklaagt zolang de kassa maar blijft rinkelen,mocht je verliezen dan is er altijd nog beroep,een gang naar de hoge raad en het europese hof en tegen die tijd weet niemand meer wie wilders was of waar hij van beschuldigt was.

Reageer Door: Maximus01, woensdag 4 februari 2009 21:20
Outrage schreef:

Geert scandeert: "Intifada! Intifada!"


Je haakl wat zaken door elkaar. Het was niet gekke Geert maar Harry Hamas die indirect mee scandeerde

Reageer Door: Partisan, vrijdag 22 mei 2009 01:46
Wilders kondigt heftig verzet aan - dat kennen we nu zo al wel hoe dat gaat. Even terug in de tijd.

Een wildersuitspraak - hij lust de hoofddoekjes wel rauw.
Een delegatie gaat naar Pakistan en wilders mocht ook mee. Nu zijn er hoofddoekjes genoeg in Pakistan, dus een unieke gelegenheid voor hem om eens uitgebreid te gaan zitten eten. Maar waar was hij daarna? Ondergedoken.
Kort geleden vluchtte de hele partij net de staart tussen de benen weg uit de Tweede Kamer omdat ze ergens niet mee eens waren.
Vraag me af hoe die dorpsgek nu weer de aandacht van het publiek zal trekken.

Ondergedoken in het buitenland misschien?

Reageer Door: Piet Klont, vrijdag 22 mei 2009 01:58
Partisan schreef:

Wilders kondigt heftig verzet aan - dat kennen we nu zo al wel hoe dat gaat. Even terug in de tijd.

Een wildersuitspraak - hij lust de hoofddoekjes wel rauw.
Een delegatie gaat naar Pakistan en wilders mocht ook mee. Nu zijn er hoofddoekjes genoeg in Pakistan, dus een unieke gelegenheid voor hem om eens uitgebreid te gaan zitten eten. Maar waar was hij daarna? Ondergedoken.
Kort geleden vluchtte de hele partij net de staart tussen de benen weg uit de Tweede Kamer omdat ze ergens niet mee eens waren.
Vraag me af hoe die dorpsgek nu weer de aandacht van het publiek zal trekken.

Ondergedoken in het buitenland misschien?


Als je niet weet waar je 't over hebt, schrijf er dan ook niet over.
Dat staat zo bekrompen.
Ik bedoel maar: "met de staart tussen de benen wegvluchten", "ergens niet mee eens".....
Het ging wel dégelijk om een zéér principieel punt in dit geval!
De rest van de oppositie was het ook niet met dat "ergens" eens, maar waren te laf om het voorbeeld van Wilders te volgen.
Geen "ruggegraat" heet dat....

Reageer Door: Partisan, vrijdag 22 mei 2009 15:10
Piet Klont schreef:

Partisan schreef:

Wilders kondigt heftig verzet aan - dat kennen we nu zo al wel hoe dat gaat. Even terug in de tijd.

Een wildersuitspraak - hij lust de hoofddoekjes wel rauw.
Een delegatie gaat naar Pakistan en wilders mocht ook mee. Nu zijn er hoofddoekjes genoeg in Pakistan, dus een unieke gelegenheid voor hem om eens uitgebreid te gaan zitten eten. Maar waar was hij daarna? Ondergedoken.
Kort geleden vluchtte de hele partij net de staart tussen de benen weg uit de Tweede Kamer omdat ze ergens niet mee eens waren.
Vraag me af hoe die dorpsgek nu weer de aandacht van het publiek zal trekken.

Ondergedoken in het buitenland misschien?


Als je niet weet waar je 't over hebt, schrijf er dan ook niet over.
Dat staat zo bekrompen.
Ik bedoel maar: "met de staart tussen de benen wegvluchten", "ergens niet mee eens".....
Het ging wel dégelijk om een zéér principieel punt in dit geval!
De rest van de oppositie was het ook niet met dat "ergens" eens, maar waren te laf om het voorbeeld van Wilders te volgen.
Geen "ruggegraat" heet dat....



Integendeel, wilders en zijn bende waren te laf om het debat aan te gaan. Die vluchtten liever, inplaats hun mening te verdedigen. Wordt nog wat, als hij er toch in slaagt om mp van dit land te worden. Kan hij gelijk de portefeuille van vluchtelingzaken erbij nemen, want daar heeft hij wel verstand van.

 

Deze newsflash is alleen te bekijken met de gratis Adobe FlashPlayer!
Spaarrente.nl - 4,25% spaarrente? Profiteer nu!
De Pers Reizen - Spot de laatste aanbiedingen!
Gratis i-Phone 3GS nergens goedkoper!
e-Matching.nl - Dating hoger opgeleiden
 
 


© 2008 Copyright DePers.nl