Zorg Patiëntendossier ‘zee van ellende’

Niemand wil in het EPD

Door: Camil Driessen
Gepubliceerd: donderdag 11 februari 2010 00:42
Update: donderdag 11 februari 2010 08:07

De weerstand tegen het elektronisch patiënten dossier (EPD) groeit. Burgers, senatoren en zelfs medici zien het niet zitten.



Het wil maar niet vlotten met het stokpaardje van minister Ab Klink. Steeds meer mensen dienen protest in tegen het elektronisch patiënten dossier (EPD). Uit opgevraagde cijfers bij het ministerie van Volksgezondheid blijkt dat inmiddels zo’n 462.000 mensen bezwaar hebben aangetekend tegen opname in het EPD: een stijging van 40 procent ten opzichte van begin vorig jaar, toen de teller op 330.0000 stond.

Maar het dossier moet en zal er komen en zou er eigenlijk al moeten zijn. In het regeerakkoord van Balkenende IV stond het EPD gepland voor 2009. Dat is door vertraging inmiddels verschoven naar eind 2010, maar waarschijnlijk wordt ook dat niet gehaald: de Eerste Kamer is kritisch. Zeer kritisch.

Met het EPD kunnen zorgverleners in het hele land, van huisartsen tot apothekers en specialisten, patiëntgegevens inzien. U bent een dagje in Maastricht, krijgt een beroerte en de behandelend arts kan meteen op de computer bij uw medisch verleden. Die snelle informatieoverdracht moet onnodig dubbel onderzoek en vooral medische missers voorkomen, luidt Klinks motivatie voor het giga ICT-project.

‘Maar de gedachte dat je veel levens redt is niet onderbouwd en dat geloven we ook niet’, zegt senator Heleen Dupuis (VVD), vicevoorzitter van de Eerste Kamer- commissie voor Volksgezondheid. Ze beschrijft het EPD als ‘een zee van ellende, megalomaan en een overtrokken prestigeproject.’

In december hield de Eerste Kamer een besloten bijeenkomst met allerlei experts. Het verslag daarvan zou volgende week worden gepubliceerd, maar dat is verschoven naar april omdat er nog zoveel vragen openstaan. ‘Ik zie het voorstel niet door de Eerste Kamer komen en heb de indruk dat alleen het CDA voor is. Maar zelfs die twijfelen’, aldus Dupuis.

Ondertussen gaat Klink verder alsof er niets aan de hand is. Uit stukken die deze week naar de Tweede Kamer zijn gestuurd, blijkt dat van inmiddels ruim 1,3 miljoen mensen een dossier is aangemaakt. Dat is vrijwillig gedaan door zorgleveranciers zoals ziekenhuizen en apotheken. Als de Eerste Kamer instemt wordt het dossier wet en moet iedere zorgleverancier verplicht zijn patiëntengegevens beschikbaar maken voor het EPD.

Probleem is dat zelfs in de medische wereld weinig animo voor het EPD is. Uit een enquête van Medisch Contactonder 800 artsen bleek vorig jaar dat eenderde van de artsen al een EPD-bezwaarformulier had opgestuurd en een kwart overwoog om dat alsnog te doen. Degenen die het EPD moeten gebruiken, vertrouwen het dus niet.

Volgens de Landelijke Huisartsen Vereniging is een snelle, grootschalige landelijke invoering onrealistisch omdat uit een pilot blijkt dat die ‘gepaard zal gaan met een veelheid aan technische en logistieke problemen’.

Uit onderzoek van het Rathenau Instituut voor de Eerste Kamer blijkt bovendien dat een trits aan zorgorganisaties ‘het gebrek aan draagvlak binnen de medische sector (...) als een probleem ziet’.

Neem de CG-raad, de belangenbehartiger voor chronisch zieken en gehandicapten, die laat weten: ‘wij raden het EPD niet aan’. Dat is nogal wat, met een achterban die er bij uitstek van zou moeten profiteren.

Andere bezwaren concentreren zich rond veiligheid, privacy, juridische issues en financiën. Zo bleek vorig jaar dat de UZI-pas waarmee medici toegang krijgen tot het systeem, al gekraakt is. Inmiddels worden beter beveiligde UZI’s uitgegeven, maar de oude kaarten blijven geldig, schrijft Klink deze week.

Op privacygebied bestaat vooral de vrees dat er door onbevoegden geneusd gaat worden in medische gegevens. Instanties als de CG-Raad zijn bang dat verzekeraars of bedrijfsartsen zich ten onrechte toegang tot het dossier van een cliënt verschaffen en dat die daardoor in de problemen komt.

Volgens het ministerie ‘bestaan er veel misverstanden over hoe de boel geregeld is’ en zijn die de oorzaak van de weerstand. Een woordvoerder laat weten dat de beveiliging van de toegang goed geregeld wordt. De patiënt kan zelf bekijken wie in zijn medische gegevens snuffelt, want dat wordt via een log bijgehouden.

Dus dendert de EPD-trein voort. Dupuis vraagt zich af waarom het zo snel moet. ‘Er is helemaal geen haast en als de Eerste Kamer straks niet instemt, is het een enorme verspilling van belastinggeld.’

 

Niemand wil in het EPD
Geleidelijk invoeren
Huisartsen willen dat het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) niet landelijk wordt opgelegd zoals minister Klink van Volksgezondheid wil, maar geleidelijk vanuit de regio wordt uitgebreid. Dat stellen de huisartsenverenigingen LHV, NHG en VHN.




Veel vertrouwen
Bijna 70 procent van de Nederlanders heeft vertrouwen in de uitwisseling van medische gegevens via een Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Een meerderheid van 85 procent denkt bovendien dat door de invoering van het landelijke EPD de kwaliteit van de medische zorg zal verbeteren.

EPD
Het elektronisch patiëntendossier (EPD) moet de samenwerking tussen medische instanties makkelijker maken. Met het nieuwe elektronische dossier kunnen medici de patiëntgegevens van iedereen, ook patiënten die zij niet behandelen, bekijken.
 
Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: MJPA Nuijten, 11 feb 2010 19:13
Ze hebben overduidelijk hun eigen agenda.
Stem niet meer op deze kapitalistische marionetten die in het belang van grote bedrijven en netwerken werken en onze vrijheid steeds verder willen beperken..

Reageer Door: HansMMN, 11 feb 2010 16:45
de_no schreef:

Wel moet e.e.a. op IT-gebied goed gewaarborgd worden. Dit is een must! Tevens mogen dan enkel medische specialisten toegang hebben tot het EPD en niemand anders.

Ja, ja. Ik weet er nog een: Sinterklaas bestaat echt.

Reageer Door: HansMMN, 11 feb 2010 16:39
Minstrel schreef:


Als je zoals ik in een ontwikkelingsland woont, waar geen huisartsen bestaan en je alleen naar een kliniek kunt en dan vervolgens een dokter aantreft die internist, oogarts, chirurg, en anaesthesist en 36 jaar oud is, dan mag je God op je blote knieën danken met het medische systeem in Nederland, inclusief het EPD!
Ik doe dat al zonder EPD. Dus wat het EPD met deze dank te maken heeft snap ik niet.

Reageer Door: praatjes, 11 feb 2010 15:36
Minstrel schreef:

TH21 schreef:

Deze regering en de overheid in het algemeen heeft een geloofwaardigheidsprobleem.
Koppel dat aan de opvattingen over privacy van dit kabinet, de opeenvolgende IT fiasco's van de overheid en het EPD is een zeer slecht idee.


Als je zoals ik in een ontwikkelingsland woont, waar geen huisartsen bestaan en je alleen naar een kliniek kunt en dan vervolgens een dokter aantreft die internist, oogarts, chirurg, en anaesthesist en 36 jaar oud is, dan mag je God op je blote knieën danken met het medische systeem in Nederland, inclusief het EPD!


Dat kan wel zo zijn, maar hier schiet het in het extreme en dat hoeft ook weer niet! We hoeven geen nieuwe stasi te worden.

Reageer Door: praatjes, 11 feb 2010 15:33
TH21 schreef:

Minstrel schreef:

TH21 schreef:

Deze regering en de overheid in het algemeen heeft een geloofwaardigheidsprobleem.
Koppel dat aan de opvattingen over privacy van dit kabinet, de opeenvolgende IT fiasco's van de overheid en het EPD is een zeer slecht idee.


Als je zoals ik in een ontwikkelingsland woont, waar geen huisartsen bestaan en je alleen naar een kliniek kunt en dan vervolgens een dokter aantreft die internist, oogarts, chirurg, en anaesthesist en 36 jaar oud is, dan mag je God op je blote knieën danken met het medische systeem in Nederland, inclusief het EPD!


Ons systeem is niet slecht. Het is alleen beter zonder EPD.
Dit is een vernieuwing voor een probleem dat niet bestaat en een oplossing die zijn eigen problemen creëert.


Poëtisch goed beschreven die onzin.

Reageer Door: TH21, 11 feb 2010 13:04
Minstrel schreef:

TH21 schreef:

Deze regering en de overheid in het algemeen heeft een geloofwaardigheidsprobleem.
Koppel dat aan de opvattingen over privacy van dit kabinet, de opeenvolgende IT fiasco's van de overheid en het EPD is een zeer slecht idee.


Als je zoals ik in een ontwikkelingsland woont, waar geen huisartsen bestaan en je alleen naar een kliniek kunt en dan vervolgens een dokter aantreft die internist, oogarts, chirurg, en anaesthesist en 36 jaar oud is, dan mag je God op je blote knieën danken met het medische systeem in Nederland, inclusief het EPD!


Ons systeem is niet slecht. Het is alleen beter zonder EPD.
Dit is een vernieuwing voor een probleem dat niet bestaat en een oplossing die zijn eigen problemen creëert.

Reageer Door: praatjes, 11 feb 2010 12:40
k2es schreef:

praatjes schreef:

de_no schreef:

TH21 schreef:

Deze regering en de overheid in het algemeen heeft een geloofwaardigheidsprobleem.
Koppel dat aan de opvattingen over privacy van dit kabinet, de opeenvolgende IT fiasco's van de overheid en het EPD is een zeer slecht idee.


Enerzijds heb je helemaal gelijk, echter zijn er ook weer grote voordelen te behalen. Ikzelf ben in zo'n medische molen terecht gekomen en mijn ervaring is dat er slecht gecommuniceerd wordt tussen de medische specialisten. Met het EPD is dat dan verleden tijd.
Wel moet e.e.a. op IT-gebied goed gewaarborgd worden. Dit is een must! Tevens mogen dan enkel medische specialisten toegang hebben tot het EPD en niemand anders.


Is het dan gewaarborgd dat niemand met je privé gegevens kan rommelen, ik geloof er niets van.


Het grote probleem is het grote aantal instanties dan de gegevens kan inzien, naast huisarts, apotheker ook de ziekenhuizen etc. etc. Wie garandeert mij dat mijn medische gegevens niet op straat komen. Ook al weet je wie er volgens het EPD in jouw dossier heeft gekeken wil dan niet zeggen dat dat werkelijk degene was, het kan net zo goed iemand anders zijn die even op een computer in het ziekenhuis heeft gekeken die (toevallig)ingelogd stond op het EPD.
Dit nog even afgezien van hackers die er op inbreken.
Net als met het kilometerheffingskastje komt hierbij de privacy ernstig in gedrang, je weet nooit wat met de informatie gedaan wordt. Deze zou bij voorbeeld door verzekeringsmaatschappijen of werkgevers kunnen worden gebruikt, maar ook b.v. bij voogdij/echtscheidingszaken.


En ZO is het!

Reageer Door: goldenboy, 11 feb 2010 11:47
k2es schreef:

praatjes schreef:

de_no schreef:

TH21 schreef:

Deze regering en de overheid in het algemeen heeft een geloofwaardigheidsprobleem.
Koppel dat aan de opvattingen over privacy van dit kabinet, de opeenvolgende IT fiasco's van de overheid en het EPD is een zeer slecht idee.


Enerzijds heb je helemaal gelijk, echter zijn er ook weer grote voordelen te behalen. Ikzelf ben in zo'n medische molen terecht gekomen en mijn ervaring is dat er slecht gecommuniceerd wordt tussen de medische specialisten. Met het EPD is dat dan verleden tijd.
Wel moet e.e.a. op IT-gebied goed gewaarborgd worden. Dit is een must! Tevens mogen dan enkel medische specialisten toegang hebben tot het EPD en niemand anders.


Is het dan gewaarborgd dat niemand met je privé gegevens kan rommelen, ik geloof er niets van.


Het grote probleem is het grote aantal instanties dan de gegevens kan inzien, naast huisarts, apotheker ook de ziekenhuizen etc. etc. Wie garandeert mij dat mijn medische gegevens niet op straat komen. Ook al weet je wie er volgens het EPD in jouw dossier heeft gekeken wil dan niet zeggen dat dat werkelijk degene was, het kan net zo goed iemand anders zijn die even op een computer in het ziekenhuis heeft gekeken die (toevallig)ingelogd stond op het EPD.
Dit nog even afgezien van hackers die er op inbreken.
Net als met het kilometerheffingskastje komt hierbij de privacy ernstig in gedrang, je weet nooit wat met de informatie gedaan wordt. Deze zou bij voorbeeld door verzekeringsmaatschappijen of werkgevers kunnen worden gebruikt, maar ook b.v. bij voogdij/echtscheidingszaken.


correctie: instanties dat dan ...

Reageer Door: goldenboy, 11 feb 2010 11:45
praatjes schreef:

de_no schreef:

TH21 schreef:

Deze regering en de overheid in het algemeen heeft een geloofwaardigheidsprobleem.
Koppel dat aan de opvattingen over privacy van dit kabinet, de opeenvolgende IT fiasco's van de overheid en het EPD is een zeer slecht idee.


Enerzijds heb je helemaal gelijk, echter zijn er ook weer grote voordelen te behalen. Ikzelf ben in zo'n medische molen terecht gekomen en mijn ervaring is dat er slecht gecommuniceerd wordt tussen de medische specialisten. Met het EPD is dat dan verleden tijd.
Wel moet e.e.a. op IT-gebied goed gewaarborgd worden. Dit is een must! Tevens mogen dan enkel medische specialisten toegang hebben tot het EPD en niemand anders.


Is het dan gewaarborgd dat niemand met je privé gegevens kan rommelen, ik geloof er niets van.


Het grote probleem is het grote aantal instanties dan de gegevens kan inzien, naast huisarts, apotheker ook de ziekenhuizen etc. etc. Wie garandeert mij dat mijn medische gegevens niet op straat komen. Ook al weet je wie er volgens het EPD in jouw dossier heeft gekeken wil dan niet zeggen dat dat werkelijk degene was, het kan net zo goed iemand anders zijn die even op een computer in het ziekenhuis heeft gekeken die (toevallig)ingelogd stond op het EPD.
Dit nog even afgezien van hackers die er op inbreken.
Net als met het kilometerheffingskastje komt hierbij de privacy ernstig in gedrang, je weet nooit wat met de informatie gedaan wordt. Deze zou bij voorbeeld door verzekeringsmaatschappijen of werkgevers kunnen worden gebruikt, maar ook b.v. bij voogdij/echtscheidingszaken.

Reageer Door: praatjes, 11 feb 2010 11:18
de_no schreef:

TH21 schreef:

Deze regering en de overheid in het algemeen heeft een geloofwaardigheidsprobleem.
Koppel dat aan de opvattingen over privacy van dit kabinet, de opeenvolgende IT fiasco's van de overheid en het EPD is een zeer slecht idee.


Enerzijds heb je helemaal gelijk, echter zijn er ook weer grote voordelen te behalen. Ikzelf ben in zo'n medische molen terecht gekomen en mijn ervaring is dat er slecht gecommuniceerd wordt tussen de medische specialisten. Met het EPD is dat dan verleden tijd.
Wel moet e.e.a. op IT-gebied goed gewaarborgd worden. Dit is een must! Tevens mogen dan enkel medische specialisten toegang hebben tot het EPD en niemand anders.


Is het dan gewaarborgd dat niemand met je privé gegevens kan rommelen, ik geloof er niets van.

Reageer Door: goudsbloem, 11 feb 2010 11:09
wel als zowel de patient als huisarts dezelfde code hebben, en je zou met je code naar een speciaal list zou gaan, en je code daar geeft!!! kunnen ze in dat dossier! maar je hebt ook artsen die niet te vertrouwen zijn en de gegevens doorspelen aan je werk of naar het gak voor het bedrijf!!!!! wat niet mag!!!! zo kun je dat wel een halt afroepen, want dan zou je zelf kunnen controleren dat er geen verkeerde dingen in dat dossier staan!! wij weten dat dit bestaat!!!!en als je dan aangifte doet bij bv klachtencommissie van justitie staat de patient zeer stevig, omdat hij zelf bij zijn behandeling is bij geweest en weeet dat zijn dossier klopt!!

Reageer Door: praatjes, 11 feb 2010 10:51
Ondertussen gaat Klink gewoon door alsof er niets aan de hand is! Zijn wij dat al niet gewend van deze arrogante regering? De ene leugen volgt de andere in hoog tempo op en ze liegen weer om de eerdere leugen te verdoezelen! Drie weken om een eenduidige brief op te stellen (Irak)die alle betrokken partijen behaagd en Balkenende geen gezicht doet verliezen en op naar het volgende debacle Afghanistan!

Reageer Door: Minstrel, 11 feb 2010 10:46
TH21 schreef:

Deze regering en de overheid in het algemeen heeft een geloofwaardigheidsprobleem.
Koppel dat aan de opvattingen over privacy van dit kabinet, de opeenvolgende IT fiasco's van de overheid en het EPD is een zeer slecht idee.


Als je zoals ik in een ontwikkelingsland woont, waar geen huisartsen bestaan en je alleen naar een kliniek kunt en dan vervolgens een dokter aantreft die internist, oogarts, chirurg, en anaesthesist en 36 jaar oud is, dan mag je God op je blote knieën danken met het medische systeem in Nederland, inclusief het EPD!

Reageer Door: Sencys, 11 feb 2010 10:16
de_no schreef:

... Met het EPD is dat dan verleden tijd.
Wel moet e.e.a. op IT-gebied goed gewaarborgd worden. Dit is een must! Tevens mogen dan enkel medische specialisten toegang hebben tot het EPD en niemand anders.

Hoe weet je dat zo zeker? het EPD heeft zich nog niet bewezen.

Medische gegevens zijn voor een boel mensen / bedrijven interessant. De database aan het Internet hangen is dan ook vragen om problemen, voordat de hele boel 'Live' gaat, moet de toegang worden getest door 'white hat' hackers. Zul je zien dat het 1 grote gatenkaas is.

Reageer Door: TH21, 11 feb 2010 09:55
de_no schreef:

TH21 schreef:

Deze regering en de overheid in het algemeen heeft een geloofwaardigheidsprobleem.
Koppel dat aan de opvattingen over privacy van dit kabinet, de opeenvolgende IT fiasco's van de overheid en het EPD is een zeer slecht idee.


Enerzijds heb je helemaal gelijk, echter zijn er ook weer grote voordelen te behalen. Ikzelf ben in zo'n medische molen terecht gekomen en mijn ervaring is dat er slecht gecommuniceerd wordt tussen de medische specialisten. Met het EPD is dat dan verleden tijd.
Wel moet e.e.a. op IT-gebied goed gewaarborgd worden. Dit is een must! Tevens mogen dan enkel medische specialisten toegang hebben tot het EPD en niemand anders.


Het gaat om veel geld voor de verzekeraars. Nu al blijkt dat de beveiliging gekraakt is. Toch blijft de UZI pas gehandhaafd. Dat zegt toch wel genoeg, niet dan? Veiligheid en privacy zijn niet in goede handen bij dit kabinet.

Als je straks geweigerd wordt bij een verzekeraar zul je nooit te weten komen waarom dat was. 10 tegen 1 dat ze dan (illegaal) jouw gegevens gelezen hebben.

Het zijn grote bedrijven. Die hebben geen moraal.

Reageer Door: de_no, 11 feb 2010 09:27
TH21 schreef:

Deze regering en de overheid in het algemeen heeft een geloofwaardigheidsprobleem.
Koppel dat aan de opvattingen over privacy van dit kabinet, de opeenvolgende IT fiasco's van de overheid en het EPD is een zeer slecht idee.


Enerzijds heb je helemaal gelijk, echter zijn er ook weer grote voordelen te behalen. Ikzelf ben in zo'n medische molen terecht gekomen en mijn ervaring is dat er slecht gecommuniceerd wordt tussen de medische specialisten. Met het EPD is dat dan verleden tijd.
Wel moet e.e.a. op IT-gebied goed gewaarborgd worden. Dit is een must! Tevens mogen dan enkel medische specialisten toegang hebben tot het EPD en niemand anders.

Reageer Door: TH21, 11 feb 2010 07:51
Deze regering en de overheid in het algemeen heeft een geloofwaardigheidsprobleem. Koppel dat aan de opvattingen over privacy van dit kabinet, de opeenvolgende IT fiasco's van de overheid en het EPD is een zeer slecht idee.

 

Deze newsflash is alleen te bekijken met de gratis Adobe FlashPlayer!
Spaarrente.nl - 4,25% spaarrente? Profiteer nu!
De Pers Reizen - Spot de laatste aanbiedingen!
Gratis i-Phone 3GS nergens goedkoper!
e-Matching.nl - Dating hoger opgeleiden
Doe de gratis liefdestest van BE2
Word jij Student Ondernemer 2010?
Stap nu over naar Ziggo Alles-in-1
Vermogen laten beleggen? Probeer Ohpen!
 
 


© Copyright DePers.nl