Paspoort Centrale opslag vingerafdrukken kan struikelblok worden

Vingerafdrukken zijn ons eigendom

Door: Remco Tomesen 
Gepubliceerd: vrijdag 13 november 2009 00:22
Update: vrijdag 13 november 2009 07:10

De staat schendt de privacy door centrale opslag van vingerafdrukken, zeggen juristen. Een proces van drie burgerrechtenclubs maakt dan ook een goede kans.



Hij is in de maak, het centrale opslagpunt voor vingerafdrukken. ‘Ergens in de tweede helft van 2010 moet hij af zijn’, zegt het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dan is Nederland de unieke eigenaar van één centrale database waarin alle vingerafdrukken van Nederlanders met paspoort of identiteitskaart zijn opgeslagen.

Burgerrechtenorganisaties Privacy First, Platform Bescherming Burgerrechten en Vrijbit vinden dat een grove privacyschending. Ze vrezen misbruik, een mogelijke aanval van kwaadwillenden op de database. Zij beginnen daarom een proces tegen de staat, werd vorige week bekend. Juristen zeggen nu dat ze met dat proces goede kans van slagen hebben.




‘Wat de overheid gaat doen met de opslag van vingerafdrukken, dat gaat een stap te ver’, zegt Bart Schermer, privacyjurist, verbonden aan de Universiteit van Leiden. ‘Het gaat om lichaamskenmerken die burgers weggeven aan de overheid’. Een burger die een nieuw paspoort aanvraagt en zegt dat hij zijn vingerafdruk niet wil afstaan, zou volgens hem ‘best wel eens in zijn recht’ kunnen staan.

‘De vraag is of de centrale opslag wel nodig is. Daar kun je grote vraagtekens bij zetten’, zegt jurist Arnoud Engelfriet van ICTRecht.nl. Andere landen kiezen volgens hem niet voor centrale opslag. Zij vinden bijvoorbeeld een chip op een paspoort met de kenmerken van de vingerafdruk voldoende. Daarmee kun je immers ook controleren of een vingerafdruk echt is.

De paspoortwet waarin de centrale opslag geregeld is, is deze zomer door Tweede en Eerste kamer geloodst. Vanaf september moeten Nederlanders hun vingerafdruk afstaan als ze een nieuw paspoort of id-kaart aanvragen. Die vingerafdruk is Nederland door Europa ‘opgelegd’. Maar geheel op eigen initiatief besloot de Nederlandse regering om die afdrukken op te slaan in een centrale database. ‘Deze komt op één plek in Nederland te staan’, reageert het ministerie van Binnenlandse Zaken. De reden voor centrale opslag zou vooral ‘organisatorisch’ zijn.


Vingerafdrukken zijn ons eigendom

‘Als je één centraal opslagpunt maakt, creëer je een veiligheidsrisico. Denk aan hackers die een aanval plegen’, zegt Schermer. ‘Een crimineel die vingerafdrukken heeft, kan ze bijvoorbeeld gebruiken om 100.000 valse paspoorten mee te maken. Of hij kan vingerafdrukken op een plaats delict verspreiden, om de aandacht van de echte dader af te leiden.’

Dat laatste is trouwens alleen relevant als opsporingsdiensten de database mogen gebruiken om criminelen op te sporen. Nu mag dat nog niet, maar volgens Schermer is de kans groot dat het straks wel mag. Bijvoorbeeld als de roep om veiligheid toeneemt na een terreuraanslag.

De burgerrechtenorganisaties zullen eerst waarschijnlijk een gang langs Nederlandse rechters maken. Als ze daar bot vangen, komen ze uit bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg.

Eerder zei in deze krant hoogleraar privacyrecht Egbert Dommering dat de database in strijd is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Vingerafdrukken zijn persoonlijk eigendom, omdat het biometrische persoonskenmerken zijn. Nederland mag dat Europees verdrag negeren, als er sprake is van dringend maatschappelijk belang.

Maar juist die noodzaak is twijfelachtig. Engelfriet: ‘Waarom hebben andere landen níet zo’n centrale opslag nodig om paspoortfraude te voorkomen?’

Trefwoord(en): vingerafdruk, databank,
Uit de muur

Een nieuw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kunnen inwoners van Apeldoorn binnenkort gewoon 'uit de muur' halen. De gemeente werkt aan een zogeheten paspomaat. De paspomaat zal vergelijkbaar zijn met een geldautomaat. De burger kan zijn of haar paspoort ophalen met behulp van een speciaal vrijgegeven code. Met name rond de beveiliging van de automaat is nog het nodige uit te zoeken, aldus de woordvoerder. "Het moet 200 procent veilig zijn.'' 




Groot-Brittannië
Alle bezoekers die met een visum naar Groot-Brittannië reizen zijn begin 2008 verplicht een vingerafdruk te laten afnemen. Minister Liam Byrne van Immigratiezaken verklaarde tegenover de BBC dat het installeren van de biometrische apparatuur op onder meer luchthavens is afgerond.

Italië

Alle inwoners van Italië moeten hun vingerafdrukken afstaan voor hun nationale identiteitskaart.  Het plan is een reactie op de felle internationale kritiek op het afnemen van de vingerafdrukken van Roma. Identiteitskaarten zijn verplicht voor Italianen en buitenlanders die in Italië wonen.

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam

Ontbijt Nieuws Iedere werkdag rond 09:00 uur de laatste headlines van DePers.nl in uw mailbox.
Lunch Nieuws Iedere werkdag rond 12:00 uur de laatste headlines van DePers.nl in uw mailbox.

Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

Meest gelezen binnenland

  • Sneeuwval ontregelt Nederland

    Novum/ANP

    Sneeuwval ontregelt Nederland
    19 uur geleden
    De sneeuwval heeft vrijdag een chaos veroorzaakt op het spoor in het westen en midden van het land. Inmiddels rijden er weer mondjesmaat treinen van en naar Amsterdam en Utrecht.

  • Nog steeds problemen in midden en westen land

    ANP

    Nog steeds problemen op spoor
    19 uur geleden
    In het midden en westen van Nederland zijn er nog steeds problemen met de treinenloop. Er rijden wel minder treinen en er is vertraging, maar het verkeer is op wel gang gekomen. Dat meldden de NS en ProRail.

  • Files op snelwegen zo goed als opgelost

    ANP

    Files zo goed als opgelost
    18 uur geleden
    De files op de snelwegen zijn vrijdagavond zo goed als opgelost. Rond 21.00 uur stond er nog 11 kilometer op drie wegen. De ANWB verwacht voor zaterdag weinig problemen.

Meer nieuws binnenland

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: tsjaja, 14 nov 2009 15:07
Im Gegenteil schreef:

Op deze manier zegt de overheid criminaliteit en terrorisme beter te kunnen bestrijden, maar in feite neemt de macht van de overheid alleen maar toe. Straks volgt de irisscan en misschien wel DNA-informatie.

Als we op deze voet verder gaan, kun je niet alleen elektronisch alle persoonsgegevens/kenmerken te verzamelen, en op te slaan, maar dus ook koppelen aan de databases van justitie, belastingdienst elektronisch patiëntendossier en misschien ook wel met je bankgegevens (die zijn immers toch van de staat!). Dan mis je alleen nog informatie over ras, maar die zijn vast wel te vinden op het inschrijvingsformulier ("wat is het geboorteland van je moeder/vader, welke taal wordt er thuis gesproken") van je oude basis- of middelbare school. En met het nummer van je mobiel kan heel gemakkelijk je locatie via de satelliet bepaald worden. De ov-chipkaart en kentekens (rekeningrijden) bieden ook vele opsporingsmogelijkheden.

De staat beschikt dan niet alleen over een compleet profiel, maar ook alle middelen (bankpas, ov-chipkaart, mobieltje) om je in 1 klap op te sporen en in te rekenen. Ontsnappen is er niet meer bij. Fouten maken ook niet. Een perfect systeem!
Criminele maken geen kans meer. Burgers ook niet. De staat is overal, maar dan niet met agenten/inspecteurs of spionnen, maar met een elektronica!

Maar tegen die tijd zijn we al in de val getrapt. De theorie klinkt in het begin altijd veelbelovend en prachtig, maar de praktijk is minder leuk. Kijk maar naar de controlfreakerige trekken van communistische landen.

Achter de knoppen zitten mensen die een onverantwoord grote machtspositie innemen en die kunnen bepalen over de levens van vele burgers. Bijna niemand kan de verleiding weerstaan om macht zo te gebruiken dat je er zelf baat bij hebt. Of je eigen hachje te redden ten koste van iemand anders. Willekeur van de overheid? Nee, de mogelijkheid hebben om doelgericht ongewenste elementen op te sporen.

Misschien klinkt het wat paranoia, maar met onze blunderende justitie en politiemachten in gedachten, is zo'n database wel een behoorlijk risicovol systeem...


JUIST!

Reageer Door: TH21, 14 nov 2009 14:43
zalbest schreef:

Je hebt helemaal gelijk.Neem het vooral op voor de joden.Die hebben wel het meest geleerd van WOII,


De Joden hebben ook het meest geleden tijdens de oorlog. Een belangrijke reden daarvoor in Nederland was dat ze zo gemakkelijk op te sporen waren. Alles staat in dit kut-land wel ergens genoteerd.


Men dient vooral achterdochtig te worden in dit land wanneer een regering begint met: Het is ook in uw belang.

Dan is het namelijk meestal niet zo en hebben ze wat te verbergen.

Net als met die kilometerheffing nu. Een Eurlings die zegt dat de gemiddelde gebruiker er op vooruit gaat. Wie gelooft dat nou.
We zitten midden in een crisis en de overheid bezuinigd en heeft zelf bakken vol met geld nodig. Het begrotingstekort loopt op. Dan ben je toch wel heel naïef om te geloven dat deze regering ook maar iets doet waar ze zelf niet beter van worden. Ze gaan echt geen regels maken waardoor het tekort nog verder op loopt.

Reageer Door: poldebol, 14 nov 2009 05:03
En dan hebben we het nog niet over misbruik van vingerafdrukken. Zoals bv. die hyperactieve procureur in de VS die vingerafdrukken van "zijn" verdachten aanbracht op de plaats van "zijn" delict, om snel promotie te maken.

Reageer Door: zalbest, 14 nov 2009 00:19
Fairplay7 schreef:


Zolang alleen het bezit van een vingerafdruk op plaats delict je verdacht maakt en niet veroordeeld is er geen probleem.
Mensen moeten gewoon van het eigendom van anderen afblijven.(diefstal/vernieling).

Het wordt hoog tijd dat hardwerkenden beschermd worden tegen rovers en inbrekers.


Je hebt het niet begrepen zie ik. Het gaat erom dat het een makkie is voor hackers om via een centrale database ook JOUW vingerafdruken te gebruiken voor criminele doeleinden!


Voor wat voor criminele doeleinden bijvoorbeeld?

Reageer Door: zalbest, 14 nov 2009 00:14
TH21 schreef:

Mening en No flies Daantje slaan de spijker op z'n kop.

De overheid hoeft alleen maar dingen van met te weten die direct nodig zijn om het land te besturen.


En aan alle mensen die afkerig zijn van Wilders omdat ze hem associëren met de NSB (ik niet trouwens) zou ik willen zeggen: Je kunt niet in de toekomst kijken. Misschien is deze overheid wel te vertrouwen met deze gegevens. Maar wie regeert er over twee jaar? Wie over 10 jaar?

Ik weet één ding. Er is geen land in Europa waar zoveel Joden zijn verraden en waar het voor de bezetter zo gemakkelijk was om de Joden op te pakken als in Nederland. Alles stond genoteerd. De Duitsers hoefden slecht de boeken open te slaan voor een lijst.

Vertrouw je onze overheid nu? Ik niet. Misschien denk jij er anders over. Dat mag. Maar iedereen MOET het met me eens zijn. We kennen onze overheid van 2019 niet. Misschien is het dan maar goed dat die niet zo veel over ons weet.


Ach gut,de ware wilders-aanhanger..En toch niet goed genoeg voor een gemeenteraadszetel?

Je hebt helemaal gelijk.Neem het vooral op voor de joden.Die hebben wel het meest geleerd van WOII, namelijk van diezelfde Duitsers.Als geen ander weten ze hoe ze hun intelligentia de mond moeten snoeren door ze huisarrest te geven, in de ban te gooien en zelfs als persoon te boycotten in hun bestaan.Als geen ander hebben ze van de mof afgekeken hoe ze ghetto's moeten oprichten en in stand houden en wat te zeggen over de concentratiekampen waarin ze de palestijnen gevangen zetten?

Jawel,mijn ogen zijn open..Evenals mijn bewustzijn dat meneer wilders niet voor niets zo dol is op Israel.

 


 
 


© Copyright DePers.nl