Experts: Wilders manipuleert Koranteksten

Gepubliceerd: donderdag 4 februari 2010 14:37
Update: donderdag 4 februari 2010 15:14

Zes experts op het gebied van de Koran, de islam en het recht stellen dat Geert Wilders zich ,,suggestief en misleidend'' uitlaat. De PVV-voorman hakt Koranverzen in twee stukken. Het vreedzame stukje verstopt hij, menen ze.


De professoren, Fred Leemhuis (arabist en bekende Koranvertaler), Jan Michiel (recht, sharia), Gerard Wiegers (religiestudies), Pieter Sjoerd van Koningsveld (islamologie), Ruud Peters (Arabische taal en cultuur) en Marlies ter Borg (Koran en Bijbel) schrijven dit in een brief aan de rechtbank in Amsterdam, het Openbaar Ministerie en de advocaat van Wilders, Bram Moszkowicz.

De rechtbank in Amsterdam behandelt het proces tegen Geert Wilders, die wordt vervolgd voor haat zaaien, aanzetten tot discriminatie en groepsbelediging. Wegens uitlatingen die Wilders de afgelopen jaren in diverse media heeft gedaan, wordt hij nu berecht.

De brief is een reactie op het verzoek van de PVV-voorman aan de rechtbank. Hij wilde verschillende deskundigen opvoeren om aan te tonen dat zijn uitspraken op waarheid berusten. De experts in de brief beweren nu het tegendeel om ,,het evenwicht te herstellen''.

,,Met een logische analyse van volledige Korancitaten en gegevens uit andere bronnen wordt aangetoond dat de uitspraak van Wilders over de gewelddadigheid van de islam indruist tegen in de wetenschap geldende feiten en methoden'', stellen de zes wetenschappers. ,,Zowel Christenen als Moslims keren zich tegenwoordig af van het verbreiden van hun geloof met het zwaard. Moslims zijn in grote meerderheid tegen terreur, zelf zijn zij veel vaker slachtoffer daarvan dan Westerlingen.''

Overigens laten de rechters de door Wilders gevraagde deskundigen niet getuigen. Maar Moszkowicz kondigde woensdag na de afwijzing van het verzoek van Wilders aan dat hij de meningen van 'zijn' experts dan schriftelijk zal indienen.

Getuigen afgewezen

Vijftien van de achttien getuigen die Geert Wilders had willen horen om de verdediging in zijn rechtszaak rond te krijgen, mogen van de rechtbank in Amsterdamniet komen. Van vijf rechtsgeleerden en vijf radicale moslims - 'ervaringsdeskundigen' - ziet de rechtbank niet in wat zij nog kunnen toevoegen. Datzelfde geldt voor vijf islamdeskundigen om wie Wilders had gevraagd. De rechtbank vindt het wel nuttig dat de onderzoeksrechter drie andere islamkenners ondervraagt, onder wie arabist Hans Jansen.

De Getuigen

 

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam

Ontbijt Nieuws Iedere werkdag rond 09:00 uur de laatste headlines van DePers.nl in uw mailbox.
Lunch Nieuws Iedere werkdag rond 12:00 uur de laatste headlines van DePers.nl in uw mailbox.

Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

Meest gelezen binnenland

  • Psychiatrische patiënten werken aan Elfstedenijs

    De Pers

    Patiënten werken aan Elfstedenijs
    20 uur geleden
    De Elfstedenroute op het 'helse' stuk tussen Dongjum en Ried is sneeuwvrij. Dankzij psychiatrische patiënten van GGZ Friesland.

  • Máxima ‘een kei’ in communicatie

    De Pers

    Máxima ‘een kei’ in communicatie
    17 uur geleden
    Zelden geeft prinses Máxima interviews. Vrijuit interviewen is er zeker niet bij. Toch ontving ze gisteren de Machiavelliprijs voor haar ‘uitzonderlijke communicatieve vaardigheden’.

  • Slecht ijs: It giet net oan

    ANP

    Slecht ijs: It giet net oan
    19 uur geleden
    Een Elfstedentocht het komende weekeinde is onmogelijk. Het ijs is op te veel plekken in Friesland te dun en onbetrouwbaar.

Meer nieuws binnenland

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: RebelFlag, 05 feb 2010 15:29
11honderd schreef:


[quote=nijlgans]
[quote=ctrl alt elite]
Waarom hoor ik nooit een moslim met zelfkritiek of kritiek op de quran? Gewoon objectief afvragen of een deel van de teksten misschien toch niet toepasbaar zijn op deze samenleving? Maar ik denk dat dit nu precies de kern van de islam is. Geen vragen stellen, niet nadenken en alles voor zoete koek slikken.

Omdat je met je kop in het zand zit en niets anders leest dan de Telegraaf , Spits en Geen Stijl ??
Er is ladingen interne kritiek maar die krijgt ( in tegenstelling tot in de U.K. waar nog kwaliteitskranten als de Independent bestaan ) geen aandacht in de media ..http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/yasmin-alibhai-brown/ is een voorbeeld van iemand die beide partijen niet spaart ..

De Nederlandse media heeft alleen ruimte voor Nestbevuilers als Hirshi Ali en Salafidioten als Junayd


U heeft gelijk. Waar maak ik mij ook eigenlijk druk om? Het is de aandacht niet waard en de islam zal zich langzaam aan matigen tot het moment dat je er niets meer over hoort. Gewoon geen aandacht meer geven en focussen op zaken die er wel toe doen.
[/quote]

Het is natuurlijk toe te juichen als mohammedanen de Koran en de Ahadith niet (meer) serieus nemen. Vraagt u het vooral eens aan hen of ze dat nog doen! Wat denkt u dat u voor antwoord krijgt?
[/quote]

Ze blijven het wel serieus nemen, maar de fundamentalistische denkers voelen zich hier straks niet meer thuis en vertrekken vanzelf naar landen waar de sharia heerst en waar ze vrouwen als slaven mogen houden. Gewoon wegwezen als je niet verantwoordelijk met je geloof kan omgaan binnen een samenleving die je niet erkent omwille van datzelfde geloof. Het wordt gelukkig niet meer geaccepteerd in nederland en dat zie je nu overal om je heen. Het sallafisme sterft daarom al een langzame dood in nederland. Het komt wel goed, gewoon niet teveel aandacht meer geven.

Reageer Door: Pretletter, 05 feb 2010 14:24
phcavok schreef:


[quote=splender]

Vele jaren in Arabische landen gewerkt, maar mijn ervaring zegt dat Wilders dichterbij de waarheid staat dan wat jij denkt.

Maar zeker geleefd in aparte kampen? In ieder geval niet gemengd onder de bevolking, dus jouw ervaring is behoorlijk eenzijdig. Ook ik ken die ervaringen, je kijkt dan wel door een heel andere bril.
[/quote]


Uit joris Luyendijk.

'Fatima, wist jij dat je onderdrukt wordt, met dat hoofddoekje?''Hoezo? Dat wil ik zelf. Volgens mij worden Nederlanders juist onderdrukt. Want jullie zijn geen moslim.''Maar wij willen helemaal geen moslim worden.''Dat kun je niet menen. Wie wil er nou naar de hel?'De Amsterdamse student Joris Luyendijk schreef zich in aan de universiteit van Cairo en leefde een jaar lang tussen Egyptische leeftijdgenoten. :-)
[/quote]
Kij, dàt bedoel ik.

Reageer Door: Pretletter, 05 feb 2010 14:22
ruudb schreef:

Wishful thinking.

Geachte lezers ,de partij van Geert Wilders wordt de grootste van Nederland omdat de mensen die een klein beetje nadenken en om zich heen kijken op de PVV gaan stemmen.Ik stel voor dat de bovenstaande dhimmy gaat verhuizen naar een gezellig moslimland.Laat even weten wanneer u vertrekt,dan kom ik u uitzwaaien.Alvast bedankt.
[/quote]

hahaha, als dit commentaar staat voor iemand die nadenkt, dan denk ik dat ze nog een hééél lange weg te gaan hebben. Ga jij maar vast lekker staan zwaaien.

Reageer Door: RT, 05 feb 2010 14:20
ctrl alt elite schreef:


[quote=ctrl alt elite]
Waarom hoor ik nooit een moslim met zelfkritiek of kritiek op de quran? Gewoon objectief afvragen of een deel van de teksten misschien toch niet toepasbaar zijn op deze samenleving? Maar ik denk dat dit nu precies de kern van de islam is. Geen vragen stellen, niet nadenken en alles voor zoete koek slikken.

Omdat je met je kop in het zand zit en niets anders leest dan de Telegraaf , Spits en Geen Stijl ??
Er is ladingen interne kritiek maar die krijgt ( in tegenstelling tot in de U.K. waar nog kwaliteitskranten als de Independent bestaan ) geen aandacht in de media ..http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/yasmin-alibhai-brown/ is een voorbeeld van iemand die beide partijen niet spaart ..

De Nederlandse media heeft alleen ruimte voor Nestbevuilers als Hirshi Ali en Salafidioten als Junayd


U heeft gelijk. Waar maak ik mij ook eigenlijk druk om? Het is de aandacht niet waard en de islam zal zich langzaam aan matigen tot het moment dat je er niets meer over hoort. Gewoon geen aandacht meer geven en focussen op zaken die er wel toe doen.
[/quote]

Het is natuurlijk toe te juichen als mohammedanen de Koran en de Ahadith niet (meer) serieus nemen. Vraagt u het vooral eens aan hen of ze dat nog doen! Wat denkt u dat u voor antwoord krijgt?

Reageer Door: Fairplay7, 05 feb 2010 14:18
ctrl alt elite schreef:

Waarom hoor ik nooit een moslim met zelfkritiek of kritiek op de quran? Gewoon objectief afvragen of een deel van de teksten misschien toch niet toepasbaar zijn op deze samenleving? Maar ik denk dat dit nu precies de kern van de islam is. Geen vragen stellen, niet nadenken en alles voor zoete koek slikken.


Daarom is het ook niet de moeite om op hen te reageren. De hersenspoeling is schijnbaar door een papagaai in de moskee gebeurd. Heb nog nooit een gefundeerde en zelfs niet een op berichten gerelateerde opmerking gezien! Het enige wat je steeds leest zijn de woorden Nazi, Hitler en andere scheldwoorden. Dit niveau wordt dus typerend voor dit soort culturen!

 


 
 


© Copyright DePers.nl