Turkije: EU-lidmaatschap topprioriteit

Gepubliceerd: maandag 19 januari 2009 16:16

Het lidmaatschap van de EU is voor de Turkse premier Tayyip Erdogan een topprioriteit. Dat zei hij maandagochtend op een bijeenkomst in Brussel.

De onderhandelingen over de toetreding van Turkije tot de EU zijn al sinds 2005 aan de gang. Tot nu toe verliepen ze echter moeizaam. ,,Ik hoop dat we in 2009 een sprong voorwaarts zullen maken'', aldus Erdogan. Volgens de Turkse premier is zijn regering vastbesloten om verder te gaan met de noodzakelijke hervormingen in zijn land.

Hij ging ook in op de kritiek die zijn land krijgt uit sommige EU-landen. ,,Die kritiek heeft een negatieve uitwerking op de steun in mijn land voor aansluiting bij de EU'', aldus de premier.

Erdogan sprak maandag verder ook over de positie van Hamas in de Gazastrook. Hamas, zo zei de Turkse premier, heeft de verkiezingen gewonnen. ,,We moeten ze niet in een hoek drukken. Op die manier creëer je extremisme. Als je ze een kans geeft, zie je vanzelf of ze het aankunnen. Als ze er niet in slagen het land goed te leiden, zullen ze de volgende verkiezingen verliezen'', aldus Erdogan.

De EU en de Verenigde Staten beschouwen Hamas als een terroristische organisatie en onderhandelen niet met de groepering. Alleen als Hamas Israël erkent en geweld afzweert, kan dat veranderen.

Erdogan kwam zondag in Brussel aan voor een vierdaags bezoek. Maandagmiddag sprak hij met voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie. Een belangrijk gespreksonderwerp was energie. ,,Turkije kan een rol spelen bij meer diversicatie in de aanvoer van gas. Dat kan via de Nabucco-pijpleiding'', aldus Barroso.

Door de Nabucco-pijpleiding hoopt de Europese Unie minder afhankelijk te worden van Rusland als gasleverancier. Deze leiding moet gas uit Azerbeidjan en Turkmenistan via Turkije naar Oostenrijk pompen. De leiding zou in 2013 operationeel moeten zijn.

De Turkse premier zei dat zijn land, ,,niet bij de EU wil komen als een last, maar juist om enige last van de schouders van de EU te halen.'' Hij ziet een gezamenlijke toekomst voor de EU en Turkije. Barroso noemde de ontmoeting constructief.

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam

Ontbijt Nieuws Iedere werkdag rond 09:00 uur de laatste headlines van DePers.nl in uw mailbox.
Lunch Nieuws Iedere werkdag rond 12:00 uur de laatste headlines van DePers.nl in uw mailbox.

Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

Meest gelezen buitenland

  • Verband tussen vuile lucht en geheugenverlies

    ANP

    Verband tussen vuile lucht en geheugenverlies
    13 uur geleden
    Wonen in een drukke stad of bij een snelweg met veel luchtvervuiling, kan leiden tot een grotere kans op een beroerte en geheugenverlies. Amerikaanse wetenschappers hebben dat geconcludeerd in twee onderzoeken.

  • Onderbroekterrorist wil geen levenslang

    ANP

    Onderbroekterrorist wil geen levenslang
    20 uur geleden
    De Nigeriaan die zich in 2009 probeerde op te blazen in een van Schiphol opgestegen vliegtuig, wil niet dat de rechter hem tot levenslang veroordeelt. Die straf zou ,,wreed en ongebruikelijk" zijn, omdat niemand ernstig gewond raakte.

  • VS spreken snel weer met Noord-Korea

    ANP

    VS spreken snel weer met Noord-Korea
    22 uur geleden
    De dialoog tussen de Verenigde Staten en Noord-Korea komt weer op gang. De Amerikaanse diplomaat Glyn Davies spreekt 23 februari in Peking met een Noord-Koreaanse collega, Kim Kye-gwan.

Meer nieuws buitenland

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: verteleenwatnieuws, 22 jan 2009 23:16
-
Het klopt dat Turkije niet altijd ok is maar het probeerde geen neutraal te annexeren. Cyprus had internationale garanties voor beide bevolkingsgroepen op zak. En wat stelde uiteindelijk die garanties voor. Helemaal niets. Het Griekenland regime was al bezig om Cyprus bloedig te annexeren toen Turkije ingreep. Wat betreft die hereniging. Een overeenkomst voor hereniging was opgesteld door de VN en onder supervisie van Annan. Beide kanten habben hun bijdrage er aan geleverd. In een referendum stemde Noord Cyprus voor en Grieks Cyprus tegen en werd beloond tegen de afspraak in met lidmaatschap.

-
Het geloof kan een dilemma zijn maar dat is officieel geen criteria. Wat hebben wij met bijvoorbeeld een Bulgaarse Orthodox of een Let? Ik neem aan helemaal niets. Dus wat stelt het voor. Turkije is een land waarvan de inwoners een ander geloof aanhangen maar met democratische waarden en deze waarden verder wilt ontwikkelen.

Reageer Door: phcavok, 22 jan 2009 22:41
verteleenwatnieuws schreef:

Mee eens. Vraagtekens zijn er vol op maar die vraagtekens zijn niet zo zwart/wit als beschreven en sommigen niet. Alle Midden-Europese en Balkan landen zijn in mindere of meerdere mate net zo min Nederlands als Turkije. Het ene land past meer bij West Europa terwijl dat zelfde land op andere vlakken juist weer minder op West Europa lijkt. Alleen is dat de criteria niet. Alle huidige leden hebben maar 1 ding gemeen en dat is dat het landen zijn met een Christelijke inslag. In hoeverre het Oost Europese Christendom strookt met het West Europese Christendom kan je je ook afvragen. En ook dat is niet het criteria.

Ik neem even het gemak om de Grote Bosatlas retoriek te skippen maar dat is geen probleem neem ik aan, aangezien Cyprus geografisch officieel volledig in Azie ligt. Noem mensen die hier overheen kunnen stappen opportunisten. Ik noem ze liever realisten. Grieken worden naar mijn weten niet onderdrukt. Of je moet de invasie in ’74 op dat zelfde Cyprus bedoelen. Tja, het was destijds uitgemoord worden door een fascistisch regime of ingrijpen. De Turken hebben ingegrepen. Neem het ze kwalijk. Als we het er nu toch over hebben wil opmerken dat Cyprus willens en wetens de hereniging heeft getorpedeerd en vervolgens zijn ze lid geworden van de EU. Terwijl hereniging ‘de exclusieve voorwaarde’ was voordat Cyprus lid kon en mocht worden. Dat Noord Cyprus zich vervolgens verraden voelt en Turkije daardoor huiveriger is om Grieks Cyprus te erkennen is hier een rechtstreeks gevolg van.

De gebeurtenissen rond en de moorden op Armeniers gedurende de 1e wereldoorlog is zeker een punt om te onderzoeken. Ik weet toevallig wel dat de Turken sinds een aantal jaren aanbieden om wederzijdse archieven open te stellen en eens echt neutraal onderzoek in te stellen. De huidige uitspraken over het aantal doden en zogenoemde feitelijkheden zijn zacht gezegd niet echt neutraal tot stand gekomen. Nu wilt het probleem dat Armenie nog steeds weigert om mee te werken aan een neutraal onderzoek. Apart maar waar.

De laatste jaren gaat het vooruit met de rechten van Koerdische inwoners van Turkije. Echter er kan nog veel meer verbeterd worden maar verbeteringen zijn er. Tv, kranten en Koerdische taallessen zijn voorbeelden. Als we beschouwen dat 15% van de inwoners Koerdisch is valt het zwaar tegen dat de Koerdische politieke partij relatief weinig stemmen trekt. Is er misschien wel eens aan gedacht dat de meeste Koerden gewoon als een inwoner van Turkije willen leven en niets op hebben met terroristische praktijken. Het merendeel stemt op een Turkse partij en wil geen afscheiding of segregatie maar juist intergratie. Echter, nogmaals, veel verbeteringen zijn nog te maken. En daar kan Europa juist van pas komen. Welk land is lid geworden van de EU zonder dat eerst de binnenlandse problemen zijn opgelost? Landen zijn met interne problemen, discriminatie van minderheden en afscheidingsgroepen lid geworden. De democratie kan juist een vlucht nemen door lid te worden.

Welke eigen versie van de geschiedenis wordt bedoelt is mij niet duidelijk. Turken hebben een aantal eeuwen deel uitgemaakt van Europa door de aanwezigheid in Europa. Europese invloeden zag je al in de tijden van de sultans. En visa versa. Na ’18 zijn de Europese invloeden alleen meer toegenomen. Een oplossing voor minderheden problemen zijn er zeker wel. Alleen denk ik persoonlijk dat bepaalde landen graag die problemen in stand houden.

Ik heb nou niet echt het idee dat Turkije problemen heeft om zijn grenzen te bewaken. Of ik snap de opmerking niet helemaal. Feitelijk is Turkije al de grens van Europa. Of dat het oostelijke grens van Turkije of de westelijke grens is doet er niet toe. In het huidige geval valt Turkije buiten haar eigen grens. In de toekomst wordt dat binnen haar eigen grens. De weg is lang maar het is een te overbruggen weg. Europa is belangrijk voor Turkije. Net zo belangrijk Turkije voor Europa al 60 jaar is en zal blijven. Ik vind het zelfs denigrerend om zo over een vriend en bondgenoot van Europa te moeten spreken. Jarenlang waren ze goed genoeg om diensten te bewijzen maar als het er op aan komt geeft Europa niet thuis. Wie slaat nou wie in het gezicht? Mijn zwager is Turk, ik ben 9 keer op vakantie geweest waarvan 3 maal een rondreis door het land. Ik ken het land redelijk goed. Misschien niet altijd even genuanceerd maar ik weet in ieder geval meer achtergronden dan door alleen in het Bosatlas te kijken. Pak er een globe bij, de wereld ziet er dan heel anders uit.


neem even het gemak om de Grote Bosatlas retoriek te skippen maar dat is geen probleem neem ik aan, aangezien Cyprus geografisch officieel volledig in Azie ligt. Noem mensen die hier overheen kunnen stappen opportunisten. Ik noem ze liever realisten. Grieken worden naar mijn weten niet onderdrukt. Of je moet de invasie in ’74 op dat zelfde Cyprus bedoelen. Tja, het was destijds uitgemoord worden door een fascistisch regime of ingrijpen. De Turken hebben ingegrepen. Neem het ze kwalijk. Als we het er nu toch over hebben wil opmerken dat Cyprus willens en wetens de hereniging heeft getorpedeerd en vervolgens zijn ze lid geworden van de EU. Terwijl hereniging ‘de exclusieve voorwaarde’ was voordat Cyprus lid kon en mocht worden. Dat Noord Cyprus zich vervolgens verraden voelt en Turkije daardoor huiveriger is om Grieks Cyprus te erkennen is hier een rechtstreeks gevolg van.

Hier stap je toch wel erg gemakkelijk over een miltaire invasie van Turkije heen. Het geeft aan dat je niet geheel objectief staat in dit onderwerp. Als reden noem je de bedreiging van een facistisch regime Hoe wilde je het Turkse regime in die tijd noemen? Democratisch?
Cypres voelt zich terecht bezet en heeft de hereniging onder Turkse condities terecht gedwarsboomd. Met een bezetter doe je geen zaken (zie Gaza)
Wat grensbepaling aangaat is Cypres geografisch verder van Europa verwijderd dan de westgrens van Turkije, dat klopt. Maar cultureel is het geheel Europees. Dit in tegenstelling tot Turkije. Dat is een Islamitisch land land met Islamitische waarden en normen.

Reageer Door: verteleenwatnieuws, 22 jan 2009 22:24
Mee eens. Vraagtekens zijn er vol op maar die vraagtekens zijn niet zo zwart/wit als beschreven en sommigen niet. Alle Midden-Europese en Balkan landen zijn in mindere of meerdere mate net zo min Nederlands als Turkije. Het ene land past meer bij West Europa terwijl dat zelfde land op andere vlakken juist weer minder op West Europa lijkt. Alleen is dat de criteria niet. Alle huidige leden hebben maar 1 ding gemeen en dat is dat het landen zijn met een Christelijke inslag. In hoeverre het Oost Europese Christendom strookt met het West Europese Christendom kan je je ook afvragen. En ook dat is niet het criteria.

Ik neem even het gemak om de Grote Bosatlas retoriek te skippen maar dat is geen probleem neem ik aan, aangezien Cyprus geografisch officieel volledig in Azie ligt. Noem mensen die hier overheen kunnen stappen opportunisten. Ik noem ze liever realisten. Grieken worden naar mijn weten niet onderdrukt. Of je moet de invasie in ’74 op dat zelfde Cyprus bedoelen. Tja, het was destijds uitgemoord worden door een fascistisch regime of ingrijpen. De Turken hebben ingegrepen. Neem het ze kwalijk. Als we het er nu toch over hebben wil opmerken dat Cyprus willens en wetens de hereniging heeft getorpedeerd en vervolgens zijn ze lid geworden van de EU. Terwijl hereniging ‘de exclusieve voorwaarde’ was voordat Cyprus lid kon en mocht worden. Dat Noord Cyprus zich vervolgens verraden voelt en Turkije daardoor huiveriger is om Grieks Cyprus te erkennen is hier een rechtstreeks gevolg van.

De gebeurtenissen rond en de moorden op Armeniers gedurende de 1e wereldoorlog is zeker een punt om te onderzoeken. Ik weet toevallig wel dat de Turken sinds een aantal jaren aanbieden om wederzijdse archieven open te stellen en eens echt neutraal onderzoek in te stellen. De huidige uitspraken over het aantal doden en zogenoemde feitelijkheden zijn zacht gezegd niet echt neutraal tot stand gekomen. Nu wilt het probleem dat Armenie nog steeds weigert om mee te werken aan een neutraal onderzoek. Apart maar waar.

De laatste jaren gaat het vooruit met de rechten van Koerdische inwoners van Turkije. Echter er kan nog veel meer verbeterd worden maar verbeteringen zijn er. Tv, kranten en Koerdische taallessen zijn voorbeelden. Als we beschouwen dat 15% van de inwoners Koerdisch is valt het zwaar tegen dat de Koerdische politieke partij relatief weinig stemmen trekt. Is er misschien wel eens aan gedacht dat de meeste Koerden gewoon als een inwoner van Turkije willen leven en niets op hebben met terroristische praktijken. Het merendeel stemt op een Turkse partij en wil geen afscheiding of segregatie maar juist intergratie. Echter, nogmaals, veel verbeteringen zijn nog te maken. En daar kan Europa juist van pas komen. Welk land is lid geworden van de EU zonder dat eerst de binnenlandse problemen zijn opgelost? Landen zijn met interne problemen, discriminatie van minderheden en afscheidingsgroepen lid geworden. De democratie kan juist een vlucht nemen door lid te worden.

Welke eigen versie van de geschiedenis wordt bedoelt is mij niet duidelijk. Turken hebben een aantal eeuwen deel uitgemaakt van Europa door de aanwezigheid in Europa. Europese invloeden zag je al in de tijden van de sultans. En visa versa. Na ’18 zijn de Europese invloeden alleen meer toegenomen. Een oplossing voor minderheden problemen zijn er zeker wel. Alleen denk ik persoonlijk dat bepaalde landen graag die problemen in stand houden.

Ik heb nou niet echt het idee dat Turkije problemen heeft om zijn grenzen te bewaken. Of ik snap de opmerking niet helemaal. Feitelijk is Turkije al de grens van Europa. Of dat het oostelijke grens van Turkije of de westelijke grens is doet er niet toe. In het huidige geval valt Turkije buiten haar eigen grens. In de toekomst wordt dat binnen haar eigen grens. De weg is lang maar het is een te overbruggen weg. Europa is belangrijk voor Turkije. Net zo belangrijk Turkije voor Europa al 60 jaar is en zal blijven. Ik vind het zelfs denigrerend om zo over een vriend en bondgenoot van Europa te moeten spreken. Jarenlang waren ze goed genoeg om diensten te bewijzen maar als het er op aan komt geeft Europa niet thuis. Wie slaat nou wie in het gezicht? Mijn zwager is Turk, ik ben 9 keer op vakantie geweest waarvan 3 maal een rondreis door het land. Ik ken het land redelijk goed. Misschien niet altijd even genuanceerd maar ik weet in ieder geval meer achtergronden dan door alleen in het Bosatlas te kijken. Pak er een globe bij, de wereld ziet er dan heel anders uit.

Reageer Door: TH21, 21 jan 2009 20:52
Dr. Faustus schreef:

Lijkt mij geen goed idee. Turkije is wat betreft mentaliteit en cultuur geen Europees land. De Turken hebben ook een heel eigen versie van de geschiedenis die niet strookt met de rest van de wereld. Daarbij bezet/beheert Turkije het woongebied gebied van vele miljoenen Koerden, Grieken en andere volkeren, een vraagstuk waar geen oplossing voorhanden is.


Volgens mij is er ook nog het vraagstuk van de Armeense genocide. Van de Balkanlanden verlangen we dat ze in het reine komen met hun verleden en dat zijn onbetwist Europese landen. Dan mogen we dat ook verwachten van de Turken. Die weigeren nog steeds te erkennen dat ze een miljoen mensen hebben vermoord in 1915. Dat is nog eens wat anders dan 1400.

Reageer Door: TH21, 21 jan 2009 20:44
verteleenwatnieuws schreef:

Cyprus ligt nog dieper in Azie. Vlak tegen Israel. Dus waarom geen Israel in de EU. En als Israel wel mag waarom Libanon niet. En zo kom je vanzelf bij Iran. En dat land grenst weer aan.. Als je door redeneert maak je vanzelf een rondje om de aarde. Tenminste, als je net zo, en vergeef me, zo kul redeneert als W.

Grenzen veranderen door de tijd. In het jaar -0010 bestond Europa uit Italie en gebieden rond de Middellandse zee. Het gebied wat nu Nederland en Duitsland beheerst was te vergelijken met het huidige Zimbabwe.

Is Nederland ( en andere Europese landen) niet groot geworden door juist internationale handel en expansie. Waarom nu zo bang? Bang om te delen? Ik zie alleen maar voordelen voor een lidmaatschap. Niet alleen militair maar ook oor de energie, gas en olie, voorziening. Daarnaast ook economische redenen en veiligheid. Daarbij hebben die Turken reeds '23 bewezen een betrouwbare bondgenoot te zijn van Europa. Natuurlijk probeert USA en Engeland EU niet op te blazen. Het klinkt zelfs een tikkeltje paranoide. USA is Europe en Europa is EU.

Lees je in, in de voordelen. En kom niet met kleuterschool redenaties. De nieuwe grens van Europa is de Ararat berg. Of Noordelijk Eufraat. Dat is ook, zoals jij wilt, water.




De grenzen van Europa worden bepaald in de aardrijkskunde boeken en niet door opportunistische politici.

Wat vandaag Europa is, is dat over duizend jaar nog. Daar kan geen politicus wat aan veranderen.

 


 
 


© Copyright DePers.nl