Softdrugs ‘Het is juist hartstikke goed om out te gaan. Gefeliciteerd!’

Helemaal out van de zo onschuldige nederwiet

Door: Remco Tomesen 
Gepubliceerd: dinsdag 6 oktober 2009 00:00
Update: dinsdag 6 oktober 2009 09:45

Een onschuldig Hollands jointje kan heftig aankomen. Merkte uw verslaggever. ‘Ik was nog urenlang angstig.’

Blowen was nooit m’n grootste hobby. Waarom toeristen speciaal naar Amsterdam komen om rond te hangen in een coffeeshop: voor mij een raadsel.

Tien keer had ik misschien geblowd. En steeds dacht ik: waar heeft iedereen het toch over, waarom merk ik nauwelijks iets? Ik kon er goed mee leven, met mijn joint-immuniteit. Had al jaren geen trekje genomen.




Voorgedraaid

Maar vorige week belandde ik met vrienden in een Amsterdamse coffeeshop. Zomaar. Waarom niet nog één poging? We bestelden een gemixte voorgedraaide joint. Hasj, wiet, tabak. Namen plaats in een hoekje.

Een trekje. Doorgeven. Een tweede trekje. Doorgeven. Een derde trekje. Doorgeven. Nog een trekje.

‘Het suist in mijn hoofd’, zei ik tegen m’n medeblowers. Heel even de blijdschap: mijn immuniteit was verdwenen. Ik merkte iets! Om dat te vieren: nog een trekje. En toen was er geen weg terug. De joint had van mij gewonnen. Heel erg zelfs. ‘Het gaat niet goed, ik ga naar buiten’, zei ik tegen mijn medeblower.

Draaien. Wankelen. Pompende hartslag.

Even later kwam ik bij. In de tussentijd was ik met m’n hoofd op de stoep gevallen, had iemand 112 gebeld. Was ik out gegaan. ‘Gebeurt wel vaker bij mensen die weinig ervaring hebben’, zei de jongen van de coffeeshop, die een glas suikerwater gaf, hét middel om weer bij te komen. Daarna was ik nog urenlang angstig, in een soort tijdelijke depressie.


Niet langer immuun voor wiet

Een dag later voel ik me weer prima. Gelukkig. Maar de ervaring heeft indruk gemaakt. Waarom ging ik out, terwijl ik vroeger immuun was? Misschien trok ik wat snel aan de joint, maar dan nog... Of kwam het doordat joints veel sterker zijn geworden?

Toch maar eens bellen met een deskundige: drugsonderzoeker Sander Rigter van het Trimbos Instituut. Rigter: ‘Als onervaren gebruiker moet je uitkijken. En ook als je al een tijd niet geblowd hebt. Merkte je vroeger weinig, dan gaat het nu sneller. Het effect is heftiger’. Want hasj en wiet zijn volgens hem inderdaad een stuk sterker geworden. Tien jaar geleden zat er in wiet en hasj zo’n 9 procent thc (de werkzame stof in de drugs), tegenwoordig zo’n 17 procent, zegt Rigter. Bijna een verdubbeling dus.

Rigter nuanceert: ‘Vroeger gingen onervaren blowers en toeristen ook out.’ En: ‘Ervaren blowers weten goed hoe sterk wiet of hasj is, ze voelen het effect aan. Ze passen hun gedrag aan, aan de sterkere softdrugs.’ Rigter: ‘Maar er is wel een kleine risicogroep: mensen die net beginnen, of het niet vaak doen.’ Dus als ik wat vaker blow, komt het allemaal goed.

Voor de zekerheid toch even bellen voor een second opinion. Wat vindt Dick Trubendorffer, verslavingsdeskundige en oprichter van verslavingskliniek CrisisCare er van? ‘Het is juist hartstikke goed om out te gaan. Dat is een gezonde reactie’, zegt hij. ‘Je lichaam reageert op een stof die het niet kent. Fantastisch en gefeliciteerd!’

Trubendorffer vindt dat overheid en voorlichtingsinstanties veel te lichtzinnig met softdrugs omgaan. Wiet of hasj met een thc-percentage van 17 vindt hij vergelijkbaar met harddrugs. ‘In Amerika wordt dat ook zo gezien.’ Dat ervaren softdrugsgebruikers zich ‘aanpassen aan sterkere wiet of hasj’, vindt hij een onzinredenering. ‘Dan kun je ook zeggen dat heroïnegebruikers zich aanpassen door op straat te gaan leven.’

Trubendorffer komt los. ‘In Nederland is jarenlang het beeld neergezet dat hasj en wiet geen kwaad kunnen. Wij hebben op de kliniek te maken met mensen die verslaafd zijn aan softdrugs. Mensen die werkloos zijn, sociaal niet meer mee kunnen. Of in randpsychoses terechtkomen. Maar in Nederland mis ik het kritische tegengeluid. Je mag niets negatiefs over softdrugs zeggen. Dan ben je niet hip, ben je niet vrij genoeg.’

Maar hoe zit het met incidenteel out gaan? ‘Geen zorgen’, stelt Trubendorffer gerust. ‘Ik denk niet dat het tot onomkeerbare cognitieve schade kan leiden. Na een paar dagen is alles weer goed.’

Trefwoord(en): nederwiet, softdrugs,

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam

Ontbijt Nieuws Iedere werkdag rond 09:00 uur de laatste headlines van DePers.nl in uw mailbox.
Lunch Nieuws Iedere werkdag rond 12:00 uur de laatste headlines van DePers.nl in uw mailbox.

Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

Meest gelezen binnenland

  • Zeg kinderporno en politici slaan door

    De Pers

    Zeg kinderporno en ze slaan door
    14 uur geleden
    Een journalist maakt een achterhaalde reportage over hoe kinderporno verspreid wordt via een digitaal netwerk. In Den Haag hadden ze er nog nooit van gehoord en komen ze met de domste oplossingen. Voortaan eerst even tot tien tellen.

  • Fotogalerij: NS presenteert nieuwe dubbeldekkers

    De Pers

    NS vernieuwt dubbeldekkers
    17 uur geleden
    De NS vernieuwt haar versleten dubbeldekkers uit de jaren '90. Bekijk de fotogalerij.

  • VVD'ers: Rutte moet reageren op PVV-site

    ANP

    VVD'ers willen reactie Rutte
    14 uur geleden
    Premier Mark Rutte zal met een antwoord moeten komen op vragen over het omstreden PVV-meldpunt over problemen met Midden- en Oost-Europeanen.

Meer nieuws binnenland

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: don Diego, 07 okt 2009 12:15
boomsloot@gmail.com schreef:


de cannabis van nu is vergelijkbaar met heroine voor gebruikers van vroeger!!!..vooral psychisch, maar ook lichamelijk,hetzij wat minder...
niet voor niets is nederland de enige drugsland ter wereld waar je legaal drugs kan kopen in de winkel en niet voor niets laat men dit toe buiten het financiÉLE plaatje waar de overheid uiteraard ook een graantje van mee pikt. maar de belangrijkste reden wordt nooit over gesproken;zoethouders, netzoals methadon voor heroine verslaafden werkt..werkt de canabis voor de nederlandse bevolking, daar is echt wel over nagedacht. enverder....ja..ach ik sluit me bij daantje aan het zijn eigenlijk ook zielepoten, voelen zich boven de cleane Normale(!)mensen staan...en die boomsloot met zijn intelligente verhaal, heeft duidelijk nog helemaal niets geleerd met al zij opleidingen...tuurlijk niet veels te veel drugs in zijn kop,...dan kan je ook toch niets leren..ja een hbo opleidingkje , heavy hoor , dat zegt veel, ik kom bijn niet meer bij van jouw lul verhaal..hbo? en twee nog wel? er zijn wel uitzonderingen hoor , maar daar jij zeker niet bij, hahaa, steek er nog 1 op junk! (ik ben al van mijn 18e al aan het blowen en behoorlijk veslaafd geweesd aan heroine ed...waar ik nu al heel lang van af ben...maar ik ben nu 51 en weet je waar ik nog steeds niet af van komen terwijl ik alles er voor heb;...die godverdomde canabis!!!!! dus ook ik ben nog steeds een junk..


Typisch woorden van een junk! Vooral afgunst he. 51 ben je? En hoeveel jaar was je junk en heb je gezopen? Al die jaren heb ik voor jou uitkering en je vreten gezorgd man terwijl jij de samenleving verziekte.

Vraag het aan elke dokter in de hele wereld om de volgende zinnen te bevestigen:

Eens een junk...altijd een junk, ook al gebruik je nooit meer.

Eens alcoholist, altijd alcoholist, ook al drink je nooit meer.

En echt zielig is het als je niet van de cannabis kunt afblijven. Ik laat het maanden liggen in mijn laatje, en als ik naar een concert ga of naar een feestje, ja dan steek ik lekker op. Gezellig noem ik dat. Verslaafd aan cannabis? Dan heb je dus ABSOLUUT geen geestelijke weerstand, m.a.w. JIJ hebt iets nodig, IK niet!
Dus in mijn ogen ben je nog steeds dezelfde slappeling als toen je aan de heroïne zat.
`


ik gebruikte niet voor niets het woord junk, want dat ben jij in mijn ogen ook, alleen nog erger...aangezien je jezelf ontkent of denkt niet verslaafd te zijn of niet eens weet wat het is?(hbo niveau, had je?) .trouwens ik heb altijd in de verpleging gewerkt van af school, nog nooit een dubbeltje gestolen etc etc..,
dit soort confrontaties heb ik nodig..want een slappeling ben ik zeker, ik heb ook absoluut geen geestelijke weerstand, vandaar die agressie van mij, als dit onderwerp op tafel komt , omdat ik het niet kan uitstaan van mij zelf... dit maakt mij alleen maar sterker, bedankt.

Reageer Door: boomsloot, 07 okt 2009 10:52
No Flies Daantje schreef:

Valt me op dat veel mensen hier het goed moeten praten dat ze blowen en drinken lees stoned worden en dronken worden. Als je jezelf niet schuldig of aangesproken voelt hoef je je ook niet tegenover mij te verdedigen. Blijkbaar voelen deze mensen zich aangesproken. Mag best hoor maar ik heb mijn mening en die schrijf ik hier neer en daar krijgt niemand mij vanaf. Ik moet eerlijk gezegd hartelijk lachen om de reacties van de blowers en zuiperds hiero.


Natuurlijk voelen mensen zich aangesproken. Zielepoot is niet zo maar een scheldwoord.

Excuus mijnheer de Ubermensch...dat ik een jointje of 10 per jaar rook. Om me goed te voelen? Ik voel me altijd goed, heerlijk om dat goede gevoel effe te versterken als ik naar een concert ga, heerlijk om met mijn oude vrienden een lachkick te krijgen. Ik geniet ervan.
Was je punk?
Nou de groeten van een POCHEpunk dan, wij lachten jullie altijd uit. Wij waren de deca's met blauwe haren en deftige pakken die die antikraak beweging hebben opgezet. Mijn vriendin droeg altijd chanelpakjes en haar haar was paars. PUNK...in Nederland? Bestaat niet, echt niet, dan weet je niet wat punk is en twijfel ik aan je HBO niveau.

Reageer Door: boomsloot, 07 okt 2009 10:41
thomasan1 schreef:

de cannabis van nu is vergelijkbaar met heroine voor gebruikers van vroeger!!!..vooral psychisch, maar ook lichamelijk,hetzij wat minder...
niet voor niets is nederland de enige drugsland ter wereld waar je legaal drugs kan kopen in de winkel en niet voor niets laat men dit toe buiten het financiÉLE plaatje waar de overheid uiteraard ook een graantje van mee pikt. maar de belangrijkste reden wordt nooit over gesproken;zoethouders, netzoals methadon voor heroine verslaafden werkt..werkt de canabis voor de nederlandse bevolking, daar is echt wel over nagedacht. enverder....ja..ach ik sluit me bij daantje aan het zijn eigenlijk ook zielepoten, voelen zich boven de cleane Normale(!)mensen staan...en die boomsloot met zijn intelligente verhaal, heeft duidelijk nog helemaal niets geleerd met al zij opleidingen...tuurlijk niet veels te veel drugs in zijn kop,...dan kan je ook toch niets leren..ja een hbo opleidingkje , heavy hoor , dat zegt veel, ik kom bijn niet meer bij van jouw lul verhaal..hbo? en twee nog wel? er zijn wel uitzonderingen hoor , maar daar jij zeker niet bij, hahaa, steek er nog 1 op junk! (ik ben al van mijn 18e al aan het blowen en behoorlijk veslaafd geweesd aan heroine ed...waar ik nu al heel lang van af ben...maar ik ben nu 51 en weet je waar ik nog steeds niet af van komen terwijl ik alles er voor heb;...die godverdomde canabis!!!!! dus ook ik ben nog steeds een junk..


Typisch woorden van een junk! Vooral afgunst he. 51 ben je? En hoeveel jaar was je junk en heb je gezopen? Al die jaren heb ik voor jou uitkering en je vreten gezorgd man terwijl jij de samenleving verziekte.

Vraag het aan elke dokter in de hele wereld om de volgende zinnen te bevestigen:

Eens een junk...altijd een junk, ook al gebruik je nooit meer.

Eens alcoholist, altijd alcoholist, ook al drink je nooit meer.

En echt zielig is het als je niet van de cannabis kunt afblijven. Ik laat het maanden liggen in mijn laatje, en als ik naar een concert ga of naar een feestje, ja dan steek ik lekker op. Gezellig noem ik dat. Verslaafd aan cannabis? Dan heb je dus ABSOLUUT geen geestelijke weerstand, m.a.w. JIJ hebt iets nodig, IK niet!
Dus in mijn ogen ben je nog steeds dezelfde slappeling als toen je aan de heroïne zat.

Reageer Door: daav, 06 okt 2009 22:33
thomasan1 schreef:

de cannabis van nu is vergelijkbaar met heroine voor gebruikers van vroeger!!!..vooral psychisch, maar ook lichamelijk,hetzij wat minder...
niet voor niets is nederland de enige drugsland ter wereld waar je legaal drugs kan kopen in de winkel en niet voor niets laat men dit toe buiten het financiÉLE plaatje waar de overheid uiteraard ook een graantje van mee pikt. maar de belangrijkste reden wordt nooit over gesproken;zoethouders, netzoals methadon voor heroine verslaafden werkt..werkt de canabis voor de nederlandse bevolking, daar is echt wel over nagedacht. enverder....ja..ach ik sluit me bij daantje aan het zijn eigenlijk ook zielepoten, voelen zich boven de cleane Normale(!)mensen staan...en die boomsloot met zijn intelligente verhaal, heeft duidelijk nog helemaal niets geleerd met al zij opleidingen...tuurlijk niet veels te veel drugs in zijn kop,...dan kan je ook toch niets leren..ja een hbo opleidingkje , heavy hoor , dat zegt veel, ik kom bijn niet meer bij van jouw lul verhaal..hbo? en twee nog wel? er zijn wel uitzonderingen hoor , maar daar jij zeker niet bij, hahaa, steek er nog 1 op junk! (ik ben al van mijn 18e al aan het blowen en behoorlijk veslaafd geweesd aan heroine ed...waar ik nu al heel lang van af ben...maar ik ben nu 51 en weet je waar ik nog steeds niet af van komen terwijl ik alles er voor heb;...die godverdomde canabis!!!!! dus ook ik ben nog steeds een junk..


Van sterke wiet heb je gewoon minder nodig om hetzelfde effect te bereiken. Vergelijk met met wijn en sterke drank. Overigens kun je nog steeds wiet kopen die niet zo sterk is. Ik begrijp niet goed waar de aggressie vandaan komt tegen mensen die blowen. Je neemt wel erg makkelijk de woorden "junk" en "zielepoot" in de mond. De negatieve effecten van het gebuik van alcohol op de samenleving zijn vele malen groter dan die van het gebruik van cannabis en toch wordt het gebruik van alcohol door de meerderheid van de mensen volledig geaccepteerd. Over de mensen die op een normale manier genieten van een joint op zijn tijd hoor je natuurlijk niet veel. In de media gaat het bijna altijd over de probleem gevallen.

Reageer Door: don Diego, 06 okt 2009 22:30
thomasan1 schreef:

de cannabis van nu is vergelijkbaar met heroine voor gebruikers van vroeger!!!..vooral psychisch, maar ook lichamelijk,hetzij wat minder...
niet voor niets is nederland de enige drugsland ter wereld waar je legaal drugs kan kopen in de winkel en niet voor niets laat men dit toe buiten het financiÉLE plaatje waar de overheid uiteraard ook een graantje van mee pikt. maar de belangrijkste reden wordt nooit over gesproken;zoethouders, netzoals methadon voor heroine verslaafden werkt..werkt de canabis voor de nederlandse bevolking, daar is echt wel over nagedacht. enverder....ja..ach ik sluit me bij daantje aan het zijn eigenlijk ook zielepoten, voelen zich boven de cleane Normale(!)mensen staan...en die boomsloot met zijn intelligente verhaal, heeft duidelijk nog helemaal niets geleerd met al zij opleidingen...tuurlijk niet veels te veel drugs in zijn kop,...dan kan je ook toch niets leren..ja een hbo opleidingkje , heavy hoor , dat zegt veel, ik kom bijn niet meer bij van jouw lul verhaal..hbo? en twee nog wel? er zijn wel uitzonderingen hoor , maar daar jij zeker niet bij, hahaa, steek er nog 1 op junk! (ik ben al van mijn 18e al aan het blowen en behoorlijk veslaafd geweesd aan heroine ed...waar ik nu al heel lang van af ben...maar ik ben nu 51 en weet je waar ik nog steeds niet af van komen terwijl ik alles er voor heb;...die godverdomde canabis!!!!! dus ook ik ben nog steeds een junk.


ps ik vergat dat ik ook nog alcoholist ben geweest, en zelfs daar ben ik ook van af!

 


 
 


© Copyright DePers.nl