De Pers
 
PVV Portret van Wilders-fans in Den Bosch

Pim, sorry, Geert is er klaar voor

Door: Marcia Nieuwenhuis
Gepubliceerd: maandag 13 april 2009 23:06
Update: dinsdag 14 april 2009 21:58

In de peilingen staat de Partij voor de Vrijheid op 32 zetels, zo’n twee miljoen kiezers. Wie zijn zij? Wat beweegt hen? En wat hebben ze met elkaar gemeen? Voor velen lijkt de tijd van Pim Fortuyn te herleven.


Heb je het gehoord? Bakker Bas is overvallen’, zegt een wat oudere mevrouw zodra ze de deur van Tom’s Vishandel open doet. ‘Honderd euro, daar doen ze het dan voor.’ Anja Maaten (60) – zwarte jas en grijs opgestoken haar – is er beduusd van. ‘Gewapend en al. Daar schrik je van.’



| Beeld: Hajo


Ondertussen haalt ze uit haar jaszak een plastic zakje gevuld met kleingeld. ‘Het is vijf euro, ik heb het precies nageteld.’ Het zijn de fooien die haar man Gerrit (68) ontvangt als hij op de auto’s past tijdens het kienen bij hen in de buurt. Zij ruilt het in voor papiergeld. De boodschappen doet het stel aan het Rivierenplein, een klein, beetje troosteloos winkelcentrum – de felgroen geverfde overkapping is flink verroest – in het zuidoosten van Den Bosch. De schrik zit er goed in aan het pleintje. ‘Maandagmorgen om elf uur, dat verzin je toch niet?’, zegt een collega van het overvallen meisje bij de bakker. Ook in de kledingwinkel – de paspoppen dragen dikke zilveren schakelkettingen met vuistgrote hangers in de vorm van een hart – is het onderwerp van gesprek. ‘Ik probeer er maar niet te veel bij stil te staan, we moeten door.’



‘Het is al de derde keer hier. De Super de Boer is ook al een keer overvallen, en de Mitra’, zegt Anja, wijzend naar de slijter aan de overkant. ‘En ze waren allemaal gekleurd, ja, je mag het niet zeggen, maar het is wel zo. Ik heb niks tegen Marokkanen, maar wat al dat gribus hier doet, is toch niet normaal meer? Van de week sta ik daar bij de dierenwinkel, komt er een Marokkaan binnen met zó’n pak geld. Eerst beroven, dan betalen.’


Fortuyn-revolutie
In steeds bredere kringen is het geaccepteerd als bij het klagen over medeburgers de nationaliteit wordt genoemd. Een van de gevolgen van de Fortuyn-revolutie. Maar uit de torenhoge stand in de peilingen blijkt ook dat steeds minder mensen schromen om op Geert Wilders’ Partij voor de Vrijheid te stemmen. Sterker nog, de relatief onbeduidende nummer veertien van de VVD-kieslijst in 2003, is sinds zijn vertrek uit de liberale fractie in 2004 uitgegroeid tot een nationale bekendheid, een geduchte politieke tegenstander die al weken op 32 zetels in de peiling staat.


Bosschenaren blijken ook bepaald niet huiverig meer om zich te associëren met de peroxideblonde politicus. Bijna de gehele oude LPF-aanhang heeft hij inmiddels voor zich gewonnen. En door steeds meer mensen wordt hij gezien als alternatief, vooral voor traditionele partijen als CDA en VVD. Ook de Bossche Anja Maaten lijkt om. ‘Wilders, ja, ze zeggen het allemaal tegen me. Wilders moet je stemmen.’ Mevrouw zit niet verlegen om een praatje, maar excuseert zich. ‘Ik moet gaan, want mijn man staat te wachten. Maar je mag langskomen als je wilt, als je maar niet bang bent voor mijn beesten. Doeg hè.’



De waarschuwing blijkt geen overbodige luxe. Hond Droefie – hij heette oorspronkelijk Rambo, maar daarvoor vond Anja hem te treurig kijken – is lang niet eenzaam in het dierenrijk. De Bosschenaren hebben nog twee honden, vier katten, drie papegaaien, twee kanariepieten, drie fretten, zes kikkers, waarvan twee albino’s, vier krabben, vissen en in de tuin twee egeltjes. Maar wat zo mogelijk nog meer in het oog springt is hun voorliefde voor borduursels en Elvis Presley. Zelfs The King’s landgoed Graceland is in kruissteekjes vastgelegd. Anja: ‘Ik zeg wel eens tegen mensen: als je wat te borduren hebt, breng het hier. Ik doe het gratis.’



Ondertussen kijkt zij dan met haar man naar programma’s als Nova, Pauw & Witteman en Buitenhof. ‘Ik luister, maar mijn man zit dan te schelden’, beschrijft ze. Haar man zit nu ook op wat lijkt zijn vaste plek, recht voor de tv, op een witte leren bank. ‘We kijken ook altijd naar Opsporing Verzocht, het licht getinte programma’, zoals Anja het schertsend noemt. ‘Ik denk niet dat ze in Den Haag naar Opsporing Verzocht kijken.’ Op een zangerig toontje vervolgt ze: ‘Licht getint, licht getint, licht getint, ik zie het elke week. Maar in Den Haag hebben ze het er nooit over. Je mag niet discrimineren, maar zo is het toch? Ze jatten alles van je. Zij vreten onze poen op.’ Ze lijkt niet stil te staan bij wat ze zegt, als ze vervolgt: ‘Van mij mogen ze de Marokkanen die niet werken op een lekke boot terugsturen. Komen ze tenminste ook niet meer terug.’


Bijval van hoogopgeleiden
Het cliché wil dat alleen laagopgeleide, armere mensen vallen voor Wilders. Maar met 32 zetels in de peilingen is dat niet langer vol te houden. Ook een groep hoger opgeleiden is gecharmeerd van Wilders’ felle taal tegen allochtonen. ‘Als je PVV’ers zoekt, ben je hier aan het goede adres’, zegt de 19-jarige Thomas Swagerman, terwijl hij met twee klasgenootjes van de zon geniet tijdens zijn middagpauze aan de Onderwijsboulevard. ‘Hier zitten alleen wat internationale studenten’, zegt de 18-jarige Marlies Vervoort. Ze draagt een spijkerbroek, bruin leren jasje en heeft een vrolijke tas met gekleurde stippen. ‘Maar dat zijn niet van die kut-Marokkanen’, pareert Swagerman – bruine krullenbol, blauw-grijze trui, zwarte jas en blauwe All Star-gympies. Dat de groeiende aanhang van Geert Wilders ook hoogopgeleiden telt blijkt wel aan de ‘HAS’, zoals de hbo-opleiding voor agrariërs kortweg wordt genoemd. Volgens Thomas Swagerman, die thuis het boek Kies voor Vrijheid van de PVV-voorman op de plank heeft staan, deelt Wilders de buitenlanders in in groepen. ‘Hij heeft geen hekel aan buitenlanders’, betoogt de jongen, ‘maar hij houdt meer van mensen die zich inzetten voor de maatschappij.’



Vijftien jaar was Thomas toen hij het boek van Wilders las. ‘Ik heb het zelf gekocht, toen het net uit was. Ik was bedreigd door een groep buitenlanders van het Broeckland College, een vmbo uit de buurt. Ik fietste naar school en werd voor kankerbrillioot uitgemaakt. Het ging al dagen zo. Op de derde dag zei ik iets terug. De vierde dag stonden ze me op te wachten. Ze hebben mijn fiets finaal verrot geschopt en ik ben gaan rennen. Hoe oud was ik toen? Ik voelde me best waardeloos en toch gebeurde er niets. Mijn vader is nog naar die school geweest en heeft met de rector gepraat. Ik mocht ze komen aanwijzen. Maar ja, de volgende dag fiets ik daar wel weer langs. Daar had ik geen zin in. De politie zag het meer als een incident. Een officiële aangifte zag ik ook niet zitten.’

Thomas wilde weten of er in de politiek iemand was die er wel wat aan zou doen. In het boek van Geert Wilders zie je volgens hem hoe hij zijn eigen leven geeft. ‘Hij offert alles voor ons op. Dat zou voor mij een reden zijn om op hem te stemmen. Hij heeft er zoveel voor over, hij ruïneert zijn eigen leven.’ Thomas weet nu al zeker dat hij bij de volgende verkiezingen op hem gaat stemmen.

Plotseling remt een veel te hard rijdende Peugeot 205 af met gierende banden, vlak voor mensen die over willen steken. ‘Kijk, daar gaan er weer twee’, zegt Thomas op geïrriteerde toon. En zachter vervolgt hij: ‘Kutvolk. Als je je aan dingen ergert, krijg je eerder de neiging om extreem te stemmen. Mijn stiefvader is daar helemaal extreem in. Maar ik herken het ook. Ik werk bij een pizzeria en mijn baas is een buitenlander, maar zelfs hij wil liever geen buitenlanders aannemen, omdat hij weet dat die over het algemeen hun afspraken niet nakomen.’


‘Alles naar de klote’
Onvrede en angst. Ze komen in gesprek met potentiële kiezers van de PVV keer op keer naar boven. Het korte woordje ‘klote’ keert ook vaak terug. Bosschenaar Mike van Liempt, (41) die woont op de in de steigers staande Helfthovenpassage, is één van de kiezers die voldoet aan dit profiel. Zelfs op een van de eerste zonnige middagen van dit voorjaar vindt deze eenmalige LPF’er dat in ons land ‘alles naar de klote gaat’.

Vaderlief ziet de boel zo mogelijk nóg somberder in, lijkt het. ‘Mijn vader werkte altijd bij DAF, vroeger maakten ze daar 245 vrachtwagens per jaar, nu nog maar honderd. Hij is heel kwaad op dit land, hij heeft altijd heel hard gewerkt en nu gaan ze de pensioenen bevriezen. Mensen die heel hard hebben gewerkt mogen die niet genieten dan?’ Van Liempt vergelijkt het met een begrafenisverzekering van Dela. ‘Straks word je negentig, heb je al die jaren premie betaald en krijg je alsnog een standaardbegrafenis.’



| Mike van Liempt (41): ‘Van dat gedoe over de islam en haatzaaien hou ik niet.’


‘Het is nu crisis, dus je moet nu ingrijpen’, vindt Van Liempt, die onlangs zelf zijn baan kwijtraakte. Tot februari leverde hij revalidatiemiddelen, scootmobielen en rolstoelen af, nu zoekt hij een nieuwe baan in de buitendienst. ‘Ik kijk elke dag op Job-rapido en de Nationale Vacaturebank. Ik heb nu tien sollicitaties lopen, bij een daarvan ben ik al twee keer op gesprek geweest. Ik zal snel iets moeten aannemen, ook al is het onder mijn niveau. Ik wil toch kleertjes blijven kopen en blijven uitgaan.’

Met de asielzoekers mag het hier van hem wel wat minder. ‘Wij hebben niet de industrie en de macht om tot twintig miljoen mensen te gaan.’ Volgens Van Liempt heeft Nederland – zeker in deze tijd – een sterke leider nodig, iemand als de Franse president Sarkozy. ‘Iemand die ervoor kiest om zijn eigen industrie te beschermen.’ Dat ziet hij onze premier nog niet doen. ‘Ik heb het gevoel dat Balkenende dingen verbergt. Eigenlijk zouden ze hem een keer zat moeten voeren, zodat hij z’n eigen voorbij praat.’ Van Liempt denkt dat de uiterste houdbaarheidsdatum van CDA-leider Balkenende inmiddels is verstreken en ziet kansen voor de PVV. Zijn ouders, die altijd PvdA stemden, twijfelen nog of ze op Wilders gaan stemmen. Maar zijn broer, woonachtig in de grensstreek met Duitsland en werkzaam als accountant ‘is heel erg voor hem’, vertelt Mike. ‘Mijn broer vindt het mooi dat Geert Wilders zijn mening zo duidelijk laat horen.’


Fatima’s achter de kassa
Waar de potentiële PVV-kiezers ook geen genoeg van krijgen is Wilders’ gehamer op het behoud van de eigen cultuur. ‘Gagagagagaga, en ik versta er niets van’, imiteert Gerrit Maaten geïrriteerd Marokkanen die geen Nederlands spreken. ‘Pas nog kwamen er drie Fatima’s voorbij die hardop vroegen waarom ik boer wil worden. Dat hebben ze maar te accepteren’, vindt Thomas Swagerman.

Daar is zijn 21-jarige studiegenootje Iris Middelkamp het hartgrondig mee eens. Samen met een vriendin zit ze op steenworp afstand van school in de zon; grote, donkere zonnebrillen. ‘Wij zijn niet echt met politiek bezig. De laatste verkiezingen wist ik ook helemaal niet waar ik op wilde stemmen. Ik heb toen de stemwijzer gedaan, daar kwam PVV uit, dus heb ik Geert Wilders gestemd.’

‘Ons pap stemde eerst op de ChristenUnie, maar daar geeft hij nu niets meer om’, vertelt de voormalig gymnasiaste, die uitgeloot werd voor diergeneeskunde. ‘Wat ze nu met de pensioenen doen en langer doorwerken, dat staat hem niet aan. Balkenende vind ik – hoe moet ik het zeggen – niks. Hij staat daar maar en straalt niks uit, geen macht. Hij is eerder een beetje boers. Geert is rebels, hij gaat er tegenin, dat mag ik wel. En ik vind ook dat we meer van onze eigen cultuur mogen laten blijken. Niet te veel toegeven, buitenlanders een beetje strak houden.’

Thomas vindt ‘een beetje strak houden’ eigenlijk niet genoeg. ‘Mijn neef gaat met de bus naar zijn stage, dan zit er altijd maar één Hollander in de bus. Dat is toch van de zotte? Ik heb nog het geluk dat ik niet in een stad woon, waar je voortdurend tegen die opgeschoren koppies aankijkt, met een petje zo hoog mogelijk op hun hoofd. Dat hoort hier niet thuis en een Fatima met hoofddoek achter de kassa ook niet.’ Thomas ergert zich ook aan mensen in de trein die hun muziek op honderd zetten. ‘Normale Nederlanders doen dat niet.’ Oorzaak is volgens hem hun opvoeding. ‘En die wordt per generatie slechter.’

Zijn projectgroepgenootje Marlies – ze woont in Amsterdam – vult hem aan. In haar eigen stad voelt zij zich ‘niet echt meer thuis’. ‘Het ergste is dat ik me niet meer veilig voel als ik op de Bijlmer aankom. En bij het Kraaiennest al helemaal niet meer. Maar ik zie het ook bij mij in de buurt, als de kinderen op straat spelen. Dan is er één Nederlands jongetje bij, maar geen één ouder die tegen zijn kind zegt: praat even Nederlands, want hij is erbij.’


Eigen cultuur
De eigen cultuur hoog in het vaandel hebben, is iets wat ook op de Snuffelmarkt in de Brabanthallen wordt gewaardeerd. De walm van gebraden kippetjes overvalt je daar al op de vroege morgen. De spitten van de kippenboer pal voor de ingang zijn afgeladen vol en het vet van de keet met Hollandse snacks tegenover is ook al op temperatuur. In de prille lentezon staat een handjevol mensen nog een sigaretje te roken, maar de meeste mensen lopen linea recta door naar binnen. Via een kraampje met sambal- en peperworst, kleurige rekken vol carnavalskleren, komen de bezoekers bij een grote hal. ‘Waar blijven jullie!?’, roept een meisje van een jaar of vijf naar haar ouders die de vijf euro entree nog aan het afrekenen zijn.



Kredietcrisis
De kraampjes op de snuffelmarkt zijn overvol. Het oog van Jacques Scherders (49) valt op een zilvergrijze Chevrolet Corvette Coupé. Is dat niet exact de wagen waar hij de dag ervoor samen met zijn vrouw een proefrit in maakte? ‘Het is precies hetzelfde type’, zegt Jacques stellig tegen zijn Anna. Ze draagt een lichtgetinte bril, gouden neuspiercing en een glimmende laktas. Maar wat graag had de familie Scherders een echt exemplaar gehad. ‘Ik heb altijd gezegd als ik vijftig ben, dan wil ik er één hebben. Maar of dat gaat lukken… We zijn allebei 49. Van het jaar worden wij samen honderd.’

Toch is Jacques ook zichtbaar tevreden met het schaalmodel, 1:43. Hij kan zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Terwijl het stel aan een tafeltje in de koffiehoek zit – hij een blikje bier, zij koffie en een saucijzenbroodje – begint hij de auto uit te pakken. ‘Even kijken of de motorkap ook open kan.’

Hij schuift de zilvergrijze Corvette uit de doos en maakt één voor één de plastic bandjes waarmee de auto is vastgezet los. De motorkap gaat open en bij het zien van het miniatuur motorblok verschijnt er een tevreden blik op zijn gezicht. ‘Bij de echte konden de ramen ook uit het dak’, vervolgt hij. Met zijn vinger duwt Jacques tegen de onderkant van het dakraam en het wipt eruit. Hij veert op. ‘’s Zomers kunnen we zo gaan rijden. Tot ik genoeg gespaard heb kan ik er elke avond naar kijken.’

Of een echte er voor het Oosterhoutse echtpaar Scherders nog van komt, is er met de komst van de kredietcrisis niet zekerder op geworden. ‘We hebben gisteren gekeken, bij een hele loods vol, maar de echte is nog te duur’, erkent Jacques. ‘Kijken kan altijd hè’, vult zij hem aan. Voor zijn dagelijkse werk zit Jacques ook al vaak op de weg, hij is internationaal chauffeur. ‘Er komen alleen bijna geen containers binnen’, vertelt hij. ‘In de Rotterdamse haven staat het vol met lege chassis en trailers, er is gewoon geen plekske meer over. Sinds november is het minder. Mijn werkgever is ook failliet gegaan, maar ik heb gelukkig wel een nieuwe nu. Wij voelen de crisis in onze knip, we hebben een kleine duizend euro per maand minder. Goedbetaald overwerk en nachtwerk is er niet meer.’



Zijn vrouw heeft als kapster veel minder last van de economische dip, betoogt hij. ‘Haren blijven wel groeien.’ Maar volgens Anna stellen de mensen de kapper ook steeds langer uit. Zou de hanger om Jacques’ nek, de ooit door Tineke de Nooij aangeprezen BioStabil, hem nog tegen de crisis beschermen? Anna antwoordt voor hem: ‘Hij heeft hem genomen omdat hij hem mooi vond.’ Hij vult aan: ‘Niet per se voor de werking.’

‘Onze Pim’

Vroeger stemde de familie Scherders altijd PvdA, maar de vorige keer was het al de PVV. Anna: ‘Wilders maakt zich sterker voor de dingen die hij zegt. Ik vind het mooi dat iemand uit wil komen voor wat wij al ons hele leven willen, maar niet durven zeggen. Een vrij Nederland.’

‘Tenminste, tot het hem fataal wordt’, zegt Jacques ineens. ‘Je hoeft niet verder te kijken dan Theo van Gogh om te zien wat de risico’s zijn.’

Anna: ‘En vergeet Fortuyn niet.’

Jacques: ‘Onze Pim.’

Anna: ‘Wij zouden op Pim Fortuyn gaan stemmen, maar toen hij werd vermoord zo vlak voor de verkiezingen, hebben we er vanaf gezien. Als zo’n leider weg is, weet je dat er van de partij weinig terechtkomt. We zijn toen niet wezen stemmen.’ Hun 24- en 21-jarige dochters, Marjolein en Anjo, zijn het huis al uit, maar stemmen ook PVV, verzekert Anna. ‘Niet omdat wij dat doen, hoor.’ Belangrijkste reden voor Jacques om PVV te stemmen, zijn de Polen die zijn werk inpikken. ‘Voor twee Oostblokkers zijn ze net zoveel kwijt als voor één Nederlander’, treurt hij. ‘Ze hadden die Muur nooit af moeten breken. Daar waar wij onze zaken laden, werken geen Nederlanders meer, alleen nog Polen en Hongaren.’

Het is een terugkerend patroon onder de PVV-aanhang: boos op de buitenlander. Jacques is boos op de Polen die zijn werk inpikken, Thomas op kut-Marokkanen van de straat en Anja en Gerrit zijn ‘licht getinte’ criminelen zat. Anja toetst op haar mobieltje tot ze bij een sms-alert van de politie is. ‘Beroving met vuurwapen, man, getint, ong 20 jr, blauwe Nike-pet, donkere kleding, sjaal. Let op niet zelf aanhouden.’ Het is het sms’je dat ze ontving na de overval op Bakker Bas. Gerrit: ‘De schrik die ze dat meisje hebben aangejaagd, zoiets moet niet voor de rechter komen, die dader moeten ze gelijk met zijn rug tegen de muur zetten en een mitrailleur erover.’

Afgunst en jaloezie

De gevangenis vindt Gerrit veel te luxe. ‘Ze komen hier in het hotel, radio, televisie erbij, allemaal een fatsoenlijk bed. Moet je eens kijken naar gevangenissen in Marokko: daar zitten ze met zestig of zeventig in een hok.’ Naast angst en onvrede doet ook afgunst het goed in het rijtje gemene delers van PVV’ers. Mike vindt het oneerlijk dat zijn vader altijd zo hard heeft moeten werken en ook Anja neemt het op voor haar man.

Hij heeft altijd in de Rotterdamse Haven gewerkt, van zijn veertiende tot zijn 65e. ‘Daar kreeg je zesduizend euro pensioen, waarvan er 3.300 euro naar de belasting moest. Daar heb je dan je hele leven voor gewerkt en die bankiers krijgen een bonus. Mijn drie zoons en ik hebben ook nooit van de Sociale Dienst geleefd.’

Anja steekt haar vierde shagje op. Gerrit, nog steeds vanaf dezelfde plek op de bank: ‘De banken, daar stoppen ze miljarden in en dan krijgen de bankiers ook nog eens anderhalf miljoen bonus van de belastingbetaler. Dat is toch schandalig.’

De hele familie – ook oudste zoon Freek (40), die nog thuis woont – overweegt voor Wilders te kiezen. Hij heeft nog nooit eerder gestemd. Zijn ouders schatten dat ze in 1968 voor het laatst in een stembureau zijn geweest. ‘Toen waren we niet eens zo heel lang getrouwd’, herinnert Anja zich. ‘Maar we zitten er nu echt aan te denken om weer te gaan stemmen. Dan krijgen we misschien een ander land. Als Geert zich tenminste aan zijn woorden houdt.’


* De namen Anja, Gerrit en Freek Maaten, Thomas Swagerman, Marlies Vervoort en Iris Middelkamp zijn op verzoek gefingeerd.

Trefwoord: PVV
Pim, sorry, Geert is er klaar voor

Verantwoording

Waarom toog De Pers nu juist naar Den Bosch? Een relatief groot deel van de aanhang van Geert Wilders – katholiek en geboren en getogen in het Limburgse Venlo – komt uit het zuiden des lands. Uit onderzoek blijkt ook dat de PVV veel stemmen trekt van CDA, VVD en oud-Fortuynstemmers. Op links doet hij het vooral goed bij de SP. In de huidige gemeenteraad van de Noord-Brabantse hoofdstad zijn CDA (5 zetels), VVD (5), lokale belangen partijen (11) en SP (5) relatief goed vertegenwoordigd. Daarbij doet Wilders het volgens opiniepeiler Maurice de Hond ‘beter in de katholieke CDA-hoek dan in de protestantse’, wat duidt op meer succes in Noord-Brabant en Limburg dan in Zeeland. Navraag bij verschillende opiniepeilers leert echter dat het vooralsnog onmogelijk is om aan te geven in welke stad Geert Wilders het grootst is. ‘Maar het zou me niet verbazen als je in Den Bosch 20 procent PVV tegen kunt komen’, verklaart Maurice de Hond. ‘Eén op de vijf kiezers.’

 

‘Oh gelukkig Hollandse mensen’

De 60-jarige Anja Maaten houdt haar buurt in het zuidoosten van Den Bosch haarscherp in de gaten. Ze loopt naar het raam. ‘Dat huis daar staat leeg’, zegt ze met een hoofdknikje naar de woning. ‘Iedereen zit te kijken: als er maar geen buitenlanders in komen.’

Het steekt de oud-schoonmaakster dat er in de straat een Congolees gezin woont dat volgens haar veel financiële bijstand krijgt. ‘Eerst wordt hun hele huis geschilderd, dan gemeubileerd en wat denk je? De kinderen van die zwarte vrouw dragen de duurste kleren van de buurt. Ik denk snel: oh gelukkig Hollandse mensen.’ Ze staat er niet bij stil dat in Congo de meest dodelijke oorlog (5,4 miljoen slachtoffers sinds 1998) na de Tweede Wereldoorlog woedt. Anja en haar man Gerrit (68) maken zich drukker om hun eigen buurt. ‘Als het hier maar niet zo wordt als in De Hambaken in het noorden van de stad. Daar moeten wij een paspoort meenemen, zoveel buitenlanders wonen er’, zegt ze. ‘Ik zou mijn huis nooit meer uitkomen.’ Gerrit bekruipt soms het gevoel dat het altijd carnaval is. ‘Je ziet overal zorro’s’, zegt hij over de bedekkende kleding van islamitische vrouwen. Anja: ‘Ik vind het eng. Wie loopt daar onder? Voor hetzelfde geld zit er een kerel in.’


‘Als je berooft en dealt, hoor je hier niet thuis'

De 41-jarige Mike van Liempt is een van de nieuwe fans van de PVV-voorman. ‘Ik vond het echt heel tof dat hij tijdens het debat de Kamer uitliep.’ Omdat hij pas zijn baan als leverancier van revalidatiemiddelen kwijtraakte, is hij nu extra goed op de hoogte van de politiek. Hij zegt zich prima te kunnen vinden in het partijprogramma van de PVV. Bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking en defensie noemt hij ‘prima’. ‘Waarom zouden we veel geld betalen voor dure vliegtuigen?’

Gek genoeg is er één onderwerp – uitgerekend het onderwerp waar de PVV-leider zich het sterkst op profileert – dat hem tegen de borst stuit. ‘Van dat gedoe over de islam en haatzaaien houd ik niet’, betoogt Van Liempt. Volgens hem geeft Wilders vaak ten onrechte het geloof op de kop. ‘Als je berooft en drugs dealt, hoor je hier niet. Maar dat heeft niets met geloof te maken. Naast mijn ouders wonen heel toffe Afghanen en ik zie ook heel nette buitenlanders met een eigen zaak.’

Vrije meningsuiting vindt de Bosschenaar wel belangrijk. Maar dat ‘het moslimgedoe’ er een beetje af is, daar is Van Liempt niet rouwig om. ‘Wilders zou eigenlijk een adviseur moeten hebben die zegt: richt je op de economie en het land en niet te veel op haat. Als hij dat afleert, denk ik echt dat hij de opvolger van Balkenende kan worden.’ 


Blijf op de hoogte van:



Login of registreer voor alerts


 
Login of registreer om te reageren

Reageer Door: willemarin, dinsdag 14 april 2009 08:41
Vergeten we voor het gemak niet even dat die werkeloze Marokkanen geen Marokkanen zijn maar Nederlanders??
Moeten dan werkeloze Nederlanders óók maar op een boot worden gezet??.
Wat betreft Polen, Roemenen en Hongaren betreft: Dáár heeft hij een punt.
Maar een Nederlander, hier geboren, maar met een Marokkaanse, Turkse of anderszins buitenlandse achtergrond wegsturen, Ach, Geert weet zelf ook wel dat dat niet kan.
In dat opzicht zal zijn aanhang dan ook hevig in hem worden teleurgesteld.

Reageer Door: Hugo W., dinsdag 14 april 2009 08:58
Ik ben voor een verenigd en geintegreerd Europa, maar t.a.v. gastarbeiders uit Afrika en Klein-Azie)zijn er duidelijk grenzen overschreden die men beter in acht had kunnen nemen en dat zijn niet de grenzen van Brabant, Limburg of Friesland en ook niet de grenzen van Nederland met Belgie en Duitsland, maar dat zijn de grenzen van Europa.

De verschillen tussen een inwoner van Babander en een Fries zijn groot en de verschillen tussen Griekenland en Nederland zijn nog groter, maar de verschillen tussen Europa en bijv. Klein-Azie (een correcte naam voor Turkije) of Noord-Afrika (o.a. Marokko) zijn m.i. te groot...

Er is een groot(...) verschil tussen enerzijds grote verschillen A en B anderzijds TE grote verschillen C en D.

Te grote verschillen kunnen niet overbrugd worden en die andere wel.

Met te grote verschillen bedoel ik:
1. geen Europese cultuur èn
2. geen Europese identiteit èn
3. geen deelgenoot van de Europese geschiedenis.

Nadruk op het woordje èn, want aan alle drie moet voldaan zijn om de verschilllen tussen de volkeren te kunnen overbruggen in een-en-dezelfde gemeenschappelijke maatschappij, als men tenminste een voor allen leefbare maatschappij wil.

Het zou m.i. fout zijn terug te willen naar de oude grenzen van Brabant en Limburg..en ook weer terug te willen naar het streek-of stadsmuntje..
Zo ook met Europa.

De verschillen tussen Europese landen zijn groot, maar overbrugbaar.
Een brug over Straat van Gibraltar of een brug over de Bosporus , is voor de Europese Unie een brug te ver.




Reageer Door: merlijn07, dinsdag 14 april 2009 09:26
In veel van de verhalen, meningen die ik nu lees, kan ik mezelf terug vinden. Maar een ding moet me wel even van het hart. Ik woon ook naast een Marokkaan met nogal extreme opvattingen, die hij ook ventileert naar mij: een niet-Marokkaan, maar geboren, blanke Nederlander. Ik zou ook het liefst hebben, dat als hij weer in de zomer 6 weken op vakantie naar Marokko gaat ( wij kunnen dit jaar nog geen paar dagen vakantie betalen en ik werk toch hard ), hij en zijn gezin niet meer terug komt. Maar...er wonen ook Marokkaanse gezinnen, Turkse, Joegoeslaven, Surinamers en Antillianen en Polen in onze straat en daar heb je nooit een spat last van, zijn heel behulpzaam en vriendelijk. En die mensen wil ik niet benadelen met een extreem beleid. Verder ben ik bang dat bij de PVV mensen met oa een handicap nog harder het kind van de rekening worden dan nu al het geval is.
Dus, als er nu verkiezingen zouden zijn, zou ik het echt niet weten en zwaar twijfelen.

Reageer Door: rvd4always, dinsdag 14 april 2009 09:47
Laat Wilders maar de grootste partij worden. Dan zullen we zien dat zijn partij ook niet voor alle problemen een oplossing heeft. In plaats dat deze partij bruggen bouwt tussen de verschillende culturen...zaait deze partij alleen maar een grootere kloof tussen de verschillende groepen. Vroeger hebben wij gastarbeiders Nederland binnen gehaald en nu kunnen we ze niet zomaar terug sturen. De kinderen van de 1e generatie zijn Nederlanders dus die kan je zowiezo niet terug sturen. Dat sommige Marokkanen voor overlast zorgen ligt naar mijn mening vooral aan de opvoeding. Jongens worden veels te vrij gelaten en meiden worden strak gehouden want die moeten als maagd het huwelijk in. Wat ik maar wil zeggen is dat marokkanen hun kroost wel strak kunnen opvoeden want ze kunnen het toch zeker ook met hun dochters! Kwestie van anders opvoeden...maar hoe breng je dat over? En daar ligt nu een schone taak voor deze partij om dit probleem voor eens en altijd structureel op te lossen...

Reageer Door: Outrage, dinsdag 14 april 2009 10:35
Zodra ee kabinet Wilders een fiasco blijkt, stel ik voor alle boze LPF/Fortuyn/Wilders stemmers ook op een lekke boot te zetten.

Reageer Door: Outrage, dinsdag 14 april 2009 10:37
Het zijn niet de Polen die jullie banen inpikken, het zijn jullie Nederlandse werkgevers die jullie er uit schoppen.

Reageer Door: Beirao, dinsdag 14 april 2009 10:42
Goed artikel. Maakt duidelijk dat het geen extreme gevaarlijke mensen zijn die op Geert Wilders stemmen. Maar wat zullen ze teleurgesteld zijn wanneer blijkt dat regeren toch iets anders is, dan in de oppositie kort door de bocht eenzijdige voorstellen doen. Laat ze ook maar eens zien of ze op lokaal en regionaal gebied kunnen besturen. De SP heeft dat al aangetoond. Ik denk dat de mensen die in het artikel aan bod komen slechts enkelen zijn die naar opinierende programma's kijken. Deze mensen denken na en vergelijken, maar velen roepen maar wat.
Gelukkig maak ik ook veel mensen mee met een tintje en moslims. Ik kreeg deze week nog een avondmaaltijd aangeboden toen ik het druk had, zomaar spontaan, van een moslima....zonder sluier overigens, die bestaan er ook !!
Gelukkig nuanceren de mensen in het artikel, en ze zijn dan ook naar mijn mening niet echt representatief voor de stemmer op Fortuyn of nu Wilders. Bij de volgende verkiezing zou ik Wilders adviseren vanaf het begin duidelijk te maken dat hij wil regeren, dan zal hij vanzelf compromissen moeten sluiten. Zo gaat dat in ons land. Samen met zijn "aartsvijanden" , de socialisten zou hij misschien meer kunnen doen, dan los van hen, want dan wordt het samen de beurs spekken van de rijken en die hebben al te veel, vooral dat opzichtig volkje dat de PC Hooftstraat in Amsterdam in leven houdt!

Reageer Door: HAWC, dinsdag 14 april 2009 10:50
Het zijn geen extreem gevaarlijke mensen die op Wilders stemmen, het zijn wel mensen die in onvrede met de maatschappij leven en dit willen afwentelen op de popie jopie thema's die Blonde Dollie aandraagt. Voor de rest geloof ik dat Maurice de Hond de 32 zetels dankt aan een stelletje pubers die er vanalles aan doen om via hun PC de PVV grootster te doen voorkomen dan dat deze in werkelijkheid is.

Reageer Door: TH21, dinsdag 14 april 2009 10:52
Hugo W. schreef:

Ik ben voor een verenigd en geintegreerd Europa, maar t.a.v. gastarbeiders uit Afrika en Klein-Azie)zijn er duidelijk grenzen overschreden die men beter in acht had kunnen nemen en dat zijn niet de grenzen van Brabant, Limburg of Friesland en ook niet de grenzen van Nederland met Belgie en Duitsland, maar dat zijn de grenzen van Europa.

De verschillen tussen een inwoner van Babander en een Fries zijn groot en de verschillen tussen Griekenland en Nederland zijn nog groter, maar de verschillen tussen Europa en bijv. Klein-Azie (een correcte naam voor Turkije) of Noord-Afrika (o.a. Marokko) zijn m.i. te groot...

Er is een groot(...) verschil tussen enerzijds grote verschillen A en B anderzijds TE grote verschillen C en D.

Te grote verschillen kunnen niet overbrugd worden en die andere wel.

Met te grote verschillen bedoel ik:
1. geen Europese cultuur èn
2. geen Europese identiteit èn
3. geen deelgenoot van de Europese geschiedenis.

Nadruk op het woordje èn, want aan alle drie moet voldaan zijn om de verschilllen tussen de volkeren te kunnen overbruggen in een-en-dezelfde gemeenschappelijke maatschappij, als men tenminste een voor allen leefbare maatschappij wil.

Het zou m.i. fout zijn terug te willen naar de oude grenzen van Brabant en Limburg..en ook weer terug te willen naar het streek-of stadsmuntje..
Zo ook met Europa.

De verschillen tussen Europese landen zijn groot, maar overbrugbaar.
Een brug over Straat van Gibraltar of een brug over de Bosporus , is voor de Europese Unie een brug te ver.






Hugo,

de Turken maken wel degelijk deel uit van de Europese geschiedenis. De mensen in zuidelijk Europa hebben eeuwen lang tegen de Turken gevochten om de bezetting van Europa tot zelfs tot Wenen liep ongedaan te maken. De Turkse geschiedenis in Europa is in bloed geschreven.

Reageer Door: K@@S, dinsdag 14 april 2009 11:16
Het blijkt dat hier maar één bewijs geleverd wordt
Het is de scholing waar het in dit land aan schort.

Reageer Door: monalisa, dinsdag 14 april 2009 11:21
DEZE MARCIA NIEUWENHUIS schildert Wildersfans uit Den Bosch wel erg tokkie-achtig af dat is een groot minpunt voor dit artikel...Ik zal haar middels een email mijn mening eens laten weten,,,OOK Geert Wilders komt er niet al te best vanaf ..ZE begint haar pleidooi over een waterstofperoxide man....Wat zij op haar hoofd heeft zien wij niet,maar mischien is ze een voorstander van maroc-mutsjes en hoofddoeken..Ik heb geen simpatie over de zgn journalisten die wilders aanvallen en voor het gemak maar even de bron van deze hele elende schoonpraten....Nee Marcia mijn keus ben je niet dat heb je door de eenzijdige kritiek en de laffe aanval van Bossenaren met een lager IQ verpest.

Reageer Door: willemarin, dinsdag 14 april 2009 11:26
TH21 schreef:

Hugo W. schreef:

Ik ben voor een verenigd en geintegreerd Europa, maar t.a.v. gastarbeiders uit Afrika en Klein-Azie)zijn er duidelijk grenzen overschreden die men beter in acht had kunnen nemen en dat zijn niet de grenzen van Brabant, Limburg of Friesland en ook niet de grenzen van Nederland met Belgie en Duitsland, maar dat zijn de grenzen van Europa.

De verschillen tussen een inwoner van Babander en een Fries zijn groot en de verschillen tussen Griekenland en Nederland zijn nog groter, maar de verschillen tussen Europa en bijv. Klein-Azie (een correcte naam voor Turkije) of Noord-Afrika (o.a. Marokko) zijn m.i. te groot...

Er is een groot(...) verschil tussen enerzijds grote verschillen A en B anderzijds TE grote verschillen C en D.

Te grote verschillen kunnen niet overbrugd worden en die andere wel.

Met te grote verschillen bedoel ik:
1. geen Europese cultuur èn
2. geen Europese identiteit èn
3. geen deelgenoot van de Europese geschiedenis.

Nadruk op het woordje èn, want aan alle drie moet voldaan zijn om de verschilllen tussen de volkeren te kunnen overbruggen in een-en-dezelfde gemeenschappelijke maatschappij, als men tenminste een voor allen leefbare maatschappij wil.

Het zou m.i. fout zijn terug te willen naar de oude grenzen van Brabant en Limburg..en ook weer terug te willen naar het streek-of stadsmuntje..
Zo ook met Europa.

De verschillen tussen Europese landen zijn groot, maar overbrugbaar.
Een brug over Straat van Gibraltar of een brug over de Bosporus , is voor de Europese Unie een brug te ver.






Hugo,

de Turken maken wel degelijk deel uit van de Europese geschiedenis. De mensen in zuidelijk Europa hebben eeuwen lang tegen de Turken gevochten om de bezetting van Europa tot zelfs tot Wenen liep ongedaan te maken. De Turkse geschiedenis in Europa is in bloed geschreven.


Wat wil je nu precies zeggen?
Ik zal je zeggen wat je stukje zegt.
Zodra de Turken zich in Europa begonnen te bewegen, ging het fout.
Hun deelname aan de geschiedenis van Europa is dus uitsluitend negatief.
En zal dat ook in de toekomst zijn.
Ze hebben een heleboel praatjes over democratie, maar het komt er op neer dat christenen, Koerden, aArmenen en andere lieden waar ze het niet zo op hebben op grove wijze worden gediscrimineerd.
Hun ideeën over ethiek en moraal zijn behoorlijk verschillend van de onze.
Ik heb het dus expliciet NIET over de Turken die al een hele tijd in Nederland wonen, en meestal ook Nederlander zijn.
Want die Islam van de Turken valt nogal mee.
Ik heb het over de Turken uit de binnenlanden van dat land, achtergebleven, zwaar moslim en extreem patriottisch.
Die Turken willen wij niet in Europa.
Dát wilde je zeggen en ik zeg het met je mee.

Reageer Door: monalisa, dinsdag 14 april 2009 11:27
BOVENDIEN zie ik steeds maar die vergissingen die vele maken...HET gaat in eigenlijke zin niet om marokkanen met een nederlands paspoort(al was het beter dat ze alleen marokaan zouden zijn en veel goedkoper)Het gaat om crimineel gedrag dat helaas hoe onwillig de andere allochtonen hier tegenover staan,bij marokkanen en antillianen het meest voorkomt en harder bestraft zou moeten worden,Als de dader zich niet betert,zou hij gewoon een nederlands paspoort terug moeten geven,omdat hij dit onwaardig is..daarvoor in ruil weer gewoon een verblijfsvergunning die bij wangedrag NIET meer verlengt wordt!

Reageer Door: Xelor, dinsdag 14 april 2009 11:28
Hugo W. schreef:

Ik ben voor een verenigd en geintegreerd Europa, maar t.a.v. gastarbeiders uit Afrika en Klein-Azie)zijn er duidelijk grenzen overschreden die men beter in acht had kunnen nemen en dat zijn niet de grenzen van Brabant, Limburg of Friesland en ook niet de grenzen van Nederland met Belgie en Duitsland, maar dat zijn de grenzen van Europa.

De verschillen tussen een inwoner van Babander en een Fries zijn groot en de verschillen tussen Griekenland en Nederland zijn nog groter, maar de verschillen tussen Europa en bijv. Klein-Azie (een correcte naam voor Turkije) of Noord-Afrika (o.a. Marokko) zijn m.i. te groot...

Er is een groot(...) verschil tussen enerzijds grote verschillen A en B anderzijds TE grote verschillen C en D.

Te grote verschillen kunnen niet overbrugd worden en die andere wel.

Met te grote verschillen bedoel ik:
1. geen Europese cultuur èn
2. geen Europese identiteit èn
3. geen deelgenoot van de Europese geschiedenis.

Nadruk op het woordje èn, want aan alle drie moet voldaan zijn om de verschilllen tussen de volkeren te kunnen overbruggen in een-en-dezelfde gemeenschappelijke maatschappij, als men tenminste een voor allen leefbare maatschappij wil.

Het zou m.i. fout zijn terug te willen naar de oude grenzen van Brabant en Limburg..en ook weer terug te willen naar het streek-of stadsmuntje..
Zo ook met Europa.

De verschillen tussen Europese landen zijn groot, maar overbrugbaar.
Een brug over Straat van Gibraltar of een brug over de Bosporus , is voor de Europese Unie een brug te ver.






Advies: laat Nederland zich eens goed ontwikkelen als machthebbend wereldmacht en economie, wellicht dat ze dan wel bij de G20 (G21) behoren. Neem een voorbeeld aan Turkije, die hebben meer daadkracht, aanzien en politieke macht om zich goed staande te houden!

Ten tweede, denk je nou echt dat Nederland op Europa niveau echt iets te zeggen op dit vlak oftewel beleid bepalend??? Wordt wakker, dit is een zinloze nationale discussie om mensen dom te houden.

Reageer Door: HAWC, dinsdag 14 april 2009 12:34
Dylan2000 schreef:

Hugo W. schreef:

Ik ben voor een verenigd en geintegreerd Europa, maar t.a.v. gastarbeiders uit Afrika en Klein-Azie)zijn er duidelijk grenzen overschreden die men beter in acht had kunnen nemen en dat zijn niet de grenzen van Brabant, Limburg of Friesland en ook niet de grenzen van Nederland met Belgie en Duitsland, maar dat zijn de grenzen van Europa.

De verschillen tussen een inwoner van Babander en een Fries zijn groot en de verschillen tussen Griekenland en Nederland zijn nog groter, maar de verschillen tussen Europa en bijv. Klein-Azie (een correcte naam voor Turkije) of Noord-Afrika (o.a. Marokko) zijn m.i. te groot...

Er is een groot(...) verschil tussen enerzijds grote verschillen A en B anderzijds TE grote verschillen C en D.

Te grote verschillen kunnen niet overbrugd worden en die andere wel.

Met te grote verschillen bedoel ik:
1. geen Europese cultuur èn
2. geen Europese identiteit èn
3. geen deelgenoot van de Europese geschiedenis.

Nadruk op het woordje èn, want aan alle drie moet voldaan zijn om de verschilllen tussen de volkeren te kunnen overbruggen in een-en-dezelfde gemeenschappelijke maatschappij, als men tenminste een voor allen leefbare maatschappij wil.

Het zou m.i. fout zijn terug te willen naar de oude grenzen van Brabant en Limburg..en ook weer terug te willen naar het streek-of stadsmuntje..
Zo ook met Europa.

De verschillen tussen Europese landen zijn groot, maar overbrugbaar.
Een brug over Straat van Gibraltar of een brug over de Bosporus , is voor de Europese Unie een brug te ver.






Advies: laat Nederland zich eens goed ontwikkelen als machthebbend wereldmacht en economie, wellicht dat ze dan wel bij de G20 (G21) behoren. Neem een voorbeeld aan Turkije, die hebben meer daadkracht, aanzien en politieke macht om zich goed staande te houden!

Ten tweede, denk je nou echt dat Nederland op Europa niveau echt iets te zeggen op dit vlak oftewel beleid bepalend??? Wordt wakker, dit is een zinloze nationale discussie om mensen dom te houden.

Goed gesproken, NL wordt geen wereldmacht met een Geert Wilders aan het stuur.

Reageer Door: marga, dinsdag 14 april 2009 12:38
willemarin schreef:

Vergeten we voor het gemak niet even dat die werkeloze Marokkanen geen Marokkanen zijn maar Nederlanders??
Moeten dan werkeloze Nederlanders óók maar op een boot worden gezet??.
Wat betreft Polen, Roemenen en Hongaren betreft: Dáár heeft hij een punt.
Maar een Nederlander, hier geboren, maar met een Marokkaanse, Turkse of anderszins buitenlandse achtergrond wegsturen, Ach, Geert weet zelf ook wel dat dat niet kan.
In dat opzicht zal zijn aanhang dan ook hevig in hem worden teleurgesteld.




en vergeet je voor het gemak dan ook maar niet even
dat bijna alle marokkaane een dubbel paspoort hebben en nationalieteit

als je in een land wil wonen en werken en profiteren van de voordelen dan heb je je aantepassen aan het land
maar inplaats dat de buitenlanders zich hier aanpassen
moeten wij ons maar aanpassen aan hun
we hebben onderhand meer moskeeen dan kerken
dat moeten wij is proberen in hun land
daar moeten wij ons aanpassen ook kwa kleding
en hier zitten ze met hoofddoeken achter de kassa
en achter de balies in het ziekenhuis

en dan vindt ik de hoofddoek nog wel gaan maar
die burka's gaan gewoon tever

Reageer Door: Marleen1957, dinsdag 14 april 2009 13:25
willemarin schreef:

Vergeten we voor het gemak niet even dat die werkeloze Marokkanen geen Marokkanen zijn maar Nederlanders??
Moeten dan werkeloze Nederlanders óók maar op een boot worden gezet??.

Vergeet u voor het gemak even: Als Marokkaan geboren is altijd een Marokkaan. Dat fijne dubbele paspoort weetjewel?! Werkloze Nederlanders horen hier, dat zijn namelijk echte Nederlanders.

Reageer Door: Minstrel, dinsdag 14 april 2009 13:35

Pim, sorry, Geert is er klaar voor


Waarom moet er altijd een groep doelwit zijn van onvrede van anderen? De dommen laten gewoonlijk het hardst van zich horen. Hoger opgeleiden? Laat me niet lachen. Onder mijn collega universitair opgeleiden bevinden zich de domste figuren. Sociale intelligentie en hoger opgeleid heeft niets met elkaar te maken. PVV stemmers zijn voor mij vergelijkbaar met NSDAP stemmers in januari 1933, toen Hitler Bundeskanzler werd. Hij was er ook klaar voor...

Reageer Door: willemarin, dinsdag 14 april 2009 14:36
Och jee, Gerretje W. is er klaar voor.
Nou, laat maar komen dan!
Wij willen NU, ik herhaal NU die oplossingen voor de hedendaagse problemen horen van ons allesoplossende medium.
Kom op Blonde Dollie, laat NU, ik herhaal NU, eens even aan het volk weten wat JIJ zou hebben gedaan om de crisis te bezweren.
Je WEET het toch zo goed?
Nou Geert Wilders:
SCHIET OP DAN MET JE FANTASTISCHE, ONVERBETERLIJKE OPLOSSINGEN.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


En, by the way, wanneer je het niet zo goed weet, hou je smoel dan stijf dicht!!!!!!!!!!!!!

Reageer Door: Coeninho, dinsdag 14 april 2009 15:05
Minstrel schreef:


Pim, sorry, Geert is er klaar voor


Waarom moet er altijd een groep doelwit zijn van onvrede van anderen? De dommen laten gewoonlijk het hardst van zich horen. Hoger opgeleiden? Laat me niet lachen. Onder mijn collega universitair opgeleiden bevinden zich de domste figuren. Sociale intelligentie en hoger opgeleid heeft niets met elkaar te maken. PVV stemmers zijn voor mij vergelijkbaar met NSDAP stemmers in januari 1933, toen Hitler Bundeskanzler werd. Hij was er ook klaar voor...


Inderdaad. Crisispraatjes houden en angst zaaien. Er is geen land in Europa, die het beter doet dan NL. Maar als we de populisten moeten geloven, worden we onder de voet gelopen door een minderheid.

Ik ben ook niet blij met hoe die minderheid zich manifesteert, maar om nu weer zo'n LPF partij gelanceerd te zien worden. Zucht... Wordt het land weer 2 a 3 jaar niet bestuurd en valt de regering in ruzie uit elkaar.

Met Wilders in de regering, wordt NL het achterlijke jongetje van Europa. Mogelijk dat veel grote bedrijven ons als transit land gaan mijden als het erg uit de klauwen loopt.

Nederland heeft zn eigen Haider, De Winter en Le Pen. Uit onvrede... Ik hou mn hart vast als het hier écht economische crisis wordt. Dan lopen ze straks met het rechter handje stijf omhoog en hebben natuurlijk alle buitenlanders 'het' gedaan.


Reageer Door: willemarin, dinsdag 14 april 2009 15:12
Marleen1957 schreef:

willemarin schreef:

Vergeten we voor het gemak niet even dat die werkeloze Marokkanen geen Marokkanen zijn maar Nederlanders??
Moeten dan werkeloze Nederlanders óók maar op een boot worden gezet??.

Vergeet u voor het gemak even: Als Marokkaan geboren is altijd een Marokkaan. Dat fijne dubbele paspoort weetjewel?! Werkloze Nederlanders horen hier, dat zijn namelijk echte Nederlanders.


Dat is wel een heel eng standpunt.
Eens een aap is altijd een aap?
Dag marleen!!

Reageer Door: de metabaron, dinsdag 14 april 2009 15:25
Minstrel schreef:

Waarom moet er altijd een groep doelwit zijn van onvrede van anderen? De dommen laten gewoonlijk het hardst van zich horen. Hoger opgeleiden? Laat me niet lachen. Onder mijn collega universitair opgeleiden bevinden zich de domste figuren. Sociale intelligentie en hoger opgeleid heeft niets met elkaar te maken. PVV stemmers zijn voor mij vergelijkbaar met NSDAP stemmers in januari 1933, toen Hitler Bundeskanzler werd. Hij was er ook klaar voor...


Helemaal mee eens!

On topic:
Het stukje is een beetje katterig geschreven, maar geeft wmb een prima beeld van de wilders-stemmers. Ze hebben namelijk een gedeelde noemer: angst/onwetendheid (gaan altijd hand in hand). Dat is allemaal niet zo erg, zolang je het maar weet van jezelf en niet wild in het rond begint te slaan bij elk voorval.

Het probleem is echter dat de meesten van hen nogal in een schulp leven en totaal niet bewust zijn van hun eigen onwetendheid. Zelfde kan gezegd worden over allochtonen die zich vastklampen aan hun 'oude identiteit'. Allemaal angst, allemaal onnodig.

Mijn idee van een (lange-termijn-)oplossing? Stop al je tijd geld en energie in scholing. Als ouders t nalaten dan moet het onderwijs het maar doen. Maak van leraar weer een beroep met aanzien. Zonder dat is alles wat je doet symptoom-bestrijding of dweilen met de kraan open.

Reageer Door: johnlivia, dinsdag 14 april 2009 15:51
Ik heb nooit extreem gestemd, maar denk er nu wel over. Je kunt er haast niet meer omheen, met de politiek die nu gevoerd wordt. Zelf ben ik nu 15 jaar getrouwd met een Roemeense, ze woont nu dik 6 jaar in ons land. Vanaf het moment dat ze mocht werken, heeft ze ook gewerkt, zo haar bijdrage leverend aan onze economie, mijn persoonlijke en de landelijke. Mijn stiefzoon is vorig jaar ook overgekomen met zijn vriendin, maar mag niet werken. De enige mogelijkheid was zelfstandig worden, dus nu is hij ZZPer in de bouw. Zijn vriendin heeft helaas deze mogelijkheid niet, want dit kost nog een aardige duit om dit op te zetten. Voor haar is het wachten op het moment dat Roemenen en Bulgaren ook vrij zijn om te werken waar ze willen in de Unie. Ze left dus nu op onze kosten, wat geen probleem is, gelukkig. Wat ik hiermee zeggen wil, is dat lang niet alle Oost-Europeanen voor weinig geld werken of niet geïntegreerd zijn. En is Wilders ook niet met een Hongaarse getrouwd?

Reageer Door: Sister Jasmine Noxema Tapioca, dinsdag 14 april 2009 16:23
Het enge aan deze discussie over Wilders is, dat het alléén maar om één feit gaat:
de buitenlander-haat

Ik vindt het tekenend voor de domheid van mensen, omdat ze alleen naar dat ene feit kijken en dáárom op zo'n joker als Wilders stemmen.
Ik weet zeker, ik zweer het: als alle Wilders-stemmers precies zouden weten wat Wilders nog meer in petto heeft, behalve de ongebreidelde haat tegen buitenlanders, er zó 28 zetels ingeleverd worden.
Deze man lost misschien het probleem van het Marokkaanse tuig op, maar wat hij daarnaast nog meer van plan is, daar laat hij zich maar weinig over uit, maar ik garandeer jullie: de schoffel-fabriekanten gaan het economische probleem oplossen.
Je moet kreupel zijn wil je nog ergens een uikering voor krijgen.
Kortom: de MIDDELEEUWEN KEREN TERUG.

Is dát het Nederland wat jullie willen?
Dan moet je op Wilders stemmen.

Reageer Door: hs22, dinsdag 14 april 2009 16:45
Men kan vinden van de heer Wilders wat men wil, maar hij is altijd in het nieuws en voor een van 150 kamerleden is dat een hele prestatie. Dat zie je de rest nog niet zo snel klaarspelen.

Mijn persoonlijke mening over de heer Wilders in niet zo heel erg positief. Toch heb ik een positief punt ontdekt bij deze man. Hij durft problemen met groepen jongeren vanuit een bepaalde culturele achtergrond gewoon bij de naam te noemen en aan de orde te stellen in het publieke debat. Vele andere politici zijn hier bang voor en proberen problemen te verdoezelen. Dat is positief. Overigens, het benoemen van die problemen kan zeker in sommige gevallen wel iets genuanceerder, dat mag je ook wel verwachten van een fractieleider in het parlement, lijkt me.

Helaas zijn de oplosssingen die hij aandraagt voor de problemen, nooit echt reeel te noemen. En dat is jammer. Op andere punten, dan de islam gerelateerde punten, slaat de PVV vaak de plank mis, of stelt zich buiten het debat. Dat zien vele mensen nog niet.

De vergelijking met Pim Fortuyn vind ik persoonlijk zeer ongepast. Fortuyn stond ook voor problemen bij de naam noemen net als Wilders. Maar daar zat toendertijd een politieke gedachte achter, nieuwe politiek heette dat. Wilders heeft niets met nieuwe politiek, alleen met veel geschreeuw en weinig wol.

Overigens, ik zit wel al jaren te wachten op een politieke partij aan de rechterkant van het bestel, naast de VVD. Het is jammer dat Wilders en Verdonk geen serieuze opties zijn geworden.

Reageer Door: Fairplay7, dinsdag 14 april 2009 17:14
hunchentoot schreef:

Het enge aan deze discussie over Wilders is, dat het alléén maar om één feit gaat:
de buitenlander-haat

Ik vindt het tekenend voor de domheid van mensen, omdat ze alleen naar dat ene feit kijken en dáárom op zo'n joker als Wilders stemmen.
Ik weet zeker, ik zweer het: als alle Wilders-stemmers precies zouden weten wat Wilders nog meer in petto heeft, behalve de ongebreidelde haat tegen buitenlanders, er zó 28 zetels ingeleverd worden.
Deze man lost misschien het probleem van het Marokkaanse tuig op, maar wat hij daarnaast nog meer van plan is, daar laat hij zich maar weinig over uit, maar ik garandeer jullie: de schoffel-fabriekanten gaan het economische probleem oplossen.
Je moet kreupel zijn wil je nog ergens een uikering voor krijgen.
Kortom: de MIDDELEEUWEN KEREN TERUG.

Is dát het Nederland wat jullie willen?
Dan moet je op Wilders stemmen.



Je vergeet 1 ding! Een man als Wilders is niet zomaar "ontstaan". De criminaliteit-invasie is grotendeels veroorzaakt door buitenlanders (en kom nu niet met allerlei tegenargumenten, want iedereen met een beetje hersens weet bliksemsgoed dat dit zo is) Pim is de eerste die tegen deze invasie is ingegaan, opgevolgd door Theo. En zij hebben het beiden met de dood moeten bekopen. Dat Wilders het risico heeft genomen om no. 3 te zijn, getuigt toch van enige moed. Jammer is dat hij niet de capaciteiten heeft om zijn beleid op een tactische wijze te prolongeren, maar in het land der blinden is eenoog nog steeds koning.

Reageer Door: MJPA Nuijten, dinsdag 14 april 2009 18:06
hs22 schreef:

Men kan vinden van de heer Wilders wat men wil, maar hij is altijd in het nieuws en voor een van 150 kamerleden is dat een hele prestatie. Dat zie je de rest nog niet zo snel klaarspelen.

Simpele reden: hij wordt gesteund/gelanceerd door bepaalde netwerken. Zij zorgen ervoor dat ie steeds op de voorpagina's staat.. Eerlijk gezegd geloof ik die peilingen ook niet meer..

Doel: bevolking tegen elkaar opzetten, chaos creeren en de politiestaat (via de EU?) als 'oplossing'!

Vorige verkiezingen gingen de stemcomputers niet door en werden de 28 zetels vd peilingen er maar 9. Hopelijk volgende keer ook geen stemcomputers anders zijn we weerloos tegen manipulatie.

Reageer Door: Sister Jasmine Noxema Tapioca, dinsdag 14 april 2009 18:26
Fairplay7 schreef:

hunchentoot schreef:

Het enge aan deze discussie over Wilders is, dat het alléén maar om één feit gaat:
de buitenlander-haat

Ik vindt het tekenend voor de domheid van mensen, omdat ze alleen naar dat ene feit kijken en dáárom op zo'n joker als Wilders stemmen.
Ik weet zeker, ik zweer het: als alle Wilders-stemmers precies zouden weten wat Wilders nog meer in petto heeft, behalve de ongebreidelde haat tegen buitenlanders, er zó 28 zetels ingeleverd worden.
Deze man lost misschien het probleem van het Marokkaanse tuig op, maar wat hij daarnaast nog meer van plan is, daar laat hij zich maar weinig over uit, maar ik garandeer jullie: de schoffel-fabriekanten gaan het economische probleem oplossen.
Je moet kreupel zijn wil je nog ergens een uikering voor krijgen.
Kortom: de MIDDELEEUWEN KEREN TERUG.

Is dát het Nederland wat jullie willen?
Dan moet je op Wilders stemmen.



Je vergeet 1 ding! Een man als Wilders is niet zomaar "ontstaan". De criminaliteit-invasie is grotendeels veroorzaakt door buitenlanders (en kom nu niet met allerlei tegenargumenten, want iedereen met een beetje hersens weet bliksemsgoed dat dit zo is) Pim is de eerste die tegen deze invasie is ingegaan, opgevolgd door Theo. En zij hebben het beiden met de dood moeten bekopen. Dat Wilders het risico heeft genomen om no. 3 te zijn, getuigt toch van enige moed. Jammer is dat hij niet de capaciteiten heeft om zijn beleid op een tactische wijze te prolongeren, maar in het land der blinden is eenoog nog steeds koning.


Je hebt het over de roofovervallen en criminaliteit van de rattenplaag, de kleine ernstige vergrijpen.
Maar de échte keiharde business-criminaliteit wordt nog altijd aangevoerd door de Hollandse schurken die onopvallend zijn, bedrijven bezitten waar de keurige Nederlander geen weet van heeft, en gewoon gebruik van maakt.
En wat te denken van de banken, we weten nu allemaal dat het daar ook een groot boevenpak is.Bijna allemaal Nederlanders met keurige pakken aan, en villa's en dure auto's en vakantiehuizen over de hele wereld.
En Holleeder en de zijnen zijn/waren grotendeels NEDERLANDERS ! Vergeet dat ook niet!
Daar zijn die Marokkaantjes écht niets bij vergeleken....

Reageer Door: Flonker, dinsdag 14 april 2009 18:47
En wanneer gaat deze 'lefgozer' een keer het debat aan? Hoe lang ontwijkt deze lefgover het debat met de pers of met politieke tegenstanders? Hoe lang blijft hij angstig wegkruipen voor NOVA, Buitenhof, Netwerk, Een Vandaag, Pauw & Witteman, Rondom Tien, De Wereld Draait Door, Het Elfde Uur...? Oh, nee... De pers is de vijand, kritiek is de vijand. Wat een waardeloze man....

Reageer Door: Fairplay7, dinsdag 14 april 2009 18:53
hunchentoot schreef:

Fairplay7 schreef:

hunchentoot schreef:

Het enge aan deze discussie over Wilders is, dat het alléén maar om één feit gaat:
de buitenlander-haat

Ik vindt het tekenend voor de domheid van mensen, omdat ze alleen naar dat ene feit kijken en dáárom op zo'n joker als Wilders stemmen.
Ik weet zeker, ik zweer het: als alle Wilders-stemmers precies zouden weten wat Wilders nog meer in petto heeft, behalve de ongebreidelde haat tegen buitenlanders, er zó 28 zetels ingeleverd worden.
Deze man lost misschien het probleem van het Marokkaanse tuig op, maar wat hij daarnaast nog meer van plan is, daar laat hij zich maar weinig over uit, maar ik garandeer jullie: de schoffel-fabriekanten gaan het economische probleem oplossen.
Je moet kreupel zijn wil je nog ergens een uikering voor krijgen.
Kortom: de MIDDELEEUWEN KEREN TERUG.

Is dát het Nederland wat jullie willen?
Dan moet je op Wilders stemmen.



Je vergeet 1 ding! Een man als Wilders is niet zomaar "ontstaan". De criminaliteit-invasie is grotendeels veroorzaakt door buitenlanders (en kom nu niet met allerlei tegenargumenten, want iedereen met een beetje hersens weet bliksemsgoed dat dit zo is) Pim is de eerste die tegen deze invasie is ingegaan, opgevolgd door Theo. En zij hebben het beiden met de dood moeten bekopen. Dat Wilders het risico heeft genomen om no. 3 te zijn, getuigt toch van enige moed. Jammer is dat hij niet de capaciteiten heeft om zijn beleid op een tactische wijze te prolongeren, maar in het land der blinden is eenoog nog steeds koning.


Je hebt het over de roofovervallen en criminaliteit van de rattenplaag, de kleine ernstige vergrijpen.
Maar de échte keiharde business-criminaliteit wordt nog altijd aangevoerd door de Hollandse schurken die onopvallend zijn, bedrijven bezitten waar de keurige Nederlander geen weet van heeft, en gewoon gebruik van maakt.
En wat te denken van de banken, we weten nu allemaal dat het daar ook een groot boevenpak is.Bijna allemaal Nederlanders met keurige pakken aan, en villa's en dure auto's en vakantiehuizen over de hele wereld.
En Holleeder en de zijnen zijn/waren grotendeels NEDERLANDERS ! Vergeet dat ook niet!
Daar zijn die Marokkaantjes écht niets bij vergeleken....


Ja maar juist dit soort crimineel gedrag bij met name jongere moslim aanhangers heeft uiteindelijk geleid tot de aanslag op 11 september!

Reageer Door: Fairplay7, dinsdag 14 april 2009 19:03
hunchentoot schreef:

Fairplay7 schreef:

hunchentoot schreef:

Het enge aan deze discussie over Wilders is, dat het alléén maar om één feit gaat:
de buitenlander-haat

Ik vindt het tekenend voor de domheid van mensen, omdat ze alleen naar dat ene feit kijken en dáárom op zo'n joker als Wilders stemmen.
Ik weet zeker, ik zweer het: als alle Wilders-stemmers precies zouden weten wat Wilders nog meer in petto heeft, behalve de ongebreidelde haat tegen buitenlanders, er zó 28 zetels ingeleverd worden.
Deze man lost misschien het probleem van het Marokkaanse tuig op, maar wat hij daarnaast nog meer van plan is, daar laat hij zich maar weinig over uit, maar ik garandeer jullie: de schoffel-fabriekanten gaan het economische probleem oplossen.
Je moet kreupel zijn wil je nog ergens een uikering voor krijgen.
Kortom: de MIDDELEEUWEN KEREN TERUG.

Is dát het Nederland wat jullie willen?
Dan moet je op Wilders stemmen.



Je vergeet 1 ding! Een man als Wilders is niet zomaar "ontstaan". De criminaliteit-invasie is grotendeels veroorzaakt door buitenlanders (en kom nu niet met allerlei tegenargumenten, want iedereen met een beetje hersens weet bliksemsgoed dat dit zo is) Pim is de eerste die tegen deze invasie is ingegaan, opgevolgd door Theo. En zij hebben het beiden met de dood moeten bekopen. Dat Wilders het risico heeft genomen om no. 3 te zijn, getuigt toch van enige moed. Jammer is dat hij niet de capaciteiten heeft om zijn beleid op een tactische wijze te prolongeren, maar in het land der blinden is eenoog nog steeds koning.


Je hebt het over de roofovervallen en criminaliteit van de rattenplaag, de kleine ernstige vergrijpen.
Maar de échte keiharde business-criminaliteit wordt nog altijd aangevoerd door de Hollandse schurken die onopvallend zijn, bedrijven bezitten waar de keurige Nederlander geen weet van heeft, en gewoon gebruik van maakt.
En wat te denken van de banken, we weten nu allemaal dat het daar ook een groot boevenpak is.Bijna allemaal Nederlanders met keurige pakken aan, en villa's en dure auto's en vakantiehuizen over de hele wereld.
En Holleeder en de zijnen zijn/waren grotendeels NEDERLANDERS ! Vergeet dat ook niet!
Daar zijn die Marokkaantjes écht niets bij vergeleken....


deze "onschuldige" criminele jongeren zaten wel te juichen toen de beelden van de aanslag op 11 september werden vertoond!
Dus onderschatten is ook blind zijn voor de voorbodes...

Reageer Door: holger, dinsdag 14 april 2009 20:06
Het zal geert ook niet lukken om al de misstanden op te lossen , daarvoor is een kamermeerderheid nodig en ik denk dat geert hooguit 40 zetels kan bemachtigen.
gevolg is dat er weinig zal veranderen en velen zullen nog meer teleurgesteld zijn.

Reageer Door: Piet Klont, dinsdag 14 april 2009 22:26
Flonker schreef:

En wanneer gaat deze 'lefgozer' een keer het debat aan? Hoe lang ontwijkt deze lefgover het debat met de pers of met politieke tegenstanders? Hoe lang blijft hij angstig wegkruipen voor NOVA, Buitenhof, Netwerk, Een Vandaag, Pauw & Witteman, Rondom Tien, De Wereld Draait Door, Het Elfde Uur...? Oh, nee... De pers is de vijand, kritiek is de vijand. Wat een waardeloze man....



Opmerkelijk, al die programma's die je noemt, zijn allemaal van de Linkse Kerk!

Reageer Door: HAWC, dinsdag 14 april 2009 22:55
Kees Kwast schreef:

Flonker schreef:

En wanneer gaat deze 'lefgozer' een keer het debat aan? Hoe lang ontwijkt deze lefgover het debat met de pers of met politieke tegenstanders? Hoe lang blijft hij angstig wegkruipen voor NOVA, Buitenhof, Netwerk, Een Vandaag, Pauw & Witteman, Rondom Tien, De Wereld Draait Door, Het Elfde Uur...? Oh, nee... De pers is de vijand, kritiek is de vijand. Wat een waardeloze man....



Opmerkelijk, al die programma's die je noemt, zijn allemaal van de Linkse Kerk!

Oh ja joh?

Reageer Door: willemarin, woensdag 15 april 2009 08:35
Kees Klont schreef:

Flonker schreef:

En wanneer gaat deze 'lefgozer' een keer het debat aan? Hoe lang ontwijkt deze lefgover het debat met de pers of met politieke tegenstanders? Hoe lang blijft hij angstig wegkruipen voor NOVA, Buitenhof, Netwerk, Een Vandaag, Pauw & Witteman, Rondom Tien, De Wereld Draait Door, Het Elfde Uur...? Oh, nee... De pers is de vijand, kritiek is de vijand. Wat een waardeloze man....



Opmerkelijk, al die programma's die je noemt, zijn allemaal van de Linkse Kerk!


Blijft weinig over Piet.
Ranking the Stars wellicht???

Reageer Door: mening, woensdag 15 april 2009 11:34
Outrage schreef:

Zodra ee kabinet Wilders een fiasco blijkt, stel ik voor alle boze LPF/Fortuyn/Wilders stemmers ook op een lekke boot te zetten.


En dat maakt jou dus nét zo dom als die verkeerde pvver!

Reageer Door: mening, woensdag 15 april 2009 11:39
willemarin schreef:

Och jee, Gerretje W. is er klaar voor.
Nou, laat maar komen dan!
Wij willen NU, ik herhaal NU die oplossingen voor de hedendaagse problemen horen van ons allesoplossende medium.
Kom op Blonde Dollie, laat NU, ik herhaal NU, eens even aan het volk weten wat JIJ zou hebben gedaan om de crisis te bezweren.
Je WEET het toch zo goed?
Nou Geert Wilders:
SCHIET OP DAN MET JE FANTASTISCHE, ONVERBETERLIJKE OPLOSSINGEN.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JEETJE WÄT EEN GSCHREEUW!!!!!!!!!!!!!!!!!Ik dacht dat jij wat genuanceerder was maar je blijkt een gepaste tegenstander te zijn van de verkeerde pvv stemmer.
En, by the way, wanneer je het niet zo goed weet, hou je smoel dan stijf dicht!!!!!!!!!!!!!

Reageer Door: maastricht, woensdag 15 april 2009 11:42
Ik ben in Nederland geboren!!,iedere dag word ik geconfronteerd door onwetende mensen (OUDEREN vooral!),afsnauwen,onbeleefd helpen in de winkel,en als blikken konden doden tja..Laat jullie lekker gek maken,, jullie maken onze hele generatie jeugd kapot!! met haat, drugs,geld, materialisme,jullie hebben dit land gesticht!!! de jeugd kan het niet meer aan,vervreemd van huis en gezin..
dit is niet de schuld van marokanen of anderen MAAR VAN ONZE MAATSCHAPPIJ!!
en GEERT KAN HIER ECHT NIKS AAN DOEN
het zit tussen je oren

Reageer Door: HAWC, woensdag 15 april 2009 12:40
maastricht schreef:

Ik ben in Nederland geboren!!,iedere dag word ik geconfronteerd door onwetende mensen (OUDEREN vooral!),afsnauwen,onbeleefd helpen in de winkel,en als blikken konden doden tja..Laat jullie lekker gek maken,, jullie maken onze hele generatie jeugd kapot!! met haat, drugs,geld, materialisme,jullie hebben dit land gesticht!!! de jeugd kan het niet meer aan,vervreemd van huis en gezin..
dit is niet de schuld van marokanen of anderen MAAR VAN ONZE MAATSCHAPPIJ!!
en GEERT KAN HIER ECHT NIKS AAN DOEN
het zit tussen je oren


Ah joh, gebruik nog wat meer hoofdletters en een paar uitroeptekens. Ga ook vooral eens een keer een paar jaar in het buitenland wonen en kom dan nog eens terug naar Nederland, dan zie je dat het allemaal reuze meevalt.

Reageer Door: willemarin, woensdag 15 april 2009 12:40
mening schreef:

willemarin schreef:

Och jee, Gerretje W. is er klaar voor.
Nou, laat maar komen dan!
Wij willen NU, ik herhaal NU die oplossingen voor de hedendaagse problemen horen van ons allesoplossende medium.
Kom op Blonde Dollie, laat NU, ik herhaal NU, eens even aan het volk weten wat JIJ zou hebben gedaan om de crisis te bezweren.
Je WEET het toch zo goed?
Nou Geert Wilders:
SCHIET OP DAN MET JE FANTASTISCHE, ONVERBETERLIJKE OPLOSSINGEN.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JEETJE WÄT EEN GSCHREEUW!!!!!!!!!!!!!!!!!Ik dacht dat jij wat genuanceerder was maar je blijkt een gepaste tegenstander te zijn van de verkeerde pvv stemmer.
En, by the way, wanneer je het niet zo goed weet, hou je smoel dan stijf dicht!!!!!!!!!!!!!



Inderdaad.
Ik ben een tegenstander van de verkeerde PVV-stemmer.
En, by the way, ik weet wel degelijk waar ik het over heb.
En,nog eens by the way, wanneer je niet tegen geschreeuw kunt, waarom ga je dan achter de geblondeerde dolly aan?
Want die club doet niets anders.
Je kunt natuurlijk beschaafd blijven reageren, wanneer weer een of andere blondie-adept over de schreef gaat, maar er zijn wel grenzen.

Voor rede zijn ze niet vatbaar.
Misschien wél voor hun eigen manier van discussiëren.

Reageer Door: willemarin, woensdag 15 april 2009 13:30
En dan zeg ik het nog maar eens:
Geert is er klaar voor.
Geert heeft alle oplossingen klaar liggen.
Geert weet ook alles beter.
Het zou Geert dus sieren wanneer hij de oplossing voor bv. de kredietcrisis even ventileert.
Het zou Geert ook sieren wanneer hij zijn perfecte oplossing voor de werkloosheid even prijsgeeft.
(En nu even niet aankomen met de goedkope versie van alle allochtonen het land uit, want dat helpt niet.
Het werk dat die gasten doen wil geen Nederlander doen).
Verder zag ik graag dat hij ook even de vergrijzingsproblematiek oploste.
Vervolgens dient hij ook even te zeggen hoe het moet met de internationale samenwerking, want ik bedoel, hij zal toch niet zo onnozel zijn dat hij denkt dat Nederland alles in z'n eentje kan managen?
Ons land leeft van export en doorvoer, daarvoor heb je minimaal een aantal andere landen nodig.
Maar tot nog toe heb ik vrij weinig oplossingen van Geert gehoord, tenminste geen oplossingen waar ik erg veel vertrouwen in heb.
IK weet OOK niet hoe het wel moet.
Maar IK beweer ook niet dat ik dat weet.

O,ja, ik mag geen hoofdletters en uitroeptekens meer gebruiken, MAAR ALSJEBLIEFT WILDERS, DOE IETS, ZEG IETS, EN LAAT HET ALSJEBLIEFT IETS REDELIJKS ZIJN!!!!

Reageer Door: HAWC, woensdag 15 april 2009 13:40
willemarin schreef:

En dan zeg ik het nog maar eens:
Geert is er klaar voor.
Geert heeft alle oplossingen klaar liggen.
Geert weet ook alles beter.
Het zou Geert dus sieren wanneer hij de oplossing voor bv. de kredietcrisis even ventileert.
Het zou Geert ook sieren wanneer hij zijn perfecte oplossing voor de werkloosheid even prijsgeeft.
(En nu even niet aankomen met de goedkope versie van alle allochtonen het land uit, want dat helpt niet.
Het werk dat die gasten doen wil geen Nederlander doen).
Verder zag ik graag dat hij ook even de vergrijzingsproblematiek oploste.
Vervolgens dient hij ook even te zeggen hoe het moet met de internationale samenwerking, want ik bedoel, hij zal toch niet zo onnozel zijn dat hij denkt dat Nederland alles in z'n eentje kan managen?
Ons land leeft van export en doorvoer, daarvoor heb je minimaal een aantal andere landen nodig.
Maar tot nog toe heb ik vrij weinig oplossingen van Geert gehoord, tenminste geen oplossingen waar ik erg veel vertrouwen in heb.
IK weet OOK niet hoe het wel moet.
Maar IK beweer ook niet dat ik dat weet.

O,ja, ik mag geen hoofdletters en uitroeptekens meer gebruiken, MAAR ALSJEBLIEFT WILDERS, DOE IETS, ZEG IETS, EN LAAT HET ALSJEBLIEFT IETS REDELIJKS ZIJN!!!!

Ik verleen therapieën tegen die hoofdletters en uitroeptekens. Zullen we een afspraak maken?

Reageer Door: willemarin, woensdag 15 april 2009 14:48
kuhtreiber schreef:

willemarin schreef:

En dan zeg ik het nog maar eens:
Geert is er klaar voor.
Geert heeft alle oplossingen klaar liggen.
Geert weet ook alles beter.
Het zou Geert dus sieren wanneer hij de oplossing voor bv. de kredietcrisis even ventileert.
Het zou Geert ook sieren wanneer hij zijn perfecte oplossing voor de werkloosheid even prijsgeeft.
(En nu even niet aankomen met de goedkope versie van alle allochtonen het land uit, want dat helpt niet.
Het werk dat die gasten doen wil geen Nederlander doen).
Verder zag ik graag dat hij ook even de vergrijzingsproblematiek oploste.
Vervolgens dient hij ook even te zeggen hoe het moet met de internationale samenwerking, want ik bedoel, hij zal toch niet zo onnozel zijn dat hij denkt dat Nederland alles in z'n eentje kan managen?
Ons land leeft van export en doorvoer, daarvoor heb je minimaal een aantal andere landen nodig.
Maar tot nog toe heb ik vrij weinig oplossingen van Geert gehoord, tenminste geen oplossingen waar ik erg veel vertrouwen in heb.
IK weet OOK niet hoe het wel moet.
Maar IK beweer ook niet dat ik dat weet.

O,ja, ik mag geen hoofdletters en uitroeptekens meer gebruiken, MAAR ALSJEBLIEFT WILDERS, DOE IETS, ZEG IETS, EN LAAT HET ALSJEBLIEFT IETS REDELIJKS ZIJN!!!!

Ik verleen therapieën tegen die hoofdletters en uitroeptekens. Zullen we een afspraak maken?


Nou, tenminste iemand die voldoende klandizie en patiënten heeft.
Heb ik overigens zelf ook, maar dan gaat het over belangrijker zaken.

Nogmaals dan maar weer:
Een partij die in alles wat ze voorgeven te zijn uitroeptekens en hoofdletters gebruikt(whatever ze dan ook willen zeggen) moet erop rekenen dezelfde nonsens terug te krijgen.
Dus, lieve PVV-ers, niet zaniken over overreacting opponents.(Is op te zoeken in woordenboek)
(voor de liefhebbers: een woordenboek is een soort van boek waarin je kunt opzoeken wat je niet weet).

Reageer Door: willemarin, woensdag 15 april 2009 14:56
willemarin schreef:

kuhtreiber schreef:

willemarin schreef:

En dan zeg ik het nog maar eens:
Geert is er klaar voor.
Geert heeft alle oplossingen klaar liggen.
Geert weet ook alles beter.
Het zou Geert dus sieren wanneer hij de oplossing voor bv. de kredietcrisis even ventileert.
Het zou Geert ook sieren wanneer hij zijn perfecte oplossing voor de werkloosheid even prijsgeeft.
(En nu even niet aankomen met de goedkope versie van alle allochtonen het land uit, want dat helpt niet.
Het werk dat die gasten doen wil geen Nederlander doen).
Verder zag ik graag dat hij ook even de vergrijzingsproblematiek oploste.
Vervolgens dient hij ook even te zeggen hoe het moet met de internationale samenwerking, want ik bedoel, hij zal toch niet zo onnozel zijn dat hij denkt dat Nederland alles in z'n eentje kan managen?
Ons land leeft van export en doorvoer, daarvoor heb je minimaal een aantal andere landen nodig.
Maar tot nog toe heb ik vrij weinig oplossingen van Geert gehoord, tenminste geen oplossingen waar ik erg veel vertrouwen in heb.
IK weet OOK niet hoe het wel moet.
Maar IK beweer ook niet dat ik dat weet.

O,ja, ik mag geen hoofdletters en uitroeptekens meer gebruiken, MAAR ALSJEBLIEFT WILDERS, DOE IETS, ZEG IETS, EN LAAT HET ALSJEBLIEFT IETS REDELIJKS ZIJN!!!!

Ik verleen therapieën tegen die hoofdletters en uitroeptekens. Zullen we een afspraak maken?


Nou, tenminste iemand die voldoende klandizie en patiënten heeft.
Heb ik overigens zelf ook, maar dan gaat het over belangrijker zaken.

Nogmaals dan maar weer:
Een partij die in alles wat ze voorgeven te zijn uitroeptekens en hoofdletters gebruikt(whatever ze dan ook willen zeggen) moet erop rekenen dezelfde nonsens terug te krijgen.
Dus, lieve PVV-ers, niet zaniken over overreacting opponents.(Is op te zoeken in woordenboek)
(voor de liefhebbers: een woordenboek is een soort van boek waarin je kunt opzoeken wat je niet weet).


En dan nog even een klein, maar belangrijk detail, ik maak geen afspraken met dubieuze -peuten, en al helemaal niet met blondie-adepten.

Reageer Door: HAWC, woensdag 15 april 2009 18:35
willemarin schreef:

willemarin schreef:

kuhtreiber schreef:

willemarin schreef:

En dan zeg ik het nog maar eens:
Geert is er klaar voor.
Geert heeft alle oplossingen klaar liggen.
Geert weet ook alles beter.
Het zou Geert dus sieren wanneer hij de oplossing voor bv. de kredietcrisis even ventileert.
Het zou Geert ook sieren wanneer hij zijn perfecte oplossing voor de werkloosheid even prijsgeeft.
(En nu even niet aankomen met de goedkope versie van alle allochtonen het land uit, want dat helpt niet.
Het werk dat die gasten doen wil geen Nederlander doen).
Verder zag ik graag dat hij ook even de vergrijzingsproblematiek oploste.
Vervolgens dient hij ook even te zeggen hoe het moet met de internationale samenwerking, want ik bedoel, hij zal toch niet zo onnozel zijn dat hij denkt dat Nederland alles in z'n eentje kan managen?
Ons land leeft van export en doorvoer, daarvoor heb je minimaal een aantal andere landen nodig.
Maar tot nog toe heb ik vrij weinig oplossingen van Geert gehoord, tenminste geen oplossingen waar ik erg veel vertrouwen in heb.
IK weet OOK niet hoe het wel moet.
Maar IK beweer ook niet dat ik dat weet.

O,ja, ik mag geen hoofdletters en uitroeptekens meer gebruiken, MAAR ALSJEBLIEFT WILDERS, DOE IETS, ZEG IETS, EN LAAT HET ALSJEBLIEFT IETS REDELIJKS ZIJN!!!!

Ik verleen therapieën tegen die hoofdletters en uitroeptekens. Zullen we een afspraak maken?


Nou, tenminste iemand die voldoende klandizie en patiënten heeft.
Heb ik overigens zelf ook, maar dan gaat het over belangrijker zaken.

Nogmaals dan maar weer:
Een partij die in alles wat ze voorgeven te zijn uitroeptekens en hoofdletters gebruikt(whatever ze dan ook willen zeggen) moet erop rekenen dezelfde nonsens terug te krijgen.
Dus, lieve PVV-ers, niet zaniken over overreacting opponents.(Is op te zoeken in woordenboek)
(voor de liefhebbers: een woordenboek is een soort van boek waarin je kunt opzoeken wat je niet weet).


En dan nog even een klein, maar belangrijk detail, ik maak geen afspraken met dubieuze -peuten, en al helemaal niet met blondie-adepten.

We kunnen in Blijdorp afspreken voor de kooi van Bokito?

Reageer Door: Piet Klont, woensdag 15 april 2009 18:42
kuhtreiber schreef:

maastricht schreef:

Ik ben in Nederland geboren!!,iedere dag word ik geconfronteerd door onwetende mensen (OUDEREN vooral!),afsnauwen,onbeleefd helpen in de winkel,en als blikken konden doden tja..Laat jullie lekker gek maken,, jullie maken onze hele generatie jeugd kapot!! met haat, drugs,geld, materialisme,jullie hebben dit land gesticht!!! de jeugd kan het niet meer aan,vervreemd van huis en gezin..
dit is niet de schuld van marokanen of anderen MAAR VAN ONZE MAATSCHAPPIJ!!
en GEERT KAN HIER ECHT NIKS AAN DOEN
het zit tussen je oren


Ah joh, gebruik nog wat meer hoofdletters en een paar uitroeptekens. Ga ook vooral eens een keer een paar jaar in het buitenland wonen en kom dan nog eens terug naar Nederland, dan zie je dat het allemaal reuze meevalt.


Duitsland zeker, koeiendrijver?
Als ik daar een paar jaar ging wonen, en ik kwam terug in Nederland, zou ik gillend weer naar Duitsland terugkeren, vrees ik.
Man, je bent compleet stoned.

Reageer Door: Hugo W., woensdag 15 april 2009 21:22
Piet, sorry, Kees.
Is het nou Piet of Kees hier in
Pim, sorry, Geert

Reageer Door: HAWC, woensdag 15 april 2009 21:39
Hugo W. schreef:

Piet, sorry, Kees.
Is het nou Piet of Kees hier in
Pim, sorry, Geert


Je vergeet Henk nog.

Reageer Door: Piet Klont, woensdag 15 april 2009 22:15
Hugo W. schreef:

Piet, sorry, Kees.
Is het nou Piet of Kees hier in
Pim, sorry, Geert



Piet is een paar dagen vrij, zolang neem ik de "honeurs" even waar.

Reageer Door: Piet Klont, woensdag 15 april 2009 22:16
kuhtreiber schreef:

Hugo W. schreef:

Piet, sorry, Kees.
Is het nou Piet of Kees hier in
Pim, sorry, Geert


Je vergeet Henk nog.


Henk Klont is een verre achterneef.

Reageer Door: HAWC, woensdag 15 april 2009 23:32
Kees Klont schreef:

kuhtreiber schreef:

Hugo W. schreef:

Piet, sorry, Kees.
Is het nou Piet of Kees hier in
Pim, sorry, Geert


Je vergeet Henk nog.


Henk Klont is een verre achterneef.

En die Jaap Klont, heb je die nog wel eens gezien?

Reageer Door: willemarin, donderdag 16 april 2009 08:39
hunchentoot schreef:

Het enge aan deze discussie over Wilders is, dat het alléén maar om één feit gaat:
de buitenlander-haat

Ik vindt het tekenend voor de domheid van mensen, omdat ze alleen naar dat ene feit kijken en dáárom op zo'n joker als Wilders stemmen.
Ik weet zeker, ik zweer het: als alle Wilders-stemmers precies zouden weten wat Wilders nog meer in petto heeft, behalve de ongebreidelde haat tegen buitenlanders, er zó 28 zetels ingeleverd worden.
Deze man lost misschien het probleem van het Marokkaanse tuig op, maar wat hij daarnaast nog meer van plan is, daar laat hij zich maar weinig over uit, maar ik garandeer jullie: de schoffel-fabriekanten gaan het economische probleem oplossen.
Je moet kreupel zijn wil je nog ergens een uikering voor krijgen.
Kortom: de MIDDELEEUWEN KEREN TERUG.

Is dát het Nederland wat jullie willen?
Dan moet je op Wilders stemmen.



Hunchentoot, inherent aan het soort beweging dat de PVV is, is dat er mensen achteraan gaan hobbelen die vóór die tijd niet of nauwelijks over politiek nadachten.
Een of twee onderwerpen, liefst in het absurde getrokken, maken dat die mensen de indruk hebben dat ze er wél verstand van hebben.
Neutraal naar een probleem kijken, het van meerdere kanten belichten, dat is voor velen te moeilijk.
Dat is geen uiting van minachting, maar een constatering dat er bij veel mensen gewoon niet meer in zit.
Kunnen ze niets aan doen.
Want soms kom je tot de conclusie dat een probleem doodleuk niet á la minute op te lossen is.
Het probleem van moslimjongeren is wel degelijk een ernstig probleem, maar de oplossingen die - soms - door de PVV-aanhang worden aangedragen zijn vaak ronduit onethisch, immoreel en op het criminele af.
Dan ben je op hetzelfde niveau bezig als die marokkaanse rotjochies.Tja, en dat moet je willen.

Hunch, ik ben een aantal weken weg, sterkte en hou je staande.

Reageer Door: de metabaron, donderdag 16 april 2009 16:25
"Ja maar juist dit soort crimineel gedrag bij met name jongere moslim aanhangers heeft uiteindelijk geleid tot de aanslag op 11 september!"

Van welke planeet kom jij precies?? Jij denkt dat terroristen een aanslag plegen omdat ze nieuwe gympies willen kopen?? Of.. ehm...wat denk je eig... eh nee ... DENK je eigelijk wel?

Als je nergens verstand van hebt, ga dan lekker buiten spelen jongen.

Reageer Door: Liewe, maandag 15 juni 2009 14:34
willemarin schreef:

Wat wil je nu precies zeggen?
Ik zal je zeggen wat je stukje zegt.
Zodra de Turken zich in Europa begonnen te bewegen, ging het fout.
Hun deelname aan de geschiedenis van Europa is dus uitsluitend negatief.
En zal dat ook in de toekomst zijn.
Ze hebben een heleboel praatjes over democratie, maar het komt er op neer dat christenen, Koerden, aArmenen en andere lieden waar ze het niet zo op hebben op grove wijze worden gediscrimineerd.
Hun ideeën over ethiek en moraal zijn behoorlijk verschillend van de onze.
Ik heb het dus expliciet NIET over de Turken die al een hele tijd in Nederland wonen, en meestal ook Nederlander zijn.
Want die Islam van de Turken valt nogal mee.
Ik heb het over de Turken uit de binnenlanden van dat land, achtergebleven, zwaar moslim en extreem patriottisch.
Die Turken willen wij niet in Europa.
Dát wilde je zeggen en ik zeg het met je mee.



Ieder land en volk in Europa is anders!
Al helemaal wat betreft ideeën over moraal en ethiek!
De rest van Europa staat niet te springen om onze ideeën over softdrugs, en euthanasie.
Net zoals wij ons niet vinden in (zwaar christelijk, en toch bijzonder extreem) Italiaans beleid.

De geschiedenis van Europa bestaat uit oorlogen. Zo hebben wij Nederlanders ons los gevochten van de katholieken Spanjaarden! We mogen blij zijn dat wij protestanten welkom zijn in de EU!

Ongetwijfeld vind je in de binnenlanden van Turkije extreme islamietische volgers. Maar wacht dat je van de zwaar christelijke gemeentes in Nederland!!
Wat mij betreft hebben die 2 groepen hetzelfde recht tot de EU te behoren.

Reageer Door: Liewe, maandag 15 juni 2009 14:36
Liewe schreef:

willemarin schreef:

Wat wil je nu precies zeggen?
Ik zal je zeggen wat je stukje zegt.
Zodra de Turken zich in Europa begonnen te bewegen, ging het fout.
Hun deelname aan de geschiedenis van Europa is dus uitsluitend negatief.
En zal dat ook in de toekomst zijn.
Ze hebben een heleboel praatjes over democratie, maar het komt er op neer dat christenen, Koerden, aArmenen en andere lieden waar ze het niet zo op hebben op grove wijze worden gediscrimineerd.
Hun ideeën over ethiek en moraal zijn behoorlijk verschillend van de onze.
Ik heb het dus expliciet NIET over de Turken die al een hele tijd in Nederland wonen, en meestal ook Nederlander zijn.
Want die Islam van de Turken valt nogal mee.
Ik heb het over de Turken uit de binnenlanden van dat land, achtergebleven, zwaar moslim en extreem patriottisch.
Die Turken willen wij niet in Europa.
Dát wilde je zeggen en ik zeg het met je mee.



Ieder land en volk in Europa is anders!
Al helemaal wat betreft ideeën over moraal en ethiek!
De rest van Europa staat niet te springen om onze ideeën over softdrugs, en euthanasie.
Net zoals wij ons niet vinden in (zwaar christelijk, en toch bijzonder extreem) Italiaans beleid.

De geschiedenis van Europa bestaat uit oorlogen. Zo hebben wij Nederlanders ons los gevochten van de katholieken Spanjaarden! We mogen blij zijn dat wij protestanten welkom zijn in de EU!

Ongetwijfeld vind je in de binnenlanden van Turkije extreme islamietische volgers. Maar wacht dat je van de zwaar christelijke gemeentes in Nederland!!
Wat mij betreft hebben die 2 groepen hetzelfde recht tot de EU te behoren.


Laatste zin moest zijn : Maar wat dacht je van de zwaar christelijke gemeentes in Nederland!!
Wat mij betreft hebben die 2 groepen hetzelfde recht tot de EU te behoren.

Reageer Door: krankzinnig, maandag 15 juni 2009 15:44
Flonker schreef:

En wanneer gaat deze 'lefgozer' een keer het debat aan? Hoe lang ontwijkt deze lefgover het debat met de pers of met politieke tegenstanders? Hoe lang blijft hij angstig wegkruipen voor NOVA, Buitenhof, Netwerk, Een Vandaag, Pauw & Witteman, Rondom Tien, De Wereld Draait Door, Het Elfde Uur...? Oh, nee... De pers is de vijand, kritiek is de vijand. Wat een waardeloze man....



Waarom zou die doen ?

Hij komt er nu op eigen kracht, hij zit zijn politieke tegenstanders ook niet in de weg, bovendien zijn al die programma's peperdure linkse bolwerken en waarom moet Wilders meehelpen die in stand te houden ?

Nog even afgezien dat het met de PVDA slecht debateren is, nu is zo, over 5 minuten is het zus en over een kwartier is het weer anders, en morgen lees je in de krant weer wat anders, het lijkt me dat ze daar intern genoeg te debateren hebben, moeten ze wel tempo maken want voor je het weet is er niemand meer over om te debateren.

 

Deze newsflash is alleen te bekijken met de gratis Adobe FlashPlayer!
Spaarrente.nl - 4,25% spaarrente? Profiteer nu!
Neckermann - Boek nu uw last minute!
De Pers Reizen - Spot de laatste aanbiedingen!
Deal-Alarm - Elke week de beste deal online!
Gratis i-Phone 3GS nergens goedkoper!
e-Matching.nl - Dating hoger opgeleiden
Slaap in Den Haag voor slechts € 47,50!
 
 


© 2008 Copyright DePers.nl