D66 De partij van het ‘ja-denken’

‘Pechtold en ik? Geen speld tussen te krijgen’

Door: Kustaw Bessems
Gepubliceerd: zondag 27 september 2009 23:28
Update: maandag 28 september 2009 07:44

De partij was bijna dood, maar tegenwoordig moet D66-voorzitter Ingrid van Engelshoven de opportunisten en gelukszoekers weer van zich af slaan. En de mensen die de partij haten? ‘Hun goed recht, beter dan dat ze niks van je vinden.’

Ze was als groentje nog persoonlijk medewerkster van Hans van Mierlo. De man die D66 oprichtte, verpersoonlijkte. De man die D66 wás. Ze werd partijvoorzitter vlak nadat dezelfde Van Mierlo had gezegd: ‘Ga je nou door of zeg je veertig jaar is genoeg geweest?’, op het moment dat de partij op één – ja, één! – zetel stond in de peilingen. ‘Mensen zeiden tegen me: we kunnen het congres wel bij je thuis houden’, herinnert Ingrid van Engelshoven zich.

En kijk nu, tweeënhalf jaar later, de partij glorieert. Dankzij de mondige politiek leider Pechtold en dankzij de stille kracht Van Engelshoven. ‘Ik hoop de voorzitter te worden met de meeste D66-leden ooit. Het zijn er nu dik 16.000. In 1981 waren het er op het hoogtepunt bijna 18.000. Elke week komen er honderd bij.’


| Foto: Frank Groeliken


Mevrouw Van Engelshoven, even over uw day job. Voordat u voorzitter werd, was u vooral bekend als lobbyist voor de drankindustrie.

‘Ja. Nee. Ik was directeur van de Stichting Verantwoord Alcohol Gebruik, in het leven geroepen door de alcoholindustrie. Ja, ook natuurlijk om haar belangen te behartigen. Kijk, zo’n industrie heeft er ook geen belang bij dat het drankgebruik onder jongeren ontspoort. Mij was gevraagd: kijk wat wij daar als industrie aan kunnen bijdragen. En intussen ook: wij willen niet dat er van alles wordt verboden waar we niet in geloven. We willen wel dat er wat gebeurt, maar we willen ook dingen niet.’

U bent nog steeds lobbyist, bij Dröge en Van Drimmelen.

‘Adviseur public affairs. Dat is voor een deel lobbyist.’

Op de website van het bedrijf lezen we: ‘Hoe beïnvloedt u (politieke) besluitvorming zodanig dat het de belangen van uw organisatie recht doet?

‘Wat ik doe moet je een beetje vergelijken met het werk van een advocaat. Ik leg het proces uit. Bedrijven en brancheorganisaties hebben de grootste moeite om te doorgronden hoe publieke besluitvorming werkt. Ik neem ze aan het handje. Ik werk nu voor de koepel voor adverteerders en reclamebureaus, voor de provincie Brabant en voor de supermarkten.’

En die zeggen dan natuurlijk: laat uw vriend Pechtold eens een Kamervraag stellen.

‘Nee nee. Ik heb wel eens discussies met opdrachtgevers als ze horen dat ik voorzitter van D66 ben. Zij zeggen: wat wij vinden staat niet in uw partijprogramma, dat is lastig. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ik de opdrachtgever leer hoe je in dat proces met belangen omgaat. Hoe meer ik het met een opdrachtgever oneens ben, des te beter kan ik adviseren. Want je weet heel goed: ik kan daar van alles tegen in brengen.

Het zou te simpel zijn: oh, dat is handig, want die heeft allerlei lijntjes. Pechtold zou ongeveer de laatste zijn die ik zou benaderen voor het stellen van Kamervragen. Juist omdat je dan de verdenking op je laadt.’




U benadert andere Kamerleden?

‘Ik adviseer klanten hoe ze dat moeten doen. Ik doe het zelden zelf. Alleen als de opdrachtgever een heel klein bedrijf is, dan ben je extra handjes. Maar zo’n politiek profiel hebben is eerder een handicap dan een pre in dit werk. Ook omdat je weet dat iedereen er scherp op zal letten.’

Dat politieke profiel. Wat zag u nog in dat zieltogende D66, een paar jaar geleden?

‘Ik was sinds 1986 actief. Ik zou niet weten waar ik anders politiek onderdak zou vinden. Ik heb nooit getwijfeld aan het bestaansrecht van het gedachtegoed van D66. Een substantieel deel van de kiezers zal de vrijzinnige, sociaalliberale stroming vertegenwoordigen. En de partij is daar het voertuig voor.’

Ah, want dat is het gedachtegoed van D66?

‘Nou ja, en open hè. Internationaal, tolerant.’

Jullie schrijven het nooit eens netjes op, dat gedachtegoed.

‘We hebben de vijf richtingwijzers…’

Pardon, richtingwijzers?

‘Richtingwijzers. De eerste, ‘Vertrouw op de eigen kracht van mensen’, is net in een boekje uitgewerkt. Daarmee bedoelen we dat we bij problemen niet direct naar de overheid kijken, zoals bijna alle andere partijen. We kijken eerst wat mensen zelf kunnen doen. Dat is de kern van wat D66 vindt. We hebben geen behoefte aan een geharnast beginselprogramma.’

Hebt u wel eens gedacht: een ander voertuig is beter dan D66?

‘Ja, tuurlijk wel. Toen de partij in peilingen tot bijna niets werd gereduceerd. Maar ik heb ook steeds gedacht: veertig jaar partijhistorie gooi je niet zomaar overboord.’

Was dat sentiment?

‘Ja, tuurlijk. Ik ben er meer dan twintig jaar, meer dan de helft van mijn leven, bij. De mensen bij wie ik me thuisvoel. Het is mijn club.’

Wat wilde u worden in dat moment van twijfel? Liberale vleugel PvdA? Linkervleugel VVD?

‘Nee, ik dacht aan iets nieuws. Maar ik zag ook hoe lastig het is om iets op te bouwen. Partijvoorzitter worden was een rationele keuze. Er was binnen D66 nog een deel trouw kader. Je bent gek als je niet probeert dat nieuw leven in te blazen. Daarbij, we stonden op dat dieptepunt omdat we zelf fouten hadden gemaakt. Het mooie is dat je die ook zelf kunt herstellen.’

Wat was de ergste fout?

‘Interne verdeeldheid. Les één in de politiek, moet je nooit doen, daar houdt de kiezer niet van.’

Hoe vond u de weg omhoog?

‘We vertelden ons eigen verhaal en deden dat eensgezind. Pechtold en ik zijn het altijd snel eens. Er is geen speld tussen te krijgen.’

Politici hebben het altijd over dat eigen verhaal. Wat bedoelt u daar toch mee?

‘We waren te veel bezig met het uitleggen van compromissen. Dat begon al onder het eerste paarse kabinet, begin jaren negentig.’

Is de herrijzenis niet geheel dankzij uw fractievoorzitter in de Tweede Kamer, Pechtold?

‘Hij heeft er een heel groot aandeel in. Hij straalt uit waar we voor staan en hij is een scherp parlementariër. We zitten met een kabinet dat niet verder komt dan de status quo. Er is veel sikkeneurigheid in het land. Hij laat zien dat er ook kansen zijn.’

Of is het eigenlijk uw verdienste?

‘Het kader weer opbouwen was mijn taak. Dat is ook belangrijk.’

Vindt u het moeilijk om zich op de borst te kloppen?

‘Ik zeg soms tegen mezelf: dat doe je niet zo gek.’

Waarom wilt u eigenlijk zo snel zo veel leden erbij? Het moet doodeng zijn, wat nu allemaal op uw partij af komt!

‘Nee, dat is niet eng. Tuurlijk zie je met de hoge peilingen ook gelukszoekers en politiek opportunisten die hun knopen tellen en denken: waar is mijn kans het grootst.’

Ook toppers die wel staatssecretaris willen worden en u bellen?

‘Als je succes hebt, heb je vrienden. Maar de gelukszoekers halen we er wel uit. Zeker omdat kandidaten voor de gemeente, provincie of Kamer zich voor de leden moeten presenteren. Die vragen bij nieuwe gezichten stevig door. Zo van: typisch, die was eerst nog raadslid voor een andere partij. Ik vind dat hoge ledenaantal belangrijk omdat er zo cynisch is gedaan over politieke partijen. Ik merk dat mensen wel lid willen worden als je een beroep op ze doet. En het is ook gewoon praktisch: leden helpen de partij te financieren en je kunt eruit rekruteren voor raadszetels.’

Wat krijgt u zoal binnen?

‘Veel jongeren, studenten. Wat hoger opgeleid en stadser dan gemiddeld. Het aantal allochtonen mag nog veel meer worden, maar neemt al toe. Vooral mensen die niet continu op hun allochtoon-zijn willen worden aangesproken.’

Nog een succesfactor: u bent de anti-PVV.

‘Af en toe wordt het beeld daartoe versmald. Ten onrechte, want we keren ons ook ontzettend tegen het kabinet dat de afspraak heeft gemaakt: we doen even niks. Maar inderdaad, wij verzetten ons tegen het nationalistische, conservatieve denken dat je ziet bij Wilders en trouwens ook bij de SP. Wij zijn van het ja-denken. Zij zijn tegen. Wij zijn optimistisch en denken dat er kansen zijn om het land te hervormen naar een sterkere positie in de toekomst. Zij willen terug, behoud, vooral in het culturele domein.’

U doet er toch bewust een schepje op tegen Wilders uit electorale overwegingen?

‘Daar geloof ik niet in. De kiezer prikt er doorheen als je verhaal niet oprecht is.’

Je kunt er voor kiezen om één keer per week oprecht te zijn of drie keer per week.

‘Strategie op beeldvorming gaat altijd mis. Het is iets waar we ons oprecht boos over maken.’

Sommigen zoeken echt hun toevlucht bij u tegen Wilders.

‘Ik herken dat wel. Elke week bel ik nieuwe leden om te vragen waarom ze lid worden en dit hoor ik terug. Maar ook andere redenen. Als ik alleen maar zou horen: jullie doen tenminste iets tegen Wilders, zou ik me zorgen gaan maken. Dan waren we te veel een one issue partij.’




Wilders is vooral anti-islam. Heeft D66 een eigen verhaal over de plaats van de islam?

‘Net zo zeer als over andere religies. Vanuit de overtuiging van de scheiding van kerk en staat. Iemands geloofsovertuiging is vooral privé. Mensen moeten worden aangesproken op hun gedrag in het publieke domein, niet op hun religie. Het is zo’n issue omdat mensen de hele tijd worden aangesproken van: u bent van die religie, dan zult u wel zo en zo. Ik word toch ook niet de hele tijd aangesproken op mijn katholiek zijn?’

Zijn de scheiding van kerk en staat en de plaats van religie in het publieke domein niet urgenter voor de islam dan het katholicisme?

‘De discussie alsmaar voeren over de band van de islam, helpt de participatie niet. In tegendeel. Als je mensen alsmaar op het culturele en geloofsaspect aanspreekt, zullen ze zich eerder terugtrekken, omdat je ze in een hoek zet.’

Sommigen leggen vanuit de islam claims op de publieke ruimte. Van handen weigeren tot gezichtssluiers en gescheiden inburgeren.

‘Probeer er nou eens van weg te komen dat we daar allemaal enorme ideologische kwesties van maken. Daar werpen we barrières mee op. Als de wethouder in Utrecht zegt: ik heb die gescheiden klassen nodig om de participatie te bevorderen, laten we dat dan vooral praktisch bekijken.’

Is een beperkte rol van religie in het publieke domein voor D66 geen ideologische kwestie? Wilt u daar geen barrières tegen opwerpen.

‘We moeten de discussie terugbrengen naar waar het echt om gaat: hoe bevorderen we de participatie? Door ideologische debatten te voeren over wel of niet een hand geven laten we dingen escaleren. Het gaat er om dat mensen respectvol met elkaar omgaan. Als ik – van Nederlandse afkomst – geen hand zou geven omdat ik daar niet van houd, maakte niemand daar een punt van.’

Wel als u met een groep uit principe geen hand geeft.

Lacht. ‘Ze zouden me misschien een beetje gek mens vinden.’

Voelt u, nu uw partij groeit, de verantwoordelijkheid om een brug te slaan naar de mensen die vinden dat er te veel immigratie is, die Europa losgeslagen vinden, die bang zijn dat Polen hun banen inpikken?

‘Het is uiteindelijk aan mensen zelf of ze D66 wel of niet volgen.’

Maar u signaleert sikkeneurigheid in de samenleving. Sommige mensen haten D66. Wilt u daar niets aan doen, al zullen ze misschien niet op u stemmen?

‘Daar kunnen we niet veel aan doen. Het is het goed recht van die mensen. Als je kiest voor een duidelijke boodschap, heb je altijd mensen tegen je. Het ergste is als mensen niets van je vinden.’

Is die houding niet te polariserend?

‘Nee, want we zetten geen mensen weg.’

Misschien wel die mensen. Want die zijn geen wereldburgers, die zitten volgens uw partij achter de dijken verscholen en die denken niet zo groot als u.

‘Nee. Nee. Maar als mensen afkerig zijn van ons verhaal, ja, ergens houdt de verantwoordelijkheid om hen te overtuigen op. We proberen te laten zien dat wij echte oplossingen hebben, maar ik ga mensen niet met het pistool op de borst dwingen.’

‘Pechtold en ik? Geen speld tussen te krijgen’
Foto: Frank Groeliken
 
Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: Brynnar, 02 nov 2009 20:27
de dichter schreef:

nijlgans schreef:

estar schreef:

ALTIJD AL EEN PARTIJ GEWEEST VAN
ZO DE WIND WAAIT WAAIT MIJN JASJE'
ALS WE DIE AAN DE MACHT KRIJGEN DAN
KUNNEN WE NOG GENIETEN VAN NOG
MEER BELASTING BETALEN EN NOG MEER
MOSKEEEN.

zegt een fan van Wilders , welke buiten Moslim-haat zijn hele program aan de wensen van zijn kiezers aanpast .. van rechtse VVD'r plotseling tegen AOW leeftijd verhoging .. en plots niet meer tegen verruiming ontslagrecht ect ect

Daarom schreeuwt ie ook zo! Wat niet wegneemt dat D'66 natuurlijk wel een vunzig rechts ballenpartijtje is die door hun medewerking het mogelijk gemaakt hebben dat Nederland nu oorlog voert. En daarna domweg weer uit de regering zijn gewerkt.

Niet alleen nationatisch, maar ook socialistisch? Hmm.... socialistisch....nationalistisch.... daar zit een 'nieuwe' politieke stroming is. Bekt ook wel lekker, 'sociaal-nationalistisch'.....

Of andersom?

Mvgr - B (350)

Reageer Door: nijlgans, 02 nov 2009 19:01
Garcia schreef:

Fairplay7 schreef:

Laat de islam met rust! Even voor alle duidelijkheid wie wie met rust moet laten: moslims accepteren andersgelovigen niet; nog erger ze dwingen iedereen die geen moslim is om hun (stenen tijdperk)-wetten aan te nemen. De dreigementen die zij gebruiken is zo veel mogelijk bomaanslagen overal ter wereld plegen! Hun cultuur(religiewetten) zijn o.a. vrouwen onderdrukken en stenigen, uithuwelijken van kinderen, zelfmoordaanslagen die "beloond" worden, schelden en bespugen van niet-moslims enz. enz. Over primaten gesproken.
Ik zou zeggen: Islam, laat de geëvalueerden met rust!


Over welke evaluatie heb je het?


Psychiatrische evaluatie ??? Paranoia en vreemdelingenhaat , het PVV syndroom

Reageer Door: Im Gegenteil, 02 nov 2009 18:03
Als meest onduidelijke partij van Nederland, leeft D66 momenteel slechts door te zuigen aan de PVV.

Reageer Door: Coeninho, 14 okt 2009 15:30
Zelden zoveel onzin gelezen als hieronder:

1.ik ben nooit een islamiet bij me aan de deur tegengekomen die mij poogde te bekeren. ieder moslim die hier in Nederland leeft heeft de plicht om grondwet
te erkennen en volgens de grondwet te handelen volgens de Islam.

2. die bomaanslagen zijn gefinancierd door de CIA, om een vijand te creeren in dit geval moslims. Zodat er weer nep oorlogen gecreerd kunnen worden tegen vijanden die eigenlijk jarenlang zijn gefinancierd door het westen, met als doel de wapen industrie op te laten leven.

3. Islam staat voor vrede, respect en educatie, ontwikkeling. Zo staat er in de Koran dat er verschillende geloven en verschillende rassen en volkeren zijn opdat men elkaar zal leren kennen. Dat getuigt van tolerant denken.
De vrouw is heilig binnen de Islam, want de hemel ligt onder de voeten van de vrouw.

Dat er Islamitische landen zijn die eigenlijk niet volgens de eigenlijke Islam over hun volk regeren klopt.
Deze machtsmisbruikers gebruiken de onwetendheid van de hun bevolking onder het mom van islam. Doel mensen dom houden. Dit is totaal in tegenstrijd met de Islam en heeft er niks mee te maken. Islam staat voor vooruitgang en niet andersom.

4. Moslims in Europa bevinden zich hier omdat zij het regime in eigenland zijn ontvlucht. Het democratische beginsel die men hier in Europa heeft is overeenkomstig aan de basis principes die de Islam voorschrijft. Het feit dat er wordt beweerd dat men de eigenlijke regime in land van herkomst hier poogt door te douwen is misplaatst. Rechtvaardigheid, gelijkheid, respect en ontwikkeling zijn overeenkomstige principes die voor deze medemensen ook geldig zijn.

5. Ik ontken niet dat er ettertjes zijn die zich misplaatsen, deze dienen ook hard aangepakt te worden. Echter scheer een heel bevolkings groep niet over een kam vanwegen deze etters. Wij worden toch ook niet bevooroordeelt voor de daad van hooligans, xtc smokkelaars,incest plegers, gezinsdrama's.



1) Er gaat voor veel islamieten niets boven de wetten van de islam. Bovendien is het 'de taak van elke islamiet om niet-islamieten te bekeren, al is het er maar 1'. Ook te zien in de pracht documentaire over de verschillende vormen van islam in de wereld. Laatst te zien op tv. Daar werd de Koran geciteerd voordeze stelling.

2)Nou heeft de CIA het gedaan. De gekweekte haat naar alles wat Amerikaans is, is dus geënsceneerd door de CIA ? In strenge moslimlanden ? Dit geloof jij zelf niet. Dus Iran, met haar haatcampagne tegen Amerika, is ook door de CIA neergezet ? Met de holocaust gedachten erbij ook ? Belachelijke stelling. (altijd maar anderen de schuld geven...)

3) Islam staat vóór WAT ? Bekijk jij de brandhaarden in de wereld eens en kijk en huiver hoe vredig je islamitische geloof is. De islam is allesbehalve tolerant. Staat zwart op wit in de Islam, dat niet-islamieten zondig zijn. ALS de islam zo vredig en tolerant is, waarom staat er voor het afkeren van de islam dan de dood omschreven als 'straf'? Of ontken je dat gemakshalve ? Islam staat alleen voor vooruitgang, wanneer men er zelf haar voordeel mee kan doen. Voor de rest grijpt men vaak terug naar Middeleeuwse wetten en gebruiken!

4) Wat een onzin. Het merendeel van de islamieten waren eerst gastarbeiders !! Turken en Marokkanen. Dat we daarvan de wat conservatievere en armere bevolking kregen van het platteland heeft vaak met de stugheid van de beleving van de islam te maken. Gastarbeiders zijn om economische redenen naar het westen gekomen. De (politieke) vluchtelingen zijn zwaar in de minderheid. Feit !

5) Niet het onderwerp veranderen. De politiek/overheid moesten de problemen in de wijken maar oplossen. De eigen gemeenschap (op meestal de Turkse gemeenschap na) vond dat niet haar verantwoordelijkheid. Na de jarenlange schaamteloze vertoning in de wijken, die de spuigaten uitliep...is UITEINDELIJK pas de eigen gemeenschap van de minderheden actief geworden. (Dat er andere vormen van criminaliteit van autochtonen bestaan, pleit het eigen gebrek aan verantwoordelijkheid van een hele gemeenschap echt niet vrij !!)

Reageer Door: Coeninho, 14 okt 2009 15:05
Ik zie mijzelf eerder als een sociaal liberaal dan een socialist. Echter, ik ben wars van het onbetrouwbare stemgedrag van D'66 als ze in de regering zat: onbetrouwbare factor. Ze zeiden: 'wij steunen géén kabinet met alleen VVD erin (naast het CDA). Vervolgens doen ze dat wel. Overigens heb ik nog nooit D'66 gestemd, maar ben wel 'libertijn'. Het enige voordeel vand e opkomst van de PVV is, dat het chauvinistische en de 'islam über alles' van deze intolerante religie tegengas heeft gekregen. Ik ben tegenstander van veel van de dingen die de PVV nastreeft. Tegelijkertijd kijk ik geïnteresseerd naar de totale afkeuring van de islam als pedante 'dat doen wij niet' en 'dat mogen wij niet...dus julie ook niet' stroming. Pas op: in NL hebben we net het juk van de kerk afgegooid midden vorige eeuw en politiek gezien hebbend e religieuze partijen nog veel te zeggen in NL. Mensen hebben geen zin om weer opnieuw te beginnen om tegen een (intolerante) religie te moeten ageren over wat wel of niet 'mag'. Na de sociale en eigenlijk ook culturele evolutie van de 60er en 70er jaren hebben weinigen zin om zich weer te laten ringeloren door conservatieve klerikalen. Natuurlijk zijn er ook andere beweegredenen om de islam te hekelen voor andere mensen. Ik vind die tik op de vingers voor de islam eigenlijk wel perfect, al zal ik geen PVV stemmen. De islam zelf zit vol van fout conserbatisme en dwingelandij. Tot mijn vreugde is men daar in het openbaar wat minder van het wijzen en roepen geworden en is men van daaruit een toontje lager gaan zingen. Dat mag tijd worden. Wanneer men erg religieus is en dat privé zo beleeft, is dat een vrije keus van een individu. Wanneer men de levensvormen in NL niet accepteert, is men ook vrij om dit 'duivelse land' in te ruilen voor een islamitisch land. Daar waar andere religies 'gewoon' verboden zijn. Maar als mn én economische voorspoed wenst én men de meerderheid wil wijzen op zg tekortkomingen mbtde islam, dan kan men de bal verwachten die men zelf gekaatst heeft. Einnndelijk zijn er ook initiatieven vanuit oa Marokaanse families/moskeeën om de problemen vanuit hun eigen gemeenschap zelf aan te pakken. Men wees altijd naar de overheid en Den Haag als er problemen in de wijken waren. Dat schoot veel mensen in het verkeerde keelgat. En terecht. Een samenleving...stopt niet, omdat je claimt andere gewoonten te hebben. Ik vind het achteraf dood- en doodzonde, dat men destijds niet meer gastarbeiders haalde uit landen als Spanje, Italië en Griekenland. En dat meen ik echt. Hopelijk zijn de problemen wat verwaterd een generatie of wat later. Hopelijk wordt het heel normaal dat mensen, die de islam aanhangen even kritisch zijn op hun eigen gemeenschap en religie als naar dit westerse land en haar verworven cultuur.

Reageer Door: Elke GOD is een slechte GOD, 29 sep 2009 10:44
Cocon schreef:

Gabriel schreef:

Pro-Contra schreef:

van Engelshoven:"De discussie alsmaar voeren over de band van de islam, helpt de participatie niet. In tegendeel. Als je mensen alsmaar op het culturele en geloofsaspect aanspreekt, zullen ze zich eerder terugtrekken, omdat je ze in een hoek zet.’....................................
Positief bedoeld natuurlijk, dat ja-denken.Maar je moet toch een gaatje in je hoofd hebben als je een gifslang aan je borst koestert.
Het oer-christendom (rooms-katholicisme) was ook niet gespeend van geweld en werd er oud-testamentisch bekeerd en gekoloniseerd.Die periode is grotendeels voorbij maar is voor de islam ws het excuus 'het westen'nu op de pijnbank te leggen. Zie hier wat een reageerder elders plaaatste:
zaterdag 26 september 2009
Zonder islam leefden er 3000 mensen meer in New York. Zonder islam werd er geen toneelstuk afgelast. Zonder islam kon elke foto- of schilderijententoonstelling doorgaan. Zonder islam zouden onze ambassades in den vreemde geen bewaking nodig hebben. Zonder islam kregen onze kinderen een spaarvarkentje van de bank. Zonder islam ook geen aangepaste Barbie-poppen. Zonder islam zouden onze zwaarbevochten vrijheden niet continu misbruikt worden. Zonder islam zou er ook geen gezeur over de sharia zijn. Zonder islam ook geen verstoring van lampion-optochten. Zonder islam werden onze vrouwen niet voor hoer uitgescholden. Zonder islam zouden vrouwen en meisjes zonder angst voor moslimspuug en stenen over straat kunnen. Zonder islam ook geen debatten over inlevering van onze feestdagen. Zonder islam zou de criminaliteit ook stukken minder zijn. Zonder islam zouden winkeliers en supermarkten niet meer zo vaak de politie hoeven te bellen. Zonder islam zou er lang niet zoveel geld aan uitkeringen besteed worden. Zonder islam ook geen vernieling van kransen bij oorlogsmonumenten. Zonder islam ook geen gezeur over wie onze echte bevrijders waren. Zonder islam ook geen ophanging van kinderen. Zonder islam ook geen vervolging van homo’s, andersdenkenden, joden, christenen, afvalligen. Zonder islam hadden we ook geen Osama Bin Laden gehad. Zonder islam zou Rotterdam verschoond gebleven zijn van een taqiyya-bruggenbouwer die steniging van vrouwen goedkeurt. Zonder islam was er ook geen politiek van de islamitische baarmoeder geweest. Zonder islam hoeven joden ook niet aan het gas. Zonder islam is het sowieso veiliger op straat. Zonder islam had R.T.Erdogan van Turkije ook niet zo’n grote smoel gehad. Zonder islam hadden we ook geen islamitische infiltranten in de 2e Kamer en de diverse gemeenteraden gehad. Zonder islam had Armenië minstens 1 miljoen inwoners meer gehad want dan was de genocide door Turkije uitgebleven in 1915. Zonder islam was niet alleen Ayaan Hirsi Ali niet besneden. Zonder islam kan de helft van onze gevangenissen worden gesloten, hoewel dat mèt de islam tegenwoordig ook schijnt te kunnen. Zonder islam zou Geert Wilders vrij rondlopen. Zonder islam was die transseksueel nooit weggepest. Zonder islam had de benoeming van de nieuwe secretaris-generaal van de Navo geen problemen opgeleverd. Zonder islam zaten Onze Jongens beslist niet in Afghanistan. Zonder islam geen 13240 bloedige aanslagen sedert 9/11. Zonder islam was Theo van Gogh nog in leven. Zonder islam zou Geert Wilders nu fractievoorzitter van de VVD geweest zijn inplaats van Mark Rutte. Zonder islam was het zeggen van de waarheid nooit gedegradeerd tot racisme. Zonder islam verkeerde Gregorius Nekschot nu niet in onzekerheid. Zonder islam zouden de uitzendingen van opsporing verzocht een stuk korter zijn. Zonder islam konden onze parlementariërs overal naartoe reizen. Zonder islam ook geen uitgebreide identificatieplicht. Zonder islam ook geen preventief fouilleren naar willekeur. Zonder islam hadden we ook geen laffe regering gehad. Zonder islam zou onze vrijheid van meningsuiting geen probleem zijn. Zonder islam ook geen aparte zwembaden en boerkini’s. Zonder islam ook geen gezeur over vrouwelijke artsen. Zonder islam ook geen gezeur over handen schudden. Zonder islam ook geen subsidievretende moskeestichtingen. Zonder islam ook geen overloze debatten met moslims en hun taqiyya-smoesjes: dat mag niet van allah. Zonder islam was het Nederlandse electoraat niet opgezadeld met kretologie van moslimvriendjes W.Bos & M.Hamer dat de islam bij Nederland hoort. Zonder islam ook geen gezeur over groepsbelediging en haatzaaien. De koran zaait haat, de koran beledigt, niet degenen die anderen op die praktijken attenderen.

Tamar





Juist!


Zonder uitbuiting, verdeel en heers politiek van het westen was er geen scheve verdeling van welvaart en armoede in de wereld.

Zonder egoistische heerschappij van het westen met alleen het doel andere landen uittebuiten en hun ontwikkeling in te dammen zouden meerdere landen in vrede en welvaart leven. Er zou hierdoor geen politieke of economische vluchtelingen naar Nederland/europa komen.

Zonder egoistische welvaarts doelen van het westen geen onnodige oorlogen die expres met opzet worden gecreerd in Islamitische laden, waar bevolkingsgroepen tegen elkaar opgehitst worden.

Zonder Westerse politieke economische belangen zou er geen @@het beloofd land zijn en palestijnen niet uitgeroeid worden om wille van een stuk grond wat door de europeanen is beloofd.

Zonder het onrechtvaardige houding van de westerse vermogendheden zou niet alleen Iran maar ook Israel op het matje geroepen worden voor nuclear wapen ontwikkeling.

Zonder het westen zouden in Afrika de grens gebieden niet rechthoekige getekend zijn en zouden er geen stammen oorlogen zijn in Afrika.

Zonder westerse kapitalischtische consumptie egoisme zou de ozonlaag nog heel zijn en de noordpool niet smelten geen klimaat veranderingen in de wereld plaats vinden.

Zonder de financiering van het westen zou er geen taliban/osama zijn.

Zonder De anti-islamitische houding die de westerse kapitalisten in hun politiek sinds eeuwen hebben doorgevoerd zouden Islamitische landen nooit een anti westerse houding hebben.

Zonder de haatdragende, bevooroordeelde houding van de Nederlander zou de Islamiet goed geintegreerd zijn In Nederland.







Wat je in wezen bedoelt is dat als er geen mensen op deze wereld zouden zijn, zou het een stuk beter gaan, en daarin moet ik je dan ook weer gelijk geven, er ZIJN teveel mensen op deze wereld.

Reageer Door: boomer, 29 sep 2009 01:43
Pro-Contra schreef:

van Engelshoven:"De discussie alsmaar voeren over de band van de islam, helpt de participatie niet. In tegendeel. Als je mensen alsmaar op het culturele en geloofsaspect aanspreekt, zullen ze zich eerder terugtrekken, omdat je ze in een hoek zet.’....................................
Positief bedoeld natuurlijk, dat ja-denken.Maar je moet toch een gaatje in je hoofd hebben als je een gifslang aan je borst koestert.
Het oer-christendom (rooms-katholicisme) was ook niet gespeend van geweld en werd er oud-testamentisch bekeerd en gekoloniseerd.Die periode is grotendeels voorbij maar is voor de islam ws het excuus 'het westen'nu op de pijnbank te leggen. Zie hier wat een reageerder elders plaaatste:
zaterdag 26 september 2009
Zonder islam leefden er 3000 mensen meer in New York. Zonder islam werd er geen toneelstuk afgelast. Zonder islam kon elke foto- of schilderijententoonstelling doorgaan. Zonder islam zouden onze ambassades in den vreemde geen bewaking nodig hebben. Zonder islam kregen onze kinderen een spaarvarkentje van de bank. Zonder islam ook geen aangepaste Barbie-poppen. Zonder islam zouden onze zwaarbevochten vrijheden niet continu misbruikt worden. Zonder islam zou er ook geen gezeur over de sharia zijn. Zonder islam ook geen verstoring van lampion-optochten. Zonder islam werden onze vrouwen niet voor hoer uitgescholden. Zonder islam zouden vrouwen en meisjes zonder angst voor moslimspuug en stenen over straat kunnen. Zonder islam ook geen debatten over inlevering van onze feestdagen. Zonder islam zou de criminaliteit ook stukken minder zijn. Zonder islam zouden winkeliers en supermarkten niet meer zo vaak de politie hoeven te bellen. Zonder islam zou er lang niet zoveel geld aan uitkeringen besteed worden. Zonder islam ook geen vernieling van kransen bij oorlogsmonumenten. Zonder islam ook geen gezeur over wie onze echte bevrijders waren. Zonder islam ook geen ophanging van kinderen. Zonder islam ook geen vervolging van homo’s, andersdenkenden, joden, christenen, afvalligen. Zonder islam hadden we ook geen Osama Bin Laden gehad. Zonder islam zou Rotterdam verschoond gebleven zijn van een taqiyya-bruggenbouwer die steniging van vrouwen goedkeurt. Zonder islam was er ook geen politiek van de islamitische baarmoeder geweest. Zonder islam hoeven joden ook niet aan het gas. Zonder islam is het sowieso veiliger op straat. Zonder islam had R.T.Erdogan van Turkije ook niet zo’n grote smoel gehad. Zonder islam hadden we ook geen islamitische infiltranten in de 2e Kamer en de diverse gemeenteraden gehad. Zonder islam had Armenië minstens 1 miljoen inwoners meer gehad want dan was de genocide door Turkije uitgebleven in 1915. Zonder islam was niet alleen Ayaan Hirsi Ali niet besneden. Zonder islam kan de helft van onze gevangenissen worden gesloten, hoewel dat mèt de islam tegenwoordig ook schijnt te kunnen. Zonder islam zou Geert Wilders vrij rondlopen. Zonder islam was die transseksueel nooit weggepest. Zonder islam had de benoeming van de nieuwe secretaris-generaal van de Navo geen problemen opgeleverd. Zonder islam zaten Onze Jongens beslist niet in Afghanistan. Zonder islam geen 13240 bloedige aanslagen sedert 9/11. Zonder islam was Theo van Gogh nog in leven. Zonder islam zou Geert Wilders nu fractievoorzitter van de VVD geweest zijn inplaats van Mark Rutte. Zonder islam was het zeggen van de waarheid nooit gedegradeerd tot racisme. Zonder islam verkeerde Gregorius Nekschot nu niet in onzekerheid. Zonder islam zouden de uitzendingen van opsporing verzocht een stuk korter zijn. Zonder islam konden onze parlementariërs overal naartoe reizen. Zonder islam ook geen uitgebreide identificatieplicht. Zonder islam ook geen preventief fouilleren naar willekeur. Zonder islam hadden we ook geen laffe regering gehad. Zonder islam zou onze vrijheid van meningsuiting geen probleem zijn. Zonder islam ook geen aparte zwembaden en boerkini’s. Zonder islam ook geen gezeur over vrouwelijke artsen. Zonder islam ook geen gezeur over handen schudden. Zonder islam ook geen subsidievretende moskeestichtingen. Zonder islam ook geen overloze debatten met moslims en hun taqiyya-smoesjes: dat mag niet van allah. Zonder islam was het Nederlandse electoraat niet opgezadeld met kretologie van moslimvriendjes W.Bos & M.Hamer dat de islam bij Nederland hoort. Zonder islam ook geen gezeur over groepsbelediging en haatzaaien. De koran zaait haat, de koran beledigt, niet degenen die anderen op die praktijken attenderen.

Tamar




Wouw, jij hebt je huiswerk goed gemaakt, zelden zo'n gedetaileerd, bijna opsomming van feiten gelezen, mijn complimenten! Daar kunnen heel wat linkse kinkels het mee doen, als dit niet duidelijk genoeg is voor sommigen hier op deze site, dan leren zij het nooit!

Reageer Door: Pro-Contra, 29 sep 2009 01:24
@Cocon"Zonder uitbuiting, verdeel en heers politiek van het westen was er geen scheve verdeling van welvaart en armoede in de wereld. Zonder egoistische heerschappij van het westen met alleen het doel andere landen uittebuiten en hun ontwikkeling in te dammen zouden meerdere landen in vrede en welvaart leven. Er zou hierdoor geen politieke of economische vluchtelingen naar Nederland/europa komen. Zonder egoistische welvaarts doelen van het westen geen onnodige oorlogen die expres met opzet worden gecreerd in Islamitische laden, waar bevolkingsgroepen tegen elkaar opgehitst worden. Zonder Westerse politieke economische belangen zou er geen @@het beloofd land zijn en palestijnen niet uitgeroeid worden om wille van een stuk grond wat door de europeanen is beloofd. Enz enz. ........................................... In al die tegenbeschuldigingen zitten de fouten die het westen heeft gemaakt in haar expansiedrift op zoek naar verre volken en streken om handel mee te drijven. Wetenschap, technologie en helaas de wapenindustrie waren de exportproducten om delfstoffen(goud, olie ed) en natuurproducten (specerijen, hout enz.)naar Europa te halen. Met machthebbers werden er soms deals gesloten en omdat die het woordje 'democratie' niet kenden werd er landje pik (kolonisering)gespeeld, met alle trauma's achteraf toen de 'veroveringen' werden vrijgegeven. Kortom de wereldgeschiedenis in een notendop. Jammer dat de islam dit krachtenspel uit het verleden (ook zij maakten zich schuldig aan expansie vanuit arabie waar zij tot noord-afrika en, de balkan, spanje en in het oosten tot de grenzen vh chinese rijk kwamen) negatief benadert en met terreur als wapen haar geloofscultuur opnieuw wil verpreiden.

Reageer Door: K@@S, 28 sep 2009 22:47
zalbest schreef:

ginaf schreef:

de dichter schreef:

nijlgans schreef:

estar schreef:

ALTIJD AL EEN PARTIJ GEWEEST VAN
ZO DE WIND WAAIT WAAIT MIJN JASJE'
ALS WE DIE AAN DE MACHT KRIJGEN DAN
KUNNEN WE NOG GENIETEN VAN NOG
MEER BELASTING BETALEN EN NOG MEER
MOSKEEEN.

zegt een fan van Wilders , welke buiten Moslim-haat zijn hele program aan de wensen van zijn kiezers aanpast .. van rechtse VVD'r plotseling tegen AOW leeftijd verhoging .. en plots niet meer tegen verruiming ontslagrecht ect ect

Daarom schreeuwt ie ook zo! Wat niet wegneemt dat D'66 natuurlijk wel een vunzig rechts ballenpartijtje is die door hun medewerking het mogelijk gemaakt hebben dat Nederland nu oorlog voert. En daarna domweg weer uit de regering zijn gewerkt.
@dd,je kunt het beter uit schreeuwen zodat de mensen je ook horen,dan de stiekemers die hier reageren en niet weten op wie ze buiten de PVV moeten stemmen.Ik vind die negatief reageren op de PVV weten niet wat ze willen en willen zeggen of op willen stemmen,typisch de konten draaiers die nu aan de macht zijn.Zij velogenen de burgers van NEDERLAND.


Nee dorpsgek.Ze VERLOOCHENEN niet de burgers van NL.Je vindt enkel dat ze JOU VERLOOCHENEN.Maar dat wilders LOOG over al zijn kunnen ben ik volkomen met je eens ;-)

Slechts dorpsgekken vinden dat ieder ander juist de dorpsgek is!

Reageer Door: zalbest, 28 sep 2009 22:36
ginaf schreef:

de dichter schreef:

nijlgans schreef:

estar schreef:

ALTIJD AL EEN PARTIJ GEWEEST VAN
ZO DE WIND WAAIT WAAIT MIJN JASJE'
ALS WE DIE AAN DE MACHT KRIJGEN DAN
KUNNEN WE NOG GENIETEN VAN NOG
MEER BELASTING BETALEN EN NOG MEER
MOSKEEEN.

zegt een fan van Wilders , welke buiten Moslim-haat zijn hele program aan de wensen van zijn kiezers aanpast .. van rechtse VVD'r plotseling tegen AOW leeftijd verhoging .. en plots niet meer tegen verruiming ontslagrecht ect ect

Daarom schreeuwt ie ook zo! Wat niet wegneemt dat D'66 natuurlijk wel een vunzig rechts ballenpartijtje is die door hun medewerking het mogelijk gemaakt hebben dat Nederland nu oorlog voert. En daarna domweg weer uit de regering zijn gewerkt.
@dd,je kunt het beter uit schreeuwen zodat de mensen je ook horen,dan de stiekemers die hier reageren en niet weten op wie ze buiten de PVV moeten stemmen.Ik vind die negatief reageren op de PVV weten niet wat ze willen en willen zeggen of op willen stemmen,typisch de konten draaiers die nu aan de macht zijn.Zij velogenen de burgers van NEDERLAND.


Nee dorpsgek.Ze VERLOOCHENEN niet de burgers van NL.Je vindt enkel dat ze JOU VERLOOCHENEN.Maar dat wilders LOOG over al zijn kunnen ben ik volkomen met je eens ;-)

Reageer Door: Cocon, 28 sep 2009 22:25
Gabriel schreef:

Pro-Contra schreef:

van Engelshoven:"De discussie alsmaar voeren over de band van de islam, helpt de participatie niet. In tegendeel. Als je mensen alsmaar op het culturele en geloofsaspect aanspreekt, zullen ze zich eerder terugtrekken, omdat je ze in een hoek zet.’....................................
Positief bedoeld natuurlijk, dat ja-denken.Maar je moet toch een gaatje in je hoofd hebben als je een gifslang aan je borst koestert.
Het oer-christendom (rooms-katholicisme) was ook niet gespeend van geweld en werd er oud-testamentisch bekeerd en gekoloniseerd.Die periode is grotendeels voorbij maar is voor de islam ws het excuus 'het westen'nu op de pijnbank te leggen. Zie hier wat een reageerder elders plaaatste:
zaterdag 26 september 2009
Zonder islam leefden er 3000 mensen meer in New York. Zonder islam werd er geen toneelstuk afgelast. Zonder islam kon elke foto- of schilderijententoonstelling doorgaan. Zonder islam zouden onze ambassades in den vreemde geen bewaking nodig hebben. Zonder islam kregen onze kinderen een spaarvarkentje van de bank. Zonder islam ook geen aangepaste Barbie-poppen. Zonder islam zouden onze zwaarbevochten vrijheden niet continu misbruikt worden. Zonder islam zou er ook geen gezeur over de sharia zijn. Zonder islam ook geen verstoring van lampion-optochten. Zonder islam werden onze vrouwen niet voor hoer uitgescholden. Zonder islam zouden vrouwen en meisjes zonder angst voor moslimspuug en stenen over straat kunnen. Zonder islam ook geen debatten over inlevering van onze feestdagen. Zonder islam zou de criminaliteit ook stukken minder zijn. Zonder islam zouden winkeliers en supermarkten niet meer zo vaak de politie hoeven te bellen. Zonder islam zou er lang niet zoveel geld aan uitkeringen besteed worden. Zonder islam ook geen vernieling van kransen bij oorlogsmonumenten. Zonder islam ook geen gezeur over wie onze echte bevrijders waren. Zonder islam ook geen ophanging van kinderen. Zonder islam ook geen vervolging van homo’s, andersdenkenden, joden, christenen, afvalligen. Zonder islam hadden we ook geen Osama Bin Laden gehad. Zonder islam zou Rotterdam verschoond gebleven zijn van een taqiyya-bruggenbouwer die steniging van vrouwen goedkeurt. Zonder islam was er ook geen politiek van de islamitische baarmoeder geweest. Zonder islam hoeven joden ook niet aan het gas. Zonder islam is het sowieso veiliger op straat. Zonder islam had R.T.Erdogan van Turkije ook niet zo’n grote smoel gehad. Zonder islam hadden we ook geen islamitische infiltranten in de 2e Kamer en de diverse gemeenteraden gehad. Zonder islam had Armenië minstens 1 miljoen inwoners meer gehad want dan was de genocide door Turkije uitgebleven in 1915. Zonder islam was niet alleen Ayaan Hirsi Ali niet besneden. Zonder islam kan de helft van onze gevangenissen worden gesloten, hoewel dat mèt de islam tegenwoordig ook schijnt te kunnen. Zonder islam zou Geert Wilders vrij rondlopen. Zonder islam was die transseksueel nooit weggepest. Zonder islam had de benoeming van de nieuwe secretaris-generaal van de Navo geen problemen opgeleverd. Zonder islam zaten Onze Jongens beslist niet in Afghanistan. Zonder islam geen 13240 bloedige aanslagen sedert 9/11. Zonder islam was Theo van Gogh nog in leven. Zonder islam zou Geert Wilders nu fractievoorzitter van de VVD geweest zijn inplaats van Mark Rutte. Zonder islam was het zeggen van de waarheid nooit gedegradeerd tot racisme. Zonder islam verkeerde Gregorius Nekschot nu niet in onzekerheid. Zonder islam zouden de uitzendingen van opsporing verzocht een stuk korter zijn. Zonder islam konden onze parlementariërs overal naartoe reizen. Zonder islam ook geen uitgebreide identificatieplicht. Zonder islam ook geen preventief fouilleren naar willekeur. Zonder islam hadden we ook geen laffe regering gehad. Zonder islam zou onze vrijheid van meningsuiting geen probleem zijn. Zonder islam ook geen aparte zwembaden en boerkini’s. Zonder islam ook geen gezeur over vrouwelijke artsen. Zonder islam ook geen gezeur over handen schudden. Zonder islam ook geen subsidievretende moskeestichtingen. Zonder islam ook geen overloze debatten met moslims en hun taqiyya-smoesjes: dat mag niet van allah. Zonder islam was het Nederlandse electoraat niet opgezadeld met kretologie van moslimvriendjes W.Bos & M.Hamer dat de islam bij Nederland hoort. Zonder islam ook geen gezeur over groepsbelediging en haatzaaien. De koran zaait haat, de koran beledigt, niet degenen die anderen op die praktijken attenderen.

Tamar





Juist!


Zonder uitbuiting, verdeel en heers politiek van het westen was er geen scheve verdeling van welvaart en armoede in de wereld.

Zonder egoistische heerschappij van het westen met alleen het doel andere landen uittebuiten en hun ontwikkeling in te dammen zouden meerdere landen in vrede en welvaart leven. Er zou hierdoor geen politieke of economische vluchtelingen naar Nederland/europa komen.

Zonder egoistische welvaarts doelen van het westen geen onnodige oorlogen die expres met opzet worden gecreerd in Islamitische laden, waar bevolkingsgroepen tegen elkaar opgehitst worden.

Zonder Westerse politieke economische belangen zou er geen @@het beloofd land zijn en palestijnen niet uitgeroeid worden om wille van een stuk grond wat door de europeanen is beloofd.

Zonder het onrechtvaardige houding van de westerse vermogendheden zou niet alleen Iran maar ook Israel op het matje geroepen worden voor nuclear wapen ontwikkeling.

Zonder het westen zouden in Afrika de grens gebieden niet rechthoekige getekend zijn en zouden er geen stammen oorlogen zijn in Afrika.

Zonder westerse kapitalischtische consumptie egoisme zou de ozonlaag nog heel zijn en de noordpool niet smelten geen klimaat veranderingen in de wereld plaats vinden.

Zonder de financiering van het westen zou er geen taliban/osama zijn.

Zonder De anti-islamitische houding die de westerse kapitalisten in hun politiek sinds eeuwen hebben doorgevoerd zouden Islamitische landen nooit een anti westerse houding hebben.

Zonder de haatdragende, bevooroordeelde houding van de Nederlander zou de Islamiet goed geintegreerd zijn In Nederland.




Reageer Door: Elke GOD is een slechte GOD, 28 sep 2009 21:31
Pro-Contra schreef:

van Engelshoven:"De discussie alsmaar voeren over de band van de islam, helpt de participatie niet. In tegendeel. Als je mensen alsmaar op het culturele en geloofsaspect aanspreekt, zullen ze zich eerder terugtrekken, omdat je ze in een hoek zet.’....................................
Positief bedoeld natuurlijk, dat ja-denken.Maar je moet toch een gaatje in je hoofd hebben als je een gifslang aan je borst koestert.
Het oer-christendom (rooms-katholicisme) was ook niet gespeend van geweld en werd er oud-testamentisch bekeerd en gekoloniseerd.Die periode is grotendeels voorbij maar is voor de islam ws het excuus 'het westen'nu op de pijnbank te leggen. Zie hier wat een reageerder elders plaaatste:
zaterdag 26 september 2009
Zonder islam leefden er 3000 mensen meer in New York. Zonder islam werd er geen toneelstuk afgelast. Zonder islam kon elke foto- of schilderijententoonstelling doorgaan. Zonder islam zouden onze ambassades in den vreemde geen bewaking nodig hebben. Zonder islam kregen onze kinderen een spaarvarkentje van de bank. Zonder islam ook geen aangepaste Barbie-poppen. Zonder islam zouden onze zwaarbevochten vrijheden niet continu misbruikt worden. Zonder islam zou er ook geen gezeur over de sharia zijn. Zonder islam ook geen verstoring van lampion-optochten. Zonder islam werden onze vrouwen niet voor hoer uitgescholden. Zonder islam zouden vrouwen en meisjes zonder angst voor moslimspuug en stenen over straat kunnen. Zonder islam ook geen debatten over inlevering van onze feestdagen. Zonder islam zou de criminaliteit ook stukken minder zijn. Zonder islam zouden winkeliers en supermarkten niet meer zo vaak de politie hoeven te bellen. Zonder islam zou er lang niet zoveel geld aan uitkeringen besteed worden. Zonder islam ook geen vernieling van kransen bij oorlogsmonumenten. Zonder islam ook geen gezeur over wie onze echte bevrijders waren. Zonder islam ook geen ophanging van kinderen. Zonder islam ook geen vervolging van homo’s, andersdenkenden, joden, christenen, afvalligen. Zonder islam hadden we ook geen Osama Bin Laden gehad. Zonder islam zou Rotterdam verschoond gebleven zijn van een taqiyya-bruggenbouwer die steniging van vrouwen goedkeurt. Zonder islam was er ook geen politiek van de islamitische baarmoeder geweest. Zonder islam hoeven joden ook niet aan het gas. Zonder islam is het sowieso veiliger op straat. Zonder islam had R.T.Erdogan van Turkije ook niet zo’n grote smoel gehad. Zonder islam hadden we ook geen islamitische infiltranten in de 2e Kamer en de diverse gemeenteraden gehad. Zonder islam had Armenië minstens 1 miljoen inwoners meer gehad want dan was de genocide door Turkije uitgebleven in 1915. Zonder islam was niet alleen Ayaan Hirsi Ali niet besneden. Zonder islam kan de helft van onze gevangenissen worden gesloten, hoewel dat mèt de islam tegenwoordig ook schijnt te kunnen. Zonder islam zou Geert Wilders vrij rondlopen. Zonder islam was die transseksueel nooit weggepest. Zonder islam had de benoeming van de nieuwe secretaris-generaal van de Navo geen problemen opgeleverd. Zonder islam zaten Onze Jongens beslist niet in Afghanistan. Zonder islam geen 13240 bloedige aanslagen sedert 9/11. Zonder islam was Theo van Gogh nog in leven. Zonder islam zou Geert Wilders nu fractievoorzitter van de VVD geweest zijn inplaats van Mark Rutte. Zonder islam was het zeggen van de waarheid nooit gedegradeerd tot racisme. Zonder islam verkeerde Gregorius Nekschot nu niet in onzekerheid. Zonder islam zouden de uitzendingen van opsporing verzocht een stuk korter zijn. Zonder islam konden onze parlementariërs overal naartoe reizen. Zonder islam ook geen uitgebreide identificatieplicht. Zonder islam ook geen preventief fouilleren naar willekeur. Zonder islam hadden we ook geen laffe regering gehad. Zonder islam zou onze vrijheid van meningsuiting geen probleem zijn. Zonder islam ook geen aparte zwembaden en boerkini’s. Zonder islam ook geen gezeur over vrouwelijke artsen. Zonder islam ook geen gezeur over handen schudden. Zonder islam ook geen subsidievretende moskeestichtingen. Zonder islam ook geen overloze debatten met moslims en hun taqiyya-smoesjes: dat mag niet van allah. Zonder islam was het Nederlandse electoraat niet opgezadeld met kretologie van moslimvriendjes W.Bos & M.Hamer dat de islam bij Nederland hoort. Zonder islam ook geen gezeur over groepsbelediging en haatzaaien. De koran zaait haat, de koran beledigt, niet degenen die anderen op die praktijken attenderen.

Tamar





Juist!

Reageer Door: Pro-Contra, 28 sep 2009 21:16
van Engelshoven:"De discussie alsmaar voeren over de band van de islam, helpt de participatie niet. In tegendeel. Als je mensen alsmaar op het culturele en geloofsaspect aanspreekt, zullen ze zich eerder terugtrekken, omdat je ze in een hoek zet.’.................................... Positief bedoeld natuurlijk, dat ja-denken.Maar je moet toch een gaatje in je hoofd hebben als je een gifslang aan je borst koestert. Het oer-christendom (rooms-katholicisme) was ook niet gespeend van geweld en werd er oud-testamentisch bekeerd en gekoloniseerd.Die periode is grotendeels voorbij maar is voor de islam ws het excuus 'het westen'nu op de pijnbank te leggen. Zie hier wat een reageerder elders plaaatste: zaterdag 26 september 2009 Zonder islam leefden er 3000 mensen meer in New York. Zonder islam werd er geen toneelstuk afgelast. Zonder islam kon elke foto- of schilderijententoonstelling doorgaan. Zonder islam zouden onze ambassades in den vreemde geen bewaking nodig hebben. Zonder islam kregen onze kinderen een spaarvarkentje van de bank. Zonder islam ook geen aangepaste Barbie-poppen. Zonder islam zouden onze zwaarbevochten vrijheden niet continu misbruikt worden. Zonder islam zou er ook geen gezeur over de sharia zijn. Zonder islam ook geen verstoring van lampion-optochten. Zonder islam werden onze vrouwen niet voor hoer uitgescholden. Zonder islam zouden vrouwen en meisjes zonder angst voor moslimspuug en stenen over straat kunnen. Zonder islam ook geen debatten over inlevering van onze feestdagen. Zonder islam zou de criminaliteit ook stukken minder zijn. Zonder islam zouden winkeliers en supermarkten niet meer zo vaak de politie hoeven te bellen. Zonder islam zou er lang niet zoveel geld aan uitkeringen besteed worden. Zonder islam ook geen vernieling van kransen bij oorlogsmonumenten. Zonder islam ook geen gezeur over wie onze echte bevrijders waren. Zonder islam ook geen ophanging van kinderen. Zonder islam ook geen vervolging van homo’s, andersdenkenden, joden, christenen, afvalligen. Zonder islam hadden we ook geen Osama Bin Laden gehad. Zonder islam zou Rotterdam verschoond gebleven zijn van een taqiyya-bruggenbouwer die steniging van vrouwen goedkeurt. Zonder islam was er ook geen politiek van de islamitische baarmoeder geweest. Zonder islam hoeven joden ook niet aan het gas. Zonder islam is het sowieso veiliger op straat. Zonder islam had R.T.Erdogan van Turkije ook niet zo’n grote smoel gehad. Zonder islam hadden we ook geen islamitische infiltranten in de 2e Kamer en de diverse gemeenteraden gehad. Zonder islam had Armenië minstens 1 miljoen inwoners meer gehad want dan was de genocide door Turkije uitgebleven in 1915. Zonder islam was niet alleen Ayaan Hirsi Ali niet besneden. Zonder islam kan de helft van onze gevangenissen worden gesloten, hoewel dat mèt de islam tegenwoordig ook schijnt te kunnen. Zonder islam zou Geert Wilders vrij rondlopen. Zonder islam was die transseksueel nooit weggepest. Zonder islam had de benoeming van de nieuwe secretaris-generaal van de Navo geen problemen opgeleverd. Zonder islam zaten Onze Jongens beslist niet in Afghanistan. Zonder islam geen 13240 bloedige aanslagen sedert 9/11. Zonder islam was Theo van Gogh nog in leven. Zonder islam zou Geert Wilders nu fractievoorzitter van de VVD geweest zijn inplaats van Mark Rutte. Zonder islam was het zeggen van de waarheid nooit gedegradeerd tot racisme. Zonder islam verkeerde Gregorius Nekschot nu niet in onzekerheid. Zonder islam zouden de uitzendingen van opsporing verzocht een stuk korter zijn. Zonder islam konden onze parlementariërs overal naartoe reizen. Zonder islam ook geen uitgebreide identificatieplicht. Zonder islam ook geen preventief fouilleren naar willekeur. Zonder islam hadden we ook geen laffe regering gehad. Zonder islam zou onze vrijheid van meningsuiting geen probleem zijn. Zonder islam ook geen aparte zwembaden en boerkini’s. Zonder islam ook geen gezeur over vrouwelijke artsen. Zonder islam ook geen gezeur over handen schudden. Zonder islam ook geen subsidievretende moskeestichtingen. Zonder islam ook geen overloze debatten met moslims en hun taqiyya-smoesjes: dat mag niet van allah. Zonder islam was het Nederlandse electoraat niet opgezadeld met kretologie van moslimvriendjes W.Bos & M.Hamer dat de islam bij Nederland hoort. Zonder islam ook geen gezeur over groepsbelediging en haatzaaien. De koran zaait haat, de koran beledigt, niet degenen die anderen op die praktijken attenderen. Tamar

Reageer Door: Fairplay7, 28 sep 2009 20:54
Garcia schreef:

Fairplay7 schreef:

Laat de islam met rust! Even voor alle duidelijkheid wie wie met rust moet laten: moslims accepteren andersgelovigen niet; nog erger ze dwingen iedereen die geen moslim is om hun (stenen tijdperk)-wetten aan te nemen. De dreigementen die zij gebruiken is zo veel mogelijk bomaanslagen overal ter wereld plegen! Hun cultuur(religiewetten) zijn o.a. vrouwen onderdrukken en stenigen, uithuwelijken van kinderen, zelfmoordaanslagen die "beloond" worden, schelden en bespugen van niet-moslims enz. enz. Over primaten gesproken.
Ik zou zeggen: Islam, laat de geëvalueerden met rust!


Over welke evaluatie heb je het?


typefoutje moet zijn: geëvolueerden (degenen waarbij de evolutie dus WEL heeft plaatsgevonden!)

Reageer Door: Noir, 28 sep 2009 19:52
Als men tegen de Islam is is men "RECHTS"
Als men voor de Islam is is men "LINKS"
Dit slaat nergens op hoewel een meerderheid er zo over denkt.
"Links"is nooit erg voor godsdienst,vaak zelfs tégen. Maar juist "Links"omarmt een nogal assertieve (zacht uitgedrukt) godsdienst.Ideologie is in dit verband een beter woord.

Reageer Door: Garcia, 28 sep 2009 17:49
Jack Salendang schreef:

Garcia schreef:

Fairplay7 schreef:

Laat de islam met rust! Even voor alle duidelijkheid wie wie met rust moet laten: moslims accepteren andersgelovigen niet; nog erger ze dwingen iedereen die geen moslim is om hun (stenen tijdperk)-wetten aan te nemen. De dreigementen die zij gebruiken is zo veel mogelijk bomaanslagen overal ter wereld plegen! Hun cultuur(religiewetten) zijn o.a. vrouwen onderdrukken en stenigen, uithuwelijken van kinderen, zelfmoordaanslagen die "beloond" worden, schelden en bespugen van niet-moslims enz. enz. Over primaten gesproken.
Ik zou zeggen: Islam, laat de geëvalueerden met rust!


Over welke evaluatie heb je het?


Het is niet evaluatie sufferd maar er wordt hier gesproken over evolutie.Zoek het even op in dat boek met al die woorden (WOORDENBOEK) wat het verschil is tussen evaluatie en evolutie en geef dan pas je commentaar.


Ga jij eens snel wat eten.

Reageer Door: Garcia, 28 sep 2009 17:46
Cocon schreef:

Fairplay7 schreef:

Laat de islam met rust! Even voor alle duidelijkheid wie wie met rust moet laten: moslims accepteren andersgelovigen niet; nog erger ze dwingen iedereen die geen moslim is om hun (stenen tijdperk)-wetten aan te nemen. De dreigementen die zij gebruiken is zo veel mogelijk bomaanslagen overal ter wereld plegen! Hun cultuur(religiewetten) zijn o.a. vrouwen onderdrukken en stenigen, uithuwelijken van kinderen, zelfmoordaanslagen die "beloond" worden, schelden en bespugen van niet-moslims enz. enz. Over primaten gesproken.
Ik zou zeggen: Islam, laat de geëvalueerden met rust!

Ik snap niet hoe jij aan dit fabeltje komt,kennelijk nooit een moslim gekent.
1.ik ben nooit een islamiet bij me aan de deur tegengekomen die mij poogde te bekeren. ieder moslim die hier in Nederland leeft heeft de plicht om grondwet
te erkennen en volgens de grondwet te handelen volgens de Islam.

2. die bomaanslagen zijn gefinancierd door de CIA, om een vijand te creeren in dit geval moslims. Zodat er weer nep oorlogen gecreerd kunnen worden tegen vijanden die eigenlijk jarenlang zijn gefinancierd door het westen, met als doel de wapen industrie op te laten leven.

3. Islam staat voor vrede, respect en educatie, ontwikkeling. Zo staat er in de Koran dat er verschillende geloven en verschillende rassen en volkeren zijn opdat men elkaar zal leren kennen. Dat getuigt van tolerant denken.
De vrouw is heilig binnen de Islam, want de hemel ligt onder de voeten van de vrouw.

Dat er Islamitische landen zijn die eigenlijk niet volgens de eigenlijke Islam over hun volk regeren klopt.
Deze machtsmisbruikers gebruiken de onwetendheid van de hun bevolking onder het mom van islam. Doel mensen dom houden. Dit is totaal in tegenstrijd met de Islam en heeft er niks mee te maken. Islam staat voor vooruitgang en niet andersom.

4. Moslims in Europa bevinden zich hier omdat zij het regime in eigenland zijn ontvlucht. Het democratische beginsel die men hier in Europa heeft is overeenkomstig aan de basis principes die de Islam voorschrijft. Het feit dat er wordt beweerd dat men de eigenlijke regime in land van herkomst hier poogt door te douwen is misplaatst. Rechtvaardigheid, gelijkheid, respect en ontwikkeling zijn overeenkomstige principes die voor deze medemensen ook geldig zijn.

5. Ik ontken niet dat er ettertjes zijn die zich misplaatsen, deze dienen ook hard aangepakt te worden. Echter scheer een heel bevolkings groep niet over een kam vanwegen deze etters. Wij worden toch ook niet bevooroordeelt voor de daad van hooligans, xtc smokkelaars,incest plegers, gezinsdrama's.


Goed stuk, ben ik het uit eigen ervaring helemaal mee eens.

Reageer Door: Cocon, 28 sep 2009 17:32
Fairplay7 schreef:

Laat de islam met rust! Even voor alle duidelijkheid wie wie met rust moet laten: moslims accepteren andersgelovigen niet; nog erger ze dwingen iedereen die geen moslim is om hun (stenen tijdperk)-wetten aan te nemen. De dreigementen die zij gebruiken is zo veel mogelijk bomaanslagen overal ter wereld plegen! Hun cultuur(religiewetten) zijn o.a. vrouwen onderdrukken en stenigen, uithuwelijken van kinderen, zelfmoordaanslagen die "beloond" worden, schelden en bespugen van niet-moslims enz. enz. Over primaten gesproken.
Ik zou zeggen: Islam, laat de geëvalueerden met rust!

Ik snap niet hoe jij aan dit fabeltje komt,kennelijk nooit een moslim gekent.
1.ik ben nooit een islamiet bij me aan de deur tegengekomen die mij poogde te bekeren. ieder moslim die hier in Nederland leeft heeft de plicht om grondwet
te erkennen en volgens de grondwet te handelen volgens de Islam.

2. die bomaanslagen zijn gefinancierd door de CIA, om een vijand te creeren in dit geval moslims. Zodat er weer nep oorlogen gecreerd kunnen worden tegen vijanden die eigenlijk jarenlang zijn gefinancierd door het westen, met als doel de wapen industrie op te laten leven.

3. Islam staat voor vrede, respect en educatie, ontwikkeling. Zo staat er in de Koran dat er verschillende geloven en verschillende rassen en volkeren zijn opdat men elkaar zal leren kennen. Dat getuigt van tolerant denken.
De vrouw is heilig binnen de Islam, want de hemel ligt onder de voeten van de vrouw.

Dat er Islamitische landen zijn die eigenlijk niet volgens de eigenlijke Islam over hun volk regeren klopt.
Deze machtsmisbruikers gebruiken de onwetendheid van de hun bevolking onder het mom van islam. Doel mensen dom houden. Dit is totaal in tegenstrijd met de Islam en heeft er niks mee te maken. Islam staat voor vooruitgang en niet andersom.

4. Moslims in Europa bevinden zich hier omdat zij het regime in eigenland zijn ontvlucht. Het democratische beginsel die men hier in Europa heeft is overeenkomstig aan de basis principes die de Islam voorschrijft. Het feit dat er wordt beweerd dat men de eigenlijke regime in land van herkomst hier poogt door te douwen is misplaatst. Rechtvaardigheid, gelijkheid, respect en ontwikkeling zijn overeenkomstige principes die voor deze medemensen ook geldig zijn.

5. Ik ontken niet dat er ettertjes zijn die zich misplaatsen, deze dienen ook hard aangepakt te worden. Echter scheer een heel bevolkings groep niet over een kam vanwegen deze etters. Wij worden toch ook niet bevooroordeelt voor de daad van hooligans, xtc smokkelaars,incest plegers, gezinsdrama's.

Reageer Door: Jack Salendang, 28 sep 2009 17:13
Garcia schreef:

Fairplay7 schreef:

Laat de islam met rust! Even voor alle duidelijkheid wie wie met rust moet laten: moslims accepteren andersgelovigen niet; nog erger ze dwingen iedereen die geen moslim is om hun (stenen tijdperk)-wetten aan te nemen. De dreigementen die zij gebruiken is zo veel mogelijk bomaanslagen overal ter wereld plegen! Hun cultuur(religiewetten) zijn o.a. vrouwen onderdrukken en stenigen, uithuwelijken van kinderen, zelfmoordaanslagen die "beloond" worden, schelden en bespugen van niet-moslims enz. enz. Over primaten gesproken.
Ik zou zeggen: Islam, laat de geëvalueerden met rust!


Over welke evaluatie heb je het?


Het is niet evaluatie sufferd maar er wordt hier gesproken over evolutie.Zoek het even op in dat boek met al die woorden (WOORDENBOEK) wat het verschil is tussen evaluatie en evolutie en geef dan pas je commentaar.

Reageer Door: Jack Salendang, 28 sep 2009 17:10
Als de Islam ons dan ook met rust laat.

Reageer Door: romarck, 28 sep 2009 16:19
D66 kon de SP wel zijn!!!!!!!

Reageer Door: Garcia, 28 sep 2009 16:19
Fairplay7 schreef:

Laat de islam met rust! Even voor alle duidelijkheid wie wie met rust moet laten: moslims accepteren andersgelovigen niet; nog erger ze dwingen iedereen die geen moslim is om hun (stenen tijdperk)-wetten aan te nemen. De dreigementen die zij gebruiken is zo veel mogelijk bomaanslagen overal ter wereld plegen! Hun cultuur(religiewetten) zijn o.a. vrouwen onderdrukken en stenigen, uithuwelijken van kinderen, zelfmoordaanslagen die "beloond" worden, schelden en bespugen van niet-moslims enz. enz. Over primaten gesproken.
Ik zou zeggen: Islam, laat de geëvalueerden met rust!


Over welke evaluatie heb je het?

Reageer Door: Fairplay7, 28 sep 2009 15:44
Laat de islam met rust! Even voor alle duidelijkheid wie wie met rust moet laten: moslims accepteren andersgelovigen niet; nog erger ze dwingen iedereen die geen moslim is om hun (stenen tijdperk)-wetten aan te nemen. De dreigementen die zij gebruiken is zo veel mogelijk bomaanslagen overal ter wereld plegen! Hun cultuur(religiewetten) zijn o.a. vrouwen onderdrukken en stenigen, uithuwelijken van kinderen, zelfmoordaanslagen die "beloond" worden, schelden en bespugen van niet-moslims enz. enz. Over primaten gesproken.
Ik zou zeggen: Islam, laat de geëvalueerden met rust!

Reageer Door: ginaf, 28 sep 2009 14:12
de dichter schreef:

nijlgans schreef:

estar schreef:

ALTIJD AL EEN PARTIJ GEWEEST VAN
ZO DE WIND WAAIT WAAIT MIJN JASJE'
ALS WE DIE AAN DE MACHT KRIJGEN DAN
KUNNEN WE NOG GENIETEN VAN NOG
MEER BELASTING BETALEN EN NOG MEER
MOSKEEEN.

zegt een fan van Wilders , welke buiten Moslim-haat zijn hele program aan de wensen van zijn kiezers aanpast .. van rechtse VVD'r plotseling tegen AOW leeftijd verhoging .. en plots niet meer tegen verruiming ontslagrecht ect ect

Daarom schreeuwt ie ook zo! Wat niet wegneemt dat D'66 natuurlijk wel een vunzig rechts ballenpartijtje is die door hun medewerking het mogelijk gemaakt hebben dat Nederland nu oorlog voert. En daarna domweg weer uit de regering zijn gewerkt.
@dd,je kunt het beter uit schreeuwen zodat de mensen je ook horen,dan de stiekemers die hier reageren en niet weten op wie ze buiten de PVV moeten stemmen.Ik vind die negatief reageren op de PVV weten niet wat ze willen en willen zeggen of op willen stemmen,typisch de konten draaiers die nu aan de macht zijn.Zij velogenen de burgers van NEDERLAND.

Reageer Door: revocon, 28 sep 2009 13:09
Lenny2007 schreef:

'De kiezer prikt er doorheen als je verhaal niet oprecht is'! Daarmee slaat ze de spijker op de kop! Ajuus, mevrouw van Engelshoven!



D'66. Is dat niet die 'vernieuwende' club die na ruim dertig jaar gesteggel haar kroonjuweel verloor in de Eerste Kamer? Daar voel ik niets bij, omdat zij sinds '66 niets noemenswaardig tot stand hebben gebracht. Of het zou het glijmiddel van de Haagse politiek moeten zijn, zoals Theo van Gogh dat zo fraai heeft verwoord. Datzelfde glijmiddel is thans verworden tot vluchtheuvel voor PvdA'ers die van het - overigens terecht - zinkende schip af willen . . . En eenieder met enig maritiem inzicht weet wie een zinkend schip als eersten verlaten . . . DA'S pas eng.

Reageer Door: Kaas, 28 sep 2009 12:51
"Maar inderdaad, wij verzetten ons tegen het nationalistische, conservatieve denken dat je ziet bij Wilders en trouwens ook bij de SP...Zij willen terug, behoud, vooral in het culturele domein." En dat geldt niet voor Marokkanen, Turken, en de Islam in het algemeen? Dan merken we vanuit D'66 heel weinig van dat verzet. Nee, dan werpen we allen maar barrières op, werken we de participatie tegen,...enz. "Probeer er nou eens van weg te komen dat we daar allemaal enorme ideologische kwesties van maken, laten we dingen dan vooral praktisch bekijken." Juist, laten we vooral geen ideologische kwestie maken van bijv. het ontkennen van de moord op meer dan 1 miljoen christelijke Armeniërs, ook niet als er door dat standpunt vanuit de Turkse ambassade mailtjes verstuurd worden om vooral op D'66 te stemmen. Dat levert praktisch gezien namelijk een extra zetel op voor D'66.

Reageer Door: GekleurdeAmsterdammer, 28 sep 2009 09:55
Om heel eerlijk te zijn, spreekt D'66 mij enorm aan. Het blijft de enige partij als ik de andere partijen bekijk. Ben namelijk niet socialistisch ingesteld (PVDA, SP, Groen-links) als in dat al het geld dat ik zelf verdien maar in de gemeenschap moet worden gegooid omdat andere mensen het zwaarder hebben. En de VVD is naar mijn smaak te elitair. CDA en alle andere christelijke partijen zijn, ondanks mijn eigen protestantse achtergrond, me te betuttelend en restrictief. En de PVV kan (en wil) ik als niet-westerse allochtoon (weliswaar geen moslim en hier geboren en getogen maar alsnog een niet-westerse allochtoon) niet steunen en niet serieus nemen. Partij voor de dieren is evenzo een partij die in mijn ogen haar prioriteiten niet op een rijtje heeft. Dieren lijken soms belangrijker dan de mensen en er zijn in mijn ogen genoeg misstanden die de aandacht en energie verdienen dan dierenleed (bv armoede, woningnood, straatterreur).

Reageer Door: lazerus, 28 sep 2009 09:05
ach het is al sinds mensenheugenis bekend dat 20% van de bevolking dom en achterlijk is en laat nu juist die 20% een stem hebben gekregen: PVV. neem [estar] ze kan de casp-lock niet eens vinden! pffff ...

Reageer Door: galbak.nl, 28 sep 2009 09:05
Wij hebben onze mond wel vol over anderen maar je kunt leren van de geschiedenis getto,s/kasten alles pikorde samen leven is ook samen wonen dus ga naast een Islam/zuid/oost Europeaan wonen beleef het en leer hun hoe west Europa leeft.willen ze niet mee doen dan handen af van deze groep zelfs de Nederlandse Christenen kunnen nog niet eens samen leven geloof is en blijft een twistpunt dus moeilijk is het succes D'66/SP.Groen-links.

Reageer Door: Verkenner, 28 sep 2009 09:01
'De kiezer prikt er doorheen als je verhaal niet oprecht is'! Daarmee slaat ze de spijker op de kop! Ajuus, mevrouw van Engelshoven!

Reageer Door: K@@S, 28 sep 2009 06:11
nijlgans schreef:

estar schreef:

ALTIJD AL EEN PARTIJ GEWEEST VAN
ZO DE WIND WAAIT WAAIT MIJN JASJE'
ALS WE DIE AAN DE MACHT KRIJGEN DAN
KUNNEN WE NOG GENIETEN VAN NOG
MEER BELASTING BETALEN EN NOG MEER
MOSKEEEN.

zegt een fan van Wilders , welke buiten Moslim-haat zijn hele program aan de wensen van zijn kiezers aanpast .. van rechtse VVD'r plotseling tegen AOW leeftijd verhoging .. en plots niet meer tegen verruiming ontslagrecht ect ect

Daarom schreeuwt ie ook zo! Wat niet wegneemt dat D'66 natuurlijk wel een vunzig rechts ballenpartijtje is die door hun medewerking het mogelijk gemaakt hebben dat Nederland nu oorlog voert. En daarna domweg weer uit de regering zijn gewerkt.

Reageer Door: nijlgans, 28 sep 2009 00:35
estar schreef:

ALTIJD AL EEN PARTIJ GEWEEST VAN
ZO DE WIND WAAIT WAAIT MIJN JASJE'
ALS WE DIE AAN DE MACHT KRIJGEN DAN
KUNNEN WE NOG GENIETEN VAN NOG
MEER BELASTING BETALEN EN NOG MEER
MOSKEEEN.

zegt een fan van Wilders , welke buiten Moslim-haat zijn hele program aan de wensen van zijn kiezers aanpast .. van rechtse VVD'r plotseling tegen AOW leeftijd verhoging .. en plots niet meer tegen verruiming ontslagrecht ect ect

Reageer Door: estar, 27 sep 2009 23:49
ALTIJD AL EEN PARTIJ GEWEEST VAN
ZO DE WIND WAAIT WAAIT MIJN JASJE'
ALS WE DIE AAN DE MACHT KRIJGEN DAN
KUNNEN WE NOG GENIETEN VAN NOG
MEER BELASTING BETALEN EN NOG MEER
MOSKEEEN.

 

Deze newsflash is alleen te bekijken met de gratis Adobe FlashPlayer!
 
 


© Copyright DePers.nl