Verkiezingen Boodschap werd steeds vager

Campagne PvdA werkt averechts

Door: Dirk Jacob Nieuwboer
Gepubliceerd: maandag 15 juni 2009 00:32
Update: maandag 15 juni 2009 12:02

De Europese campagne van de PvdA had een uniek effect op de kiezer. Die raakte ervan in de war.



Sharon Dijksma, opgelet! De PvdA-staatssecretaris voor Onderwijs gaat de enorme nederlaag van haar partij bij de Europese verkiezingen onderzoeken. Dit kan ze vast meenemen: ná de PvdA-campagne snapten kiezers nog minder van de partijboodschap dan ervoor.

Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Drie weken voor de verkiezingen vond 9 procent van de ondervraagden nog dat de partij er goed in slaagde haar boodschap over te brengen. Aan het eind van de campagne was dit gedaald tot 5 procent.



‘Je moet het wel bijzonder slecht doen, willen mensen in de war raken’, zegt hoogleraar politieke communicatie Claes de Vreese. De PvdA deed het als enige zo beroerd. Alle andere Nederlandse partijen, ook verliezers, wisten na drie weken op zijn minst dezelfde score te halen.

Ook in vergelijking met andere Europese sociaal-democratische partijen komt de PvdA slecht van af. In Groot-Brittannië kreeg Labour ook op de broek, maar dat lag minder aan de campagne. Zowel aan het begin als aan het eind vond 9 procent van de potentiële kiezers de boodschap helder. De, ook verliezende, Duitse SPD kreeg er door de campagne zelfs een procentje bij. 14 werd 15.

Het onderzoek bevestigt verder dat de PVV een uitstekende campagne voerde. De partij begon met 7 procent, aan het eind van de campagne vond 19 procent dat de partij haar boodschap goed over het voetlicht wist te brengen. Ook bij de andere winnaars steeg het percentage, zij het veel minder. D66 ging van 6 naar 8, GroenLinks van 4 naar 5. CDA en VVD, die net als de PvdA verloren, bleven gelijk. Voor en na de campagne vond 6 procent hun visies helder.



Het programma was kritisch, maar de lijsttrekker pro

De Vreese’s Center for Politics and Communication (www.polcomm.org) ondervroeg in de aanloop naar de verkiezingen dagelijks honderden Nederlanders over de campagne. Ook in andere Europese landen vond het onderzoek plaats. Door dagelijks te meten, wat nog niet eerder was gedaan, kan het effect van campagnes beter worden onderzocht.

Dat de PvdA worstelde met de boodschap was al duidelijk. Het programma voor de Europese verkiezingen was behoorlijk eurokritisch, maar als lijsttrekker koos de partij de onbekende, zeer pro-Europese Thijs Berman.

Zesde keus

Afgelopen zaterdag verklapte partijleider Bos in de Volkskrant dat Berman eigenlijk zesde keus was. Vijf ‘PvdA-toppers’ weigerden volgens hem de kar te trekken. De partijleider stemde zelf op eurocriticus René Cuperus, die na grote druk van Bos zelf op nummer 5 van de lijst was gezet.

‘Je schrijft een eurokritisch programma, de nummers 1 tot en met 4 zijn pro-Europees en op nummer 5 zet je weer een eurocriticus’, zegt De Vreese cynisch. ‘Als je het zo bekijkt is de PvdA-campagne eigenlijk heel succesvol geweest. De partij heeft haar zin gekregen: ze wilde de kiezer verwarren.’

Staatssecretaris Sharon Dijksma gaat nu voor de PvdA de verkiezingsnederlaag evalueren. Op de verkiezingsavond gaven veel van haar partijgenoten de ‘te genuanceerde’ boodschap de schuld. Waar PVV scoorde met ‘Nee tegen Europa en D66 met ‘Ja’ bungelde de PvdA ergens tussenin.

Volgens De Vreese is het in Nederland inderdaad relatief moeilijk een genuanceerde Europavisie over te brengen. Maar weinig kiezers kunnen dit aan, omdat de kennis over de EU in Nederland zeer gering is. Die euro-armoede ziet hij terug in de relatief lage scores van alle Nederlandse partijen.

‘PVV en D66 scoren niet heel goed, maar het minst slecht’, legt De Vreese uit. Van winnende partijen in andere Europese landen vindt vaak rond de 30 procent van de ondervraagden dat de boodschap helder is.

De hoogleraar voorspelde daarom voor de verkiezingen al dat de genuanceerde boodschappen van de middenpartijen in Nederland onder zouden sneeuwen. Maar dat hebben die partijen volgens hem wel grotendeels aan zichzelf te danken. Na het afwijzen van de Grondwet in 2005 durfde geen enkele politicus nog zijn vingers te branden aan Europa. En PvdA, CDA en VVD wilden geen referendum over het Verdrag van Lissabon, terwijl juist dat de Europa-discussie had kunnen verdiepen.

‘Europa verdween weer achter de schermen, zoals eigenlijk altijd in Nederland’, aldus De Vreese. ‘Daar wordt nu de prijs voor betaald.’

Trefwoorden: PvdA, Europa
Campagne PvdA werkt averechts
Weigeraars
FNV-voorzitter Agnes Jongerius was een van de vijf PvdA-prominenten die bedankten voor een rol als lijsttrekker bij de Europese parlementsverkiezingen, weet de Volkskrant. Jongerius: "PvdA-voorzitter Lilianne Ploumen belde met het voorstel. Ik was er binnen twee minuten klaar mee.'' Behalve Jongerius heeft één PvdA-topper om gezondheidsredenen bedankt voor het lijsttrekkerschap.



Werkgroep

Vrijdag werd bekend dat PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) leiding gaat geven aan de werkgroep die de nederlaag van de PvdA bij de Europese verkiezingen gaat analyseren. De partij verloor vorige week vier van de zeven zetels in het Europees Parlement.



'Elitaire partij'
De PvdA is een elitaire partij van hoogopgeleiden geworden en verliest daardoor het contact met de traditionele achterban in veel wijken. Dat zei PvdA-minister van Onderwijs Ronald Plasterk woensdag in een interview met het AD. Dertig jaar geleden hadden PvdA-politici tenminste nog ouders die niet zo geleerd waren, maar nu ook dat is veranderd, is de afstand wel erg groot geworden, meent de bewindsman.

Kunstmatig zoeken
"Ik pleit niet voor het kunstmatig zoeken naar meer laagopgeleiden voor het PvdA-kader, maar we moeten wel meer voeling zien te krijgen met deze wijken en met de problemen die daar spelen,'' aldus Plasterk. "Wij moeten de mensen uit de wijken terughalen waar vroeger bijna 80 procent PvdA stemde.''
 
Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: Hugo W., 15 jun 2009 23:08
Averechts resultaat hoort bij een partij die gezegd heeft: avé-links.

Reageer Door: Olie B Bommel, 15 jun 2009 21:16
janfreak schreef:

Ja, ze moeten daar vooral Sharon Dijksma nemen om die werkgroep te leiden. Mislukking bij voorbaat voorspeld. Ik ga me in alle ernst afvragen of ze bij de PvdA nog wel weten waar ze mee bezig zijn. Ik heb ook al aan mevrouw Ploumen voorgesteld alle kamerleden van de PvdA eens de maat te nemen, misschien wordt het haar dan duidelijk waarom de PvdA zo'n enorm verlies heeft geleden.


Het is gewoon een failliete boedel !

Reageer Door: janfreak, 15 jun 2009 21:13
Ja, ze moeten daar vooral Sharon Dijksma nemen om die werkgroep te leiden. Mislukking bij voorbaat voorspeld. Ik ga me in alle ernst afvragen of ze bij de PvdA nog wel weten waar ze mee bezig zijn. Ik heb ook al aan mevrouw Ploumen voorgesteld alle kamerleden van de PvdA eens de maat te nemen, misschien wordt het haar dan duidelijk waarom de PvdA zo'n enorm verlies heeft geleden.

Reageer Door: De Ark, 15 jun 2009 20:24
de dichter schreef:

ach-met schreef:

de dichter schreef:

Het zou handig zijn om gewoon toe te geven dat de PvdA tegenwoordig een kapitalistische (lees: neo-liberale) partij is geworden. De laatsten der socialistische Mohicanen hebben dat inmiddels nu ook begrepen en verlaten dus dit voormalig-sociale schip om te gaan zoeken naar een andere sociale/socialistische partij. Dit wordt dus óf de SP, ó de PVV (met dien verstande dat de PVV alleen maar in schijn sociaal is, fundamenteel is zij uiterst rechts)


Het gaat er bij de kiezer allang niet meer om of de partij waarop zij stemmen links, het midden of rechts is het gaat er om dat de kiezer wil dat Het land van onze voorouders word gered van de Islam opmars c/q bezetting en dat er weer word geregeerd met dien verstande dat er dingen terug gedraaid worden zoals een goede zorg en energie voorziening.
De kiezer is het namelijk zat dat gegraai in de algemene belastingen en het weggeven van gelden uit die algemene belastingen aan regimes die er wapens en feestjes mee betalen.

"Het land van onze voorouders?????....." Dit soort dwaasheden hoor ik alleen maar juist van de groepen die jij uit dit land wil weren. Nationalisme is de bron van fascisme, dus kijk maar uit waar jouw gedachten jou sturen.


Meneer de dichter slaat de nationalistische spijker keihard op z'n kop...!! Duimpje.
Nu maar hopen dat ze geen spijkerharde koppen heben...!

Reageer Door: commentator, 15 jun 2009 11:57
Ik wordt er een beetje moe van de opmerkingen die zeggen dat nationalisme iets slechts is. Waarom mag ik als Nederlander niet trots zijn op mijn eigen land, onze cultuur en onze gewoontes.
Alle uitheemsen schijnen wel trots te mogen zijn op hun land van herkomst, behalve de Nederlander.
Maar dit ter zijde, het is wel zo dat de huidige situatie met de afbraak van de zorgvoorzieningen, het door bezuinigingen bij VROM falend toezicht bij woningbouwvereningingen, de zelfverijking van topbestuurders bij instellingen die draaien op publiekgeld allemaal zijn begonnen in de jaren negentig. De tijd waarin de ubergraaier en landverrader Kok het land bestierde. De PvdA heeft het land veranderd in een land waarin het recht van sterktste geldt op straat en waar uitgerangeerde politici en hun vriendjes uit het old-boys network de mooiste baantjes krijgen om zichzelf te verrijken.
Als de PvdA nu eens van leer trekt om misstanden in de zorg, onderwijs en wbv's weg te nemen en echt eens actie te ondernemen tegen de zelfverrijking van politieke vriendjes, dan komen ze op mij weer wat geloofwaardiger over. Tot die tijd blijft het een partij zonder richting die schijnbaar alleen maar bezig met het profileren van de leiders, zodat zij later nog een mooi graaibaantje kunnen krijgen bij de VN o.i.d. Als je wilt wteen hoe ze bij de VN of de twee graaiers van de PvdA denken, kijk dan eens op deze site. http://undpwatch.blogspot.com/

Reageer Door: hammification, 15 jun 2009 11:40
de dichter schreef:




"Het land van onze voorouders?????....." Dit soort dwaasheden hoor ik alleen maar juist van de groepen die jij uit dit land wil weren. Nationalisme is de bron van fascisme, dus kijk maar uit waar jouw gedachten jou sturen.


Staat PvdA niet voor Partij voor de Allochtoon??
Dus volgens jou mag men in dit land niet nationalistisch zijn.
Waarom verkoop je dit land niet voor 1 euro en een hand vol met kralen.
Als je niet nationalistisch ben kan je ook zeggen dat je niet trots ben op je land en in mijn ogen ben je dan een zwak persoon als je nationalistisch met fascistisch koppel.
Het is bekend dat er in andere landen op de wereld moslim extremisten gewapend strijd voeren voor een eigen staat in een staat en/of een totale shaira overheersing.
PvdA is zoooooooooooooo passe,doordat men niet dicht meer bij het volk staat,en aan aai over de bol mentaliteit voert voor de onderdrukte allochtone 'zielepoot'.
Want dat is men in de ogen van de PvdA
Graai en heers is meer hun motto.

Reageer Door: Roodwitblauw.nl, 15 jun 2009 11:09
de dichter schreef:

ach-met schreef:

de dichter schreef:

Het zou handig zijn om gewoon toe te geven dat de PvdA tegenwoordig een kapitalistische (lees: neo-liberale) partij is geworden. De laatsten der socialistische Mohicanen hebben dat inmiddels nu ook begrepen en verlaten dus dit voormalig-sociale schip om te gaan zoeken naar een andere sociale/socialistische partij. Dit wordt dus óf de SP, ó de PVV (met dien verstande dat de PVV alleen maar in schijn sociaal is, fundamenteel is zij uiterst rechts)


Het gaat er bij de kiezer allang niet meer om of de partij waarop zij stemmen links, het midden of rechts is het gaat er om dat de kiezer wil dat Het land van onze voorouders word gered van de Islam opmars c/q bezetting en dat er weer word geregeerd met dien verstande dat er dingen terug gedraaid worden zoals een goede zorg en energie voorziening.
De kiezer is het namelijk zat dat gegraai in de algemene belastingen en het weggeven van gelden uit die algemene belastingen aan regimes die er wapens en feestjes mee betalen.

"Het land van onze voorouders?????....." Dit soort dwaasheden hoor ik alleen maar juist van de groepen die jij uit dit land wil weren. Nationalisme is de bron van fascisme, dus kijk maar uit waar jouw gedachten jou sturen.


Het beroerde is natuurlijk wel dat opa en oma vroeger gezellig en veilig in hun arbeiderswijkje over straat konden zonder door Marokkaans tuig te worden lastig gevallen. Niet alle volkswijkbewoners hebben echter de dubbele agenda van Geert in de gaten, daar krijgt "nationalisme" al gauw een fundament als hun "oude" PvdA niet in de gaten lijkt te hebben waar 't misgaat.

Reageer Door: Im Gegenteil, 15 jun 2009 10:53
Zelfs met een goede campagne en een charismatische lijsttrekker, zullen niet alle problemen bij PvdA opgelost zijn. Niet iedereen staat namelijk meer te springen om de slappe hap van de ruggegraatloze Pvda...

Reageer Door: K@@S, 15 jun 2009 09:45
ach-met schreef:

de dichter schreef:

Het zou handig zijn om gewoon toe te geven dat de PvdA tegenwoordig een kapitalistische (lees: neo-liberale) partij is geworden. De laatsten der socialistische Mohicanen hebben dat inmiddels nu ook begrepen en verlaten dus dit voormalig-sociale schip om te gaan zoeken naar een andere sociale/socialistische partij. Dit wordt dus óf de SP, ó de PVV (met dien verstande dat de PVV alleen maar in schijn sociaal is, fundamenteel is zij uiterst rechts)


Het gaat er bij de kiezer allang niet meer om of de partij waarop zij stemmen links, het midden of rechts is het gaat er om dat de kiezer wil dat Het land van onze voorouders word gered van de Islam opmars c/q bezetting en dat er weer word geregeerd met dien verstande dat er dingen terug gedraaid worden zoals een goede zorg en energie voorziening.
De kiezer is het namelijk zat dat gegraai in de algemene belastingen en het weggeven van gelden uit die algemene belastingen aan regimes die er wapens en feestjes mee betalen.

"Het land van onze voorouders?????....." Dit soort dwaasheden hoor ik alleen maar juist van de groepen die jij uit dit land wil weren. Nationalisme is de bron van fascisme, dus kijk maar uit waar jouw gedachten jou sturen.

Reageer Door: EPijl, 15 jun 2009 09:38
Dat de PVDA allang PVDH, H voor hypocrisie, zou moeten heten lijkt iedereen nu toch wel duidelijk. Deze club is voornamelijk met zichzelf bezig. Dat bewijst ze nu het weer nodig blijkt te zijn het verkiezingsdebacle met een commissie te gaan evalueren.
Het mag toch een wonder heten wanneer er straks nog iemand te vinden is die op deze plucheclub gaat stemmen. Wat een theater !

Reageer Door: Elke GOD is een slechte GOD, 15 jun 2009 08:24
de dichter schreef:

Het zou handig zijn om gewoon toe te geven dat de PvdA tegenwoordig een kapitalistische (lees: neo-liberale) partij is geworden. De laatsten der socialistische Mohicanen hebben dat inmiddels nu ook begrepen en verlaten dus dit voormalig-sociale schip om te gaan zoeken naar een andere sociale/socialistische partij. Dit wordt dus óf de SP, ó de PVV (met dien verstande dat de PVV alleen maar in schijn sociaal is, fundamenteel is zij uiterst rechts)


Het gaat er bij de kiezer allang niet meer om of de partij waarop zij stemmen links, het midden of rechts is het gaat er om dat de kiezer wil dat Het land van onze voorouders word gered van de Islam opmars c/q bezetting en dat er weer word geregeerd met dien verstande dat er dingen terug gedraaid worden zoals een goede zorg en energie voorziening.
De kiezer is het namelijk zat dat gegraai in de algemene belastingen en het weggeven van gelden uit die algemene belastingen aan regimes die er wapens en feestjes mee betalen.

Reageer Door: K@@S, 15 jun 2009 06:44
Het zou handig zijn om gewoon toe te geven dat de PvdA tegenwoordig een kapitalistische (lees: neo-liberale) partij is geworden. De laatsten der socialistische Mohicanen hebben dat inmiddels nu ook begrepen en verlaten dus dit voormalig-sociale schip om te gaan zoeken naar een andere sociale/socialistische partij. Dit wordt dus óf de SP, ó de PVV (met dien verstande dat de PVV alleen maar in schijn sociaal is, fundamenteel is zij uiterst rechts)

Reageer Door: krankzinnig, 15 jun 2009 00:57
Het ontgaat de hoogleraar waarschijnlijk dat de PVDA helemaal nergens voor staat, vandaag is het zus, morgen is het zo en overmorgen is het weer wat anders.

En als je nergens voor staat kun je ook geen boodachap overbrengen.

Dat 9% of 5% kiezers daar nog iets in zien, zegt meer over die 9% of 5% kiezers dan over de boodschap.

Het geloof in een boodschap staat of valt met het vertrouwen in de boodschapper.

Als je dus ooit nog wat van de PVDA zou willen maken moet je zorgen voor een betrouwbare boodschapper die staat voor de boodschap.

Een pre voor de betrouwbare boodschapper is als de man of vrouw charisma heeft en het vermogen de boodschap in helder en eenvoudig Nederlands uit te leggen.

Een boodschap die je immers niet in helder en in eenvoudig Nederlands kunt uitleggen wordt eenvoudigweg door de boodschapper zelf niet begrepen.

Het behoeft geen betoog dat dit voor het zittende echalon vele bruggen te ver is.

Conclusie het zinkende schip zal misschien met man en macht drijvende worden gehouden, maar een gezellig ontspannen tochtje zit er niet in.


 

Deze newsflash is alleen te bekijken met de gratis Adobe FlashPlayer!
Spaarrente.nl - 4,25% spaarrente? Profiteer nu!
De Pers Reizen - Spot de laatste aanbiedingen!
Gratis i-Phone 3GS nergens goedkoper!
e-Matching.nl - Dating hoger opgeleiden
Doe de gratis liefdestest van BE2
Word jij Student Ondernemer 2010?
Stap nu over naar Ziggo Alles-in-1
Vermogen laten beleggen? Probeer Ohpen!
 
 


© Copyright DePers.nl