De Pers
 
Balkenende Zeven jaar heel veel praten, maar toch zwijgen

Laat ik maar eens niks zeggen

Door: Dirk Jacob Nieuwboer
Gepubliceerd: dinsdag 10 november 2009 01:20
Update: dinsdag 10 november 2009 08:55

Zijn mogelijke vertrek naar Brussel is zogenaamd een ‘Haags gezelsschapspel’. En dat is lang niet het enige onderwerp waarover premier Balkenende niks wil zeggen. Jan Peter de Zwijger heeft een uitgebreid arsenaal aan uitvluchten en smoezen om niets te zeggen.



Geef nooit antwoord op als-dan-vragen! Het is de eerste communicatieles voor politici als ze nieuw zijn in Den Haag. Dat is zogenaamd te speculatief. Onzin, want het is vaak heel relevant om te weten hoe politici zullen reageren op een nieuwe situatie en zelf speculeren ze er vaak lustig op los. Politici gebruiken graag het als-dan-excuus om geen antwoord te geven op te gevaarlijke vragen. En Balkenende is de ongekroonde weigerkoning.




Zoals toen Geert Wilders’ PVV vragen stelde over de kosten van allochtonen. In 2003 had het CBS al eens berekend dat de kosten van immigratie hoger waren dan de baten. ‘Als dat nog steeds zo is’, vroeg een journalist aan Balkenende op de wekelijkse persconferentie, ‘vreest u dan voor een verdere stigmatisering?’ De premier aarzelde geen moment: ‘Een politicus met enige ervaring weet dat het meestal niet raadzaam is om in te gaan op als-vragen.’

Laat ik de vraag dan anders stellen: vreest u stigmatisering?

‘Dan krijgt u hetzelfde antwoord. Nee, nee, ik ga daar niet op in. Hahahaha.’




Maakt u zich er zorgen over?

‘Nee, ik heb aangegeven wat er wat betreft de procedure is gezegd over deze vragen. En we zullen op enig moment ook met antwoord komen en dat is het moment om de discussie verder te voeren.’

Kunt u zeggen voor welke procedure u heeft gekozen?

‘Nee, ik zeg helemaal niets.’

Maar wat doe Balkenende zelf als het hem goed uitkomt? Een tijdje terug kwam hij onder vuur te liggen vanwege het uitbaggeren van de Westerschelde. De premier keerde zich tegen de oplossing om de Hedwigepolder te ontpolderen, waarna milieuclubs bezwaar indienden en het baggeren moest stoppen. ‘Gesteld nu dat er waren geen bezwaren ingediend’, verdedigde Balkenende zich, ‘wat was er dan gebeurd? Dan was het werk gewoon begonnen. En zou dan het milieu grote schade hebben gehad?’



‘U zegt altijd: op als-vragen geef ik geen antwoord’, zei een verbouwereerde verslaggever nog.

Balkenende: ‘Ik houd nu een redenering.’

Kamervragen

Een klassieke uitvlucht als vragen weer eens te lastig worden: er zijn Kamervragen gesteld en daar moeten we op wachten. Balkenende zegt dat hij de parlementariërs niet wil schofferen door de pers eerder antwoord te geven dan de parlementariërs. Vooral als het om het Koninklijk Huis gaat maakt Balkenende handig gebruik van deze fatsoensregel om niet over netelige kwesties te hoeven spreken.

‘Wat schoot er door u heen toen u las over de tweede trust van prinses Christina vanochtend?’, vroeg een journalist in september.

Balkenende: ‘Het is zo dat inmiddels ook al vragen zijn gesteld vanuit de Tweede Kamer en ik wil eigenlijk daar verder niet te veel op ingaan. Het is goed gebruik dat als dan vragen worden gesteld vanuit de Tweede Kamer dat we ons dan eerst richten op de beantwoording daarvan. (…)’




Maar de Kamer heeft niet gevraagd wat er door u heenging toen u de krant las vanochtend.

‘Nee, het is ook een interessante vraag. Maar u gaat over uw vragen en ik ga over mijn antwoorden.’

Dat is echt alles wat u erover gaat zeggen?

‘Ja, meer zit er niet in. Ook al stelt u de vraag op verschillende manieren. Ik begrijp uw teleurstelling, maar zo hebben we allemaal onze teleurstellingen zullen we maar zeggen.’

Ik snap niet zo goed waarom u er helemaal niks over wilt zeggen, want de vragen van de Tweede Kamer die zijn niet alomvattend over dit onderwerp.

‘Nee, dat is ook zo, maar laten we eerst die toch maar afwachten, die antwoorden.’

En zo ging dit nog even door.




Niet gebruikelijk

Als andere argumenten niet werken, kan de premier altijd nog terugvallen op een van zijn cirkelredeneringen: hij vindt dan dat hij ergens niet over hoeft te praten omdat hij daar anders óók nooit over praat. Het heet dan ‘niet gebruikelijk’ te zijn. Mooi voorbeeld is de stichting die onlangs is opgericht voor het vakantiehuis van Willem-Alexander in Mozambique. Een journalist vraagt: ‘Wie heeft het initiatief genomen voor deze stichting. U of de prins?’

De premier antwoordt: ‘Dit is een kwestie geweest van gezamenlijk overleg.’

Maar iemand pakt dan altijd als eerste de telefoon.

‘Ja, maar u weet ook dat het niet erg gebruikelijk is om over contacten die je hebt met leden van het Koninklijk Huis te spreken. Datzelfde geldt ook voor contacten met de Koningin. U weet, daar worden geen mededelingen over gedaan. Dat geldt hier ook voor.’

Waar de grens ligt van wat wel of niet gebruikelijk is, bepaalt Balkenende zelf. Dat blijkt wanneer de vragen over de ministerraad gaan. De wekelijkse persconferentie gaat juist over die vergadering van bewindslieden, maar soms is het opeens niet gebruikelijk om erover te praten.

Is het juist dat dat half april een geheim agendapunt was, de Westerschelde?

‘Een geheim agendapunt? Hoe bedoelt u?’

Ja, uw coalitiepartners werden erdoor overvallen dat het punt überhaupt op de agenda stond half april.

‘Nou het is helemaal niet gebruikelijk om nu uitspraken te doen over de zaken binnen de ministerraad en over de agendering daarvan.’

Of: Heeft minister Bos de ministerraad nog bijgepraat over de ontwikkelingen bij de DSB-bank?

‘De minister staat altijd stil bij de financieel-economische ontwikkelingen, maar dat zijn uiteraard geen zaken die ik hier met u ga bespreken.’

En wat zegt Balkenende als hij een collega-premier niet voor het hoofd wilt stoten?

Wat vindt u van het beeld dat er de laatste tijd is rondom uw Italiaanse collega Berlusconi?

‘Nou, wat er nu gebeurt in Italië is een zaak waar ik me uiteraard niet over kan uitlaten, want het is een rechterlijke uitspraak die heeft te maken met de immuniteit. En dat leidt tot allerlei discussies, daar heeft u ook gelijk in, daar neem ik kennis van, maar ik vind het niet aan mij om me uit te laten over de rechtsgang in Italië. Dat is ook zeer ongebruikelijk.’

Een fase

Wanneer de politieke problemen écht groot worden, vraagt dat om een speciale, op maat gemaakte smoes. Begin dit jaar stond Balkenende onder enorme druk om een onderzoek in stellen naar de Nederlandse betrokkenheid bij de oorlog in Irak. Hij kwam opeens met een nieuwe vondst om vragen te ontwijken: ‘We zitten in die fase.’

‘Wij zitten in die fase?’, vroeg een verbaasde Ferry Mingelen. ‘Ja’, antwoordde Balkende.

Wat bedoelt u daarmee. We zitten in die fase? Betekent dat dat als deze fase achter de rug is, dat dat onderzoek er dan wat u betreft alsnog kan komen?

‘Ik zeg dat wij in een fase zitten van heel veel vragen die door beide Kamers worden gesteld.’

Ja, dat heb ik wel gehoord.

‘En dat is dus de fase waarin we ons bevinden. Ik doe verder geen uitspraken.’

Betekent dat dat als nou de Tweede Kamer na deze fase zegt van we zijn nog steeds niet tevreden, we willen dat onderzoek. Dat u dan zegt: oké, dan geef ik ook mijn verzet daartegen op?

‘Ja, maar dat is ‘als’.’

‘Ja maar u zegt zo nadrukkelijk ‘we zitten in deze fase’. Daar spreek ik u op aan. Is de volgende fase dan toch misschien een onderzoek?’

‘De fase is er nu één van heel veel vragen. En dat is onze taak om op die vragen in te gaan. En u weet ook, er zijn afspraken gemaakt met deze coalitie over dit onderwerp.

Maar meneer Bos zegt: het is nu aan de premier.

‘Dat begrijp ik, maar een afspraak is een afspraak.’

En als u die wilt veranderen, dan staat Bos te trappelen om ja te zeggen.

‘Dat mag zo zijn, maar dat doet niets af aan datgene wat ik u net ook heb gezegd.’

Kunt u bevestigen dat er in CDA-kring is overwogen om dit onderzoek door een onafhankelijke commissie te laten doen?

‘Ik kan over wat er in CDA-kring wordt gezegd, daar kan ik niet eens op ingaan.’

Kunt u het ontkennen?

‘En bevestigen evenmin. Omdat dat zaken zijn die, denk ik, helemaal niet aan de orde zijn.’

Het zou u uit een heel lastig pakket redden als er een onafhankelijke commissie komt.

‘Maar toch, ik blijf opnieuw zeggen: we zitten nu in een periode, in een fase waarin er heel veel vragen zijn. We hebben die te beantwoorden en dat zullen we ook naar behoren doen.’

En een onderzoek sluit u niet uit?

‘Ik ken deze vraag. Wij zijn bezig met vragen te beantwoorden.’

En een onderzoek sluit u niet uit?

‘Ik ken deze vraag wel. Wij zijn bezig met vragen te beantwoorden.’

Ik constateer dat u daar geen nee op zegt. We gaan naar de economie.



| Foto: Hollandse Hoogte/Beeldbewerking De Pers


Ik zit hier als premier

Jan-Peter Balkenende is niet alleen minister-president van Nederland, maar ook de politiek leider van het CDA. Die verschillende petten kunnen lastig zijn, maar Balkenende weet ze juist uit te buiten. Dit jaar lag de PvdA dwars over de JSF. Balkenende waarschuwde de coalitiepartner voorzichtig, maar wilde het nog niet te veel op de spits drijven. Hij kreeg de vraag of het CDA er niet mee akkoord zou gaan dat de PvdA die aankoop op losse schroeven zette. Balkenende gebruikte één van zijn uitvluchten: ‘Ik zit hier niet namens het CDA, ik zit hier als premier.’

De laatste weken zegt hij steeds dat zijn politieke agenda in ieder geval reikt tot 2015. ‘Dat betekent dat u dan ook weer lijsttrekker wilt worden?’, wilde een journalist weten.

‘Dat is een zaak van de partij’, vond de CDA-leider/premier, ‘daar heb ik het zelf niet eens over. En bovendien ik sta hier niet als CDA-uh-man, maar als premier.’

Nee, maar u zegt dat úw politieke agenda reikt tot 2015.

‘Ja, maar ik zeg nu wat ik al eerder heb gezegd.’

Omgekeerd kan natuurlijk ook. Eerder dit jaar prees de premier Dirk Scheringa de hemel in. ‘Je bent een voorbeeld voor ons allemaal’, vond Balkenende, ‘je speelt een geweldige rol in de financiële sector. Ik vind dat fantastisch. We zijn trots op je!’

Zou de premier dat misschien nog een keer kunnen herhalen?, vroeg een journalist toen de DSB-bank op instorten stond. ‘Ter geruststelling van de spaarders.’

De premier wist niet hoe snel hij zijn CDA-pet op moest zetten: ‘Dat had te maken met waarderende opmerkingen over de persoon Dirk Scheringa als ondernemer, als iemand die de kunst steunt en als iemand die actief is in het voetbal. En dat deed ik in het kader van een verkiezingsbijeenkomst van het CDA. Niet als premier.’

Laat ik maar eens niks zeggen
Foto's: ANP

‘Brussel? Daar ben ik niet mee bezig.’

17 september

‘Het is flauwekul’. Balkenende over het bericht dat hij naar Brussel zou vertrekken en Maxime Verhagen premier zou worden.

‘Voorzitter, ik heb zelf al een keer meegemaakt dat ik het ziekenhuis in moest, keiharde garanties kun je niet geven. Ik heb wel gezegd: mijn ambitie is om van deze kabinetsperiode een succes te maken. Ik heb gezegd dat mijn inhoudelijke ambitie reikt tot 2015.’

18 september

Gaat u niet liever naar Europa?

‘Daar ben ik helemaal niet mee bezig.’

2 oktober

Bent u hier gewoon volgende week weer?

‘Bij leven en welzijn wel, ja.’

Maar u vindt Tony Blair een goede concurrent waar u wel de strijd mee aankunt?

‘Ik hoor over een kandidaat Blair en dat ben ik niet.’

28 oktober

‘Ik heb steeds aangegeven dat ik geen kandidaat ben. U kent die discussie: ik heb ook een keer de term flauwekul gebruikt.’

U kunt een eind aan de speculaties maken door te zeggen: ik blijf.

‘Het is zo dat ik nu heb aangegeven van ik zet me in voor Nederland. En het is een heel gezelsschapsspel geworden in de media om te praten wat zou kunnen gebeuren. Kijk eens even, bij dit soort functies gaat het van word je benaderd. Nou, daar is helemaal geen sprake van. Het is niet aan de orde.’

U wordt niet benaderd?

‘Nee!’

Maar als u benaderd wordt, zegt u dan: ik wil het niet. Dat is een heldere vraag.

‘Nee, nee, nee, want die vragen spelen niet eens hier. (...) Het valt mij op dat zo’n bezoek aan Japan, wat buitengewoon belangrijk is, nauwelijks aandacht krijgt. En dan gebeurt er een heel ander spel in de media.’

30 oktober

Zou u kandidaat kunnen worden?

‘Dat is afhankelijk van wat er gebeurt, maar dat is prematuur. Het kan makkelijk gebeuren dat er helemaal geen enkel verzoek komt, nou dan hoef je er ook niet over na te denken.’

6 november

Bent u inmiddels al kandidaat?

‘U weet dat het voorzitterschap gaat consulteren en u weet dat ik steeds heb gezegd: ik ben geen kandidaat. Dat is één. En twee, ik ben ook niet gevraagd. Dat heb ik vorige week gezegd. En twee geleden. En drie weken geleden. En sindsdien is nog geen verandering opgetreden.’

Maar sinds gisteren weten we dat er stevig voor u wordt gelobbyd.

‘Ja, ik heb dat verhaal niet kunnen plaatsen. Er vindt geen lobby plaats, want ik ben geen kandidaat.’

 
Login of registreer om te reageren

Reageer Door: nijlgans, dinsdag 10 november 2009 07:27
een goede leider voor de MontyPytoncratie waar dit land in veranderd is ...
een volk krijgt immers de leider die het verdient ...

Reageer Door: K@@S, dinsdag 10 november 2009 07:39
nijlgans schreef:

een goede leider voor de MontyPytoncratie waar dit land in veranderd is ...
een volk krijgt immers de leider die het verdient ...

Dat moet je niet te hard zeggen, straks krijgen we Wilders nog! Je weet wel, het "Führertje" van de Partij Voor Verstandslozen.

Reageer Door: K@@S, dinsdag 10 november 2009 07:39
No Flies Daantje schreef:

Deze man is zo nietszeggend en zo'n ontzettende nobody dat ik me elke keer weer kapot schaam voor het feit dat hij het opperhoofd van die land is. JPB is aan narcistische autistische prutser. Van Dale online: U hebt gezocht op het woord: prutser.
RESULTAAT prut·ser de; m,v -s iem die niets kan

...en dan mag ik niet schelden op de PVV?

Reageer Door: El Pancho, dinsdag 10 november 2009 07:58
de dichter schreef:

nijlgans schreef:

een goede leider voor de MontyPytoncratie waar dit land in veranderd is ...
een volk krijgt immers de leider die het verdient ...

Dat moet je niet te hard zeggen, straks krijgen we Wilders nog! Je weet wel, het "Führertje" van de Partij Voor Verstandslozen.



Aan je reactie te zien ben je het er inmiddels mee eens dat Wilders eindelijk het roer gaat overnemen.
Deze man hebben we inmiddels echt verdiend.

Reageer Door: grote schoonmaak, dinsdag 10 november 2009 08:32
El Pancho schreef:

de dichter schreef:

nijlgans schreef:

een goede leider voor de MontyPytoncratie waar dit land in veranderd is ...
een volk krijgt immers de leider die het verdient ...

Dat moet je niet te hard zeggen, straks krijgen we Wilders nog! Je weet wel, het "Führertje" van de Partij Voor Verstandslozen.



Aan je reactie te zien ben je het er inmiddels mee eens dat Wilders eindelijk het roer gaat overnemen.
Deze man hebben we inmiddels echt verdiend.


inderdaad, het volk krijgt wat het verdient en als het eenmaal zover is dat Herr Wilders mag regeren zul je op je wenken worden bediend want een 'kleine burgeroorlog' ligt dan in 't verschiet..

Reageer Door: Verkenner, dinsdag 10 november 2009 08:44
de dichter schreef:

nijlgans schreef:

een goede leider voor de MontyPytoncratie waar dit land in veranderd is ...
een volk krijgt immers de leider die het verdient ...

Dat moet je niet te hard zeggen, straks krijgen we Wilders nog! Je weet wel, het "Führertje" van de Partij Voor Verstandslozen.


Ja, en dan mag die de rotzooi opruimen die deze regering gemaakt heeft! Bedankt, he?

Reageer Door: Verkenner, dinsdag 10 november 2009 08:45
de dichter schreef:

No Flies Daantje schreef:

Deze man is zo nietszeggend en zo'n ontzettende nobody dat ik me elke keer weer kapot schaam voor het feit dat hij het opperhoofd van die land is. JPB is aan narcistische autistische prutser. Van Dale online: U hebt gezocht op het woord: prutser.
RESULTAAT prut·ser de; m,v -s iem die niets kan

...en dan mag ik niet schelden op de PVV?


Ja, dat deed je gelukkig nog niet..!

Reageer Door: K@@S, dinsdag 10 november 2009 08:50
Lenny2007 schreef:

de dichter schreef:

No Flies Daantje schreef:

Deze man is zo nietszeggend en zo'n ontzettende nobody dat ik me elke keer weer kapot schaam voor het feit dat hij het opperhoofd van die land is. JPB is aan narcistische autistische prutser. Van Dale online: U hebt gezocht op het woord: prutser.
RESULTAAT prut·ser de; m,v -s iem die niets kan

...en dan mag ik niet schelden op de PVV?


Ja, dat deed je gelukkig nog niet..!

Nee, fijn hé!

Reageer Door: EPijl, dinsdag 10 november 2009 09:52
de dichter schreef:

nijlgans schreef:

een goede leider voor de MontyPytoncratie waar dit land in veranderd is ...
een volk krijgt immers de leider die het verdient ...

Dat moet je niet te hard zeggen, straks krijgen we Wilders nog! Je weet wel, het "Führertje" van de Partij Voor Verstandslozen.


Ach gut, toch weer het onderwerp op Wilders willen brengen. Wat een frustratie kunnen mensen toch hebben.

Reageer Door: revocon, dinsdag 10 november 2009 09:59
Balkenende's categorisch ontwijken van vragen past helemaal in de strategie van zijn partij: laat anderen het vuile werk opknappen, en neem zelf vooral zo weinig mogelijk stelling, deze zou later immers tegen je gebruikt kunnen worden, en dat is schadelijk als je bij voorbaat niemand wilt uitsluiten van toekomstige samenwerking. Ziehier in een notendop de tragiek van een premier die ten koste van alles iedereen te vriend wil houden. Geen wonder dat de man geen enkel respect verdient c.q. afdwingt.

Reageer Door: nijlgans, dinsdag 10 november 2009 10:11
Balkenende gaat vast niet met Wilders in een kabinet , dus dan word het Verhagen , Je zal zien dat de pensioenleeftijd onder Wilders/Verhagen 1 of 2 ( ligt aan de snelheid van het uitzettingsbeleid ) naar de zeventig gaat , want het werk moet toch gedaan ...
Natuurlijk heb je al die werkeloze bouwvakkers , want er zijn een onwijze lading goedkope woningen op de markt gekomen , dus de huizenprijs is gecrashed ..
En wat dacht je van de omgevallen banken omdat al die hypotheken in de achterstandswijken niet meer betaald worden ..

Rotterdam zal als haven waarschijnlijk door de Moslim-wereld besmet verklaard worden ...

Leuk idee .. een oud bouwvakker als verzorgende ..
"Niet seike wijffie ik heb je gisteren nog verschoond" ...

Reageer Door: K@@S, dinsdag 10 november 2009 10:41
EPijl schreef:

de dichter schreef:

nijlgans schreef:

een goede leider voor de MontyPytoncratie waar dit land in veranderd is ...
een volk krijgt immers de leider die het verdient ...

Dat moet je niet te hard zeggen, straks krijgen we Wilders nog! Je weet wel, het "Führertje" van de Partij Voor Verstandslozen.


Ach gut, toch weer het onderwerp op Wilders willen brengen. Wat een frustratie kunnen mensen toch hebben.

Hoera, weer gelukt! Wat zijn die PVV-ers toch dom. Een nationalist als Führer en zelf kunnen ze nog geen verdieping verder denken.

Reageer Door: quqquq, dinsdag 10 november 2009 10:45
Hmmm, ziet De Pers soms haar lezersbestand teruglopen? Populaire poging Balkenende-bashen. Pure flauwekul. Het is natuurlijk geen kunst om uit de uitspraken van wie dan ook de meest nietszeggende te pakken.

Reageer Door: revocon, dinsdag 10 november 2009 10:55
quqquq schreef:

Hmmm, ziet De Pers soms haar lezersbestand teruglopen? Populaire poging Balkenende-bashen. Pure flauwekul. Het is natuurlijk geen kunst om uit de uitspraken van wie dan ook de meest nietszeggende te pakken.



Nietszeggend? Wat dacht u van "Wij ondersteunen hen politiek, maar niet militair", of: "Wij zien geen noodzaak voor een tweede referendum betreffende het Verdrag van Lissabon". Ziehier maar enkele voorbeelden van een premier die helemaal niets met Nederland heeft, en met het grootste gemak op schoot gaat zitten bij neocons, democrats en islamieten alike . . . de prijs die het volk moet betalen voor vermeende diplomatie wordt zo langzamerhand wel erg hoog . . . of niet soms?!

Reageer Door: Outrage, dinsdag 10 november 2009 11:00
Nietszeggend verbale wegloperij is al decennia lang het metier van het CDA; Van Agt: "Ten eerste: twee dingen......(en stuurde daarmee de verslagggever het bos in, want het tweede ding kwam nooit aan bod...)" Lubbers: Lubberiaans staat in de Grote Van Dale in de betekenis ‘(van taalgebruik) vaag en omslachtig synoniem: wollig’. Bunge definieerde het indertijd, in 1985, nog als volgt: ,,Kwalificatie van taalgebruik dat zweemt naar dat van premier Lubbers, hetwelk wordt gekenmerkt door briljante politieke instincten, grote vindingrijkheid, diplomatie, oorverdovende CDA-onduidelijkheid en een ongeëvenaarde zwalkende kwaliteit. Eigenschappen die bijna elke politicus Lubbers in hoge mate benijdt.’’ Balkenende past dus geheel in deze traditie, met dankzij zijn verbale draaikonterij worden jonge Nederlanders elders de dood in gejaagd.

Reageer Door: AdVader, dinsdag 10 november 2009 11:12
Polderkolder: zwaxinnig kwaxalvend en kranxinnig, fascistoide westerse boycot&terreur, pedo- en pseudologische dictatuur, tirannieke destructie&obstructie

Reageer Door: poekkie, dinsdag 10 november 2009 11:12
Dit vanaf 2002 niet zegende figuur JP ,is het slechtste wat Nederland is over komen.Dit niets zegende figuur heeft ons land al vanaf 2002 naar de afgrond gebracht.7jaar lang alles voor zich uit geschoven en met hem de rest van dit alcoholisch ,boslimvriendjes,en dom denkend dominee.Het zal jaren gaan duren voor deze puinhoop zal worden opgeruimd,en dat alleen maar over de ruggen van de ECHTE Nederlanders,die al zeven jaar worden uitgeknepen door dit zooitje graaiers,leugenaars en zelf verijkers.
Balkenellende norm laat me niet lachen,€185.000 , € 1.000 pm voor kleding.EN DAT ALLEMAAL VOOR VAKANTIE'S HOUDEN ,ALLES VOOR UITSCHUIVEN.Inderdaad willem de proffiteur is een veel betere naam voor deze land verrader van dit land en een hele grote prutser.En natuurlijk mag men schelden op Wilders,nog steeds is dit een vrij land.Maar dit stuk gaat over JP,en niet over ene Wilders,dus wel bij de les blijven.

Reageer Door: commentator, dinsdag 10 november 2009 11:21
Zie hier de beste kandidaat voor het presidentschap van de EU. Weet niets, zegt niets en kan niets. En anders veranderd hij van mening. Zwalkenende zou een betere naam zijn.

Reageer Door: karel02, dinsdag 10 november 2009 12:03
commentator schreef:

Zie hier de beste kandidaat voor het presidentschap van de EU. Weet niets, zegt niets en kan niets. En anders veranderd hij van mening. Zwalkenende zou een betere naam zijn.


Ik zeg maar niets meer.

Reageer Door: rubber duck, dinsdag 10 november 2009 12:17
: nijlgans, dinsdag 10 november 2009 10:11


Whoehoeaaaaaaaa, denkt U nu écht dat allochtonen een oplossing zijn voor de vergrijzing van Nederland ?? Dit vind ik toch wel het toppunt van naïviteit. De kans dat je een koe kunt leren fietsen is groter dan dat je een allochtoon aan het werk krijgt. Daarom kost dit multi-culturele fiasco de wél werkende Hollanders ieder jaar miljarden aan belastinggeld. Miljarden die we b.v. kunnen gebruiken in de zorg en het onderwijs. Dat onderwijs is ondertussen óók al naar zo’n laag niveau gebracht, voor de allochtonen, dat het tot het slechtste in Europa behoort.




Reageer Door: karel02, dinsdag 10 november 2009 12:20
rubber duck schreef:

: nijlgans, dinsdag 10 november 2009 10:11


Whoehoeaaaaaaaa, denkt U nu écht dat allochtonen een oplossing zijn voor de vergrijzing van Nederland ?? Dit vind ik toch wel het toppunt van naïviteit. De kans dat je een koe kunt leren fietsen is groter dan dat je een allochtoon aan het werk krijgt. Daarom kost dit multi-culturele fiasco de wél werkende Hollanders ieder jaar miljarden aan belastinggeld. Miljarden die we b.v. kunnen gebruiken in de zorg en het onderwijs. Dat onderwijs is ondertussen óók al naar zo’n laag niveau gebracht, voor de allochtonen, dat het tot het slechtste in Europa behoort.


Waar slaat dit op denk dat u in de verkeerde dic zit.


Reageer Door: nijlgans, dinsdag 10 november 2009 12:25
rubber duck schreef:

: nijlgans, dinsdag 10 november 2009 10:11


Whoehoeaaaaaaaa, denkt U nu écht dat allochtonen een oplossing zijn voor de vergrijzing van Nederland ?? Dit vind ik toch wel het toppunt van naïviteit. De kans dat je een koe kunt leren fietsen is groter dan dat je een allochtoon aan het werk krijgt. Daarom kost dit multi-culturele fiasco de wél werkende Hollanders ieder jaar miljarden aan belastinggeld. Miljarden die we b.v. kunnen gebruiken in de zorg en het onderwijs. Dat onderwijs is ondertussen óók al naar zo’n laag niveau gebracht, voor de allochtonen, dat het tot het slechtste in Europa behoort.



Weer een slachtoffer van PVV training ..

Ga eens kijken bij het gemiddelde schoonmaakbedrijf , bij beveiligingsbedrijven ... en in de verzorging .. de overgrote meerderheid is Allochtoon ...

Reageer Door: Flonker, dinsdag 10 november 2009 13:43
rubber duck schreef:

: nijlgans, dinsdag 10 november 2009 10:11


Whoehoeaaaaaaaa, denkt U nu écht dat allochtonen een oplossing zijn voor de vergrijzing van Nederland ?? Dit vind ik toch wel het toppunt van naïviteit. De kans dat je een koe kunt leren fietsen is groter dan dat je een allochtoon aan het werk krijgt. Daarom kost dit multi-culturele fiasco de wél werkende Hollanders ieder jaar miljarden aan belastinggeld. Miljarden die we b.v. kunnen gebruiken in de zorg en het onderwijs. Dat onderwijs is ondertussen óók al naar zo’n laag niveau gebracht, voor de allochtonen, dat het tot het slechtste in Europa behoort.


Behalve de allochtone asielzoekers, die wettelijk niet mógen werken, ken ik bij mij in de buurt alleen maar hardwerkende allochtonen. Fietsende koeien heb ik nog niet gezien... Anders dan veel andere tegenstanders van Geert Wilders, ben ik het niet per definitie oneens met alles wat hij zegt. Maar goed, het ging over Balkenende, toch? En dat hij de laatste tijd vrijwel onzichtbaar is geworden (waar was JPB bij het faillissement van de DSB, bij de overname van Fortis en de ING, bij het verhogen van de AOW-leeftijd?), is overduidelijk.

Reageer Door: Mijnsinziens, dinsdag 10 november 2009 13:44
De waarde bij Kunst & Kitsch werd geschat op enkele tientallen euro 's. Het schilderij stamt uit de periode rond 1675-95. Verwacht wordt dat bij veiling van het stuk, het geschatte bedrag niet zal worden gehaald.

Reageer Door: LichtPuntje, dinsdag 10 november 2009 13:47
Dat hij niet altijd antword geeft is niet meer dan terecht. Maar het is veel stuitender dat hij niet regeert in netelige situaties. Zoals daar zijn het Irak onderzoek, de Hedwigepolder, allerhande zaken mbt Het Koninklijkhuis enz. enz. enz.
Daar zou ik graag een overzicht van willen zien, die lijst is namelijk zo lang dat je er haast treurig van moet worden. Het geeft aan dat het met de leiders capaciteiten van Balkenende zeer slecht gesteld is!!

Reageer Door: goudsbloem, dinsdag 10 november 2009 13:58
hahahahah ik vind dit een prachtige foto!! effen een knipoog naar de maker van deze foto!

Reageer Door: Fairplay7, dinsdag 10 november 2009 16:23
Worden jullie nu niet doodmoe om op elk artikel gelijk Wilders of de PVV te betrekken? Al gaat het om een verslag over de Sint, en ja hoor daar komen direkt alle zielige 'frusties en fobies' weer aan met steeds dezelfde commentaren! Het woord "Inhoudelijk" hebben jullie zeker nog nooit gehoord! Get a Life, of ga naar een psychiater!

Reageer Door: MJPA Nuijten, dinsdag 10 november 2009 16:34
Balky in de EU, Wilders in Nederland, dat wordt Het dieptepunt! Daarna kan het alleen nog maar beter gaan.

Reageer Door: mening, dinsdag 10 november 2009 17:25
En dan zeggen dat Wilders niet in debat wil en dat hij geen antwoorden heeft? Het is goed dat er zo is een samenvatting komt door de pers. het is echt hemeltergend wat die man ontwijkt en toch stug volhouden dat we in een democratie leven en die man die hoog in het vaandel spreekt (preekt) over normen en waarden, een man die het woord transparantie te veel heeft gebruikt om er zelf nog in te kunnen geloven. Wij hebben niet het recht te weten of hij naar brussel gaat???? Wij zijn in zijn ogen stemvee en als het verdrag (EU) door de bevolking word afgewezen gooit hij het over een andere boeg en word het ons gewoon door ons strot geduwd!!PLEASE mister president go!

Reageer Door: mening, dinsdag 10 november 2009 17:27
de dichter schreef:

No Flies Daantje schreef:

Deze man is zo nietszeggend en zo'n ontzettende nobody dat ik me elke keer weer kapot schaam voor het feit dat hij het opperhoofd van die land is. JPB is aan narcistische autistische prutser. Van Dale online: U hebt gezocht op het woord: prutser.
RESULTAAT prut·ser de; m,v -s iem die niets kan

...en dan mag ik niet schelden op de PVV?


JIJ mag alles, je word toch niet serieus genomen.

Reageer Door: mening, dinsdag 10 november 2009 17:31
grote schoonmaak schreef:

El Pancho schreef:

de dichter schreef:

nijlgans schreef:

een goede leider voor de MontyPytoncratie waar dit land in veranderd is ...
een volk krijgt immers de leider die het verdient ...

Dat moet je niet te hard zeggen, straks krijgen we Wilders nog! Je weet wel, het "Führertje" van de Partij Voor Verstandslozen.



Aan je reactie te zien ben je het er inmiddels mee eens dat Wilders eindelijk het roer gaat overnemen.
Deze man hebben we inmiddels echt verdiend.


inderdaad, het volk krijgt wat het verdient en als het eenmaal zover is dat Herr Wilders mag regeren zul je op je wenken worden bediend want een 'kleine burgeroorlog' ligt dan in 't verschiet..


Laat maar komen die burgeroorlog, is het daarom dat je angst regeert boven verstand? Er moet een verandering komen en als dat de prijs is die we moeten betalen...het zij zo! Alles beter dan buigen en likken en pamperen en toegeven en financieel uitgekleed worden door een stel woestijn kamelen.

Reageer Door: mening, dinsdag 10 november 2009 17:33
EPijl schreef:

de dichter schreef:

nijlgans schreef:

een goede leider voor de MontyPytoncratie waar dit land in veranderd is ...
een volk krijgt immers de leider die het verdient ...

Dat moet je niet te hard zeggen, straks krijgen we Wilders nog! Je weet wel, het "Führertje" van de Partij Voor Verstandslozen.


Ach gut, toch weer het onderwerp op Wilders willen brengen. Wat een frustratie kunnen mensen toch hebben.


En dichtertje blijft volhouden dat de PVVers beginnen, gefrustreerd is veel te zacht uitgedrukt, paranoïde is meer oo zijn plaats!

Reageer Door: mening, dinsdag 10 november 2009 17:34
revocon schreef:

Balkenende's categorisch ontwijken van vragen past helemaal in de strategie van zijn partij: laat anderen het vuile werk opknappen, en neem zelf vooral zo weinig mogelijk stelling, deze zou later immers tegen je gebruikt kunnen worden, en dat is schadelijk als je bij voorbaat niemand wilt uitsluiten van toekomstige samenwerking. Ziehier in een notendop de tragiek van een premier die ten koste van alles iedereen te vriend wil houden. Geen wonder dat de man geen enkel respect verdient c.q. afdwingt.


Goed gezien.

Reageer Door: mening, dinsdag 10 november 2009 17:37
nijlgans schreef:

Balkenende gaat vast niet met Wilders in een kabinet , dus dan word het Verhagen , Je zal zien dat de pensioenleeftijd onder Wilders/Verhagen 1 of 2 ( ligt aan de snelheid van het uitzettingsbeleid ) naar de zeventig gaat , want het werk moet toch gedaan ...
Natuurlijk heb je al die werkeloze bouwvakkers , want er zijn een onwijze lading goedkope woningen op de markt gekomen , dus de huizenprijs is gecrashed ..
En wat dacht je van de omgevallen banken omdat al die hypotheken in de achterstandswijken niet meer betaald worden ..

Rotterdam zal als haven waarschijnlijk door de Moslim-wereld besmet verklaard worden ...

Leuk idee .. een oud bouwvakker als verzorgende ..
"Niet seike wijffie ik heb je gisteren nog verschoond" ...



Aaaaach is je vrouw nog niet zindelijk?

Reageer Door: maurice5702, dinsdag 10 november 2009 17:38
Neen, niet gevraagd. Begrijpelijk.

Ze zoeken geen sociaal gestoorde analfabeet met een spraakgebrek. Ze willen een vent met ballen. Iemand die op vragen antwoord geeft en niet om de drol heen draait.
Geen aanstellerige, zielige, nichterige sukkelende onbenul die denkt dat hij nog in de tijd van de VOC leeft.
Geen scheepsjongen van bontekoe.

Nederland, Frankrijk, Ierland hebben tegen dat verdrag gestemd, door het land te verraden wordt Balkenende straks met dit baantje beloond.
Schandalig.

Referendum houden en Nederland losmaken van Europa. Ook Tsjechië is gechanteerd en de toekomstige landen Bulgarije, Hongarije, Estland, Letland en Litouwen, Roemenie, Moldavië, de Servië niet gevraagd. Begrijpelijk. Kortom heel armlastig oost Europa stemmen voor omdat anders de invoering van de euro in gevaar komt.

Je hoort niemand meer over begrotingstekorten. Alles mag en kan.

Straks is de boel failliet. Wil je daar president van zijn. Trots op Nederland zeker.

We leven in een door en door verrotte corrupte maatschappij vol vriendjespolitiek en gekonkel achter de schermen. Dat is van hoog tot laag van dorpspolitiek tot Europese unie
Je hoort niemand meer over begrotingstekorten. Alles mag en kan.

Reageer Door: mening, dinsdag 10 november 2009 17:38
de dichter schreef:

EPijl schreef:

de dichter schreef:

nijlgans schreef:

een goede leider voor de MontyPytoncratie waar dit land in veranderd is ...
een volk krijgt immers de leider die het verdient ...

Dat moet je niet te hard zeggen, straks krijgen we Wilders nog! Je weet wel, het "Führertje" van de Partij Voor Verstandslozen.


Ach gut, toch weer het onderwerp op Wilders willen brengen. Wat een frustratie kunnen mensen toch hebben.

Hoera, weer gelukt! Wat zijn die PVV-ers toch dom. Een nationalist als Führer en zelf kunnen ze nog geen verdieping verder denken.


Leuk he?
We gunnen een dementerende paranoïde dichter, op zijn tijd een, verzetje.

Reageer Door: mening, dinsdag 10 november 2009 17:43


Dat is juist wat ze zoeken, een nietszeggende marionet en jaknikker, dat is of word zijn functie, en eerlijk gezegd is hij daar een kei in!!!

Reageer Door: mening, dinsdag 10 november 2009 17:46
nijlgans schreef:

rubber duck schreef:

: nijlgans, dinsdag 10 november 2009 10:11


Whoehoeaaaaaaaa, denkt U nu écht dat allochtonen een oplossing zijn voor de vergrijzing van Nederland ?? Dit vind ik toch wel het toppunt van naïviteit. De kans dat je een koe kunt leren fietsen is groter dan dat je een allochtoon aan het werk krijgt. Daarom kost dit multi-culturele fiasco de wél werkende Hollanders ieder jaar miljarden aan belastinggeld. Miljarden die we b.v. kunnen gebruiken in de zorg en het onderwijs. Dat onderwijs is ondertussen óók al naar zo’n laag niveau gebracht, voor de allochtonen, dat het tot het slechtste in Europa behoort.



Weer een slachtoffer van PVV training ..

Ga eens kijken bij het gemiddelde schoonmaakbedrijf , bij beveiligingsbedrijven ... en in de verzorging .. de overgrote meerderheid is Allochtoon ...



Je meent het, beveiliging?
O, ja, natuurlijk, vriendjes, even doorgeven, wat waar en hoe te halen valt, nu begrijp ik je een beetje beter!

Reageer Door: mening, dinsdag 10 november 2009 17:50
Fairplay7 schreef:

Worden jullie nu niet doodmoe om op elk artikel gelijk Wilders of de PVV te betrekken? Al gaat het om een verslag over de Sint, en ja hoor daar komen direkt alle zielige 'frusties en fobies' weer aan met steeds dezelfde commentaren! Het woord "Inhoudelijk" hebben jullie zeker nog nooit gehoord! Get a Life, of ga naar een psychiater!


Dat helpt de dichter nijlgans en al die paranoïde figuren niet meer, helaas die worden afgeschreven in deze maatschappij als .....klaplopers.

Reageer Door: Fairplay7, dinsdag 10 november 2009 18:53
goudsbloem schreef:

hahahahah ik vind dit een prachtige foto!! effen een knipoog naar de maker van deze foto!

Ja, de schijnheilighid straalt er van af, op alle foto's overigens!

Reageer Door: plebsch, dinsdag 10 november 2009 19:14
Het bedrijfsleven kent salarissen van tig-keren de Balkenende norm.
Met andere woorden; “if you pay peanuts you get monkeys”

Reageer Door: Frederique, dinsdag 10 november 2009 21:46
plebsch schreef:

Het bedrijfsleven kent salarissen van tig-keren de Balkenende norm.
Met andere woorden; “if you pay peanuts you get monkeys”


Nee in het bedrijfsleven overheersen de monkeys , de graaiers zonder enig normbesef !

Onze politici staan daarboven .
Deze regenten dicteren , regeren en hebben geen behoefte aan euros !

Normbesef staat evenmin in hun woordenboek .

 

Deze newsflash is alleen te bekijken met de gratis Adobe FlashPlayer!
Spaarrente.nl - 4,25% spaarrente? Profiteer nu!
De Pers Reizen - Spot de laatste aanbiedingen!
Gratis i-Phone 3GS nergens goedkoper!
e-Matching.nl - Dating hoger opgeleiden
 
 


© 2008 Copyright DePers.nl