Bloedbad op Amerikaanse legerbasis

Gepubliceerd: vrijdag 6 november 2009 03:44
Update: vrijdag 6 november 2009 09:44

De dader van de schietpartij in de Amerikaanse militaire basis Fort Hood is niet doodgeschoten, maar gewond. Dat maakte een generaal van de basis donderdagavond bekend. De man is in een ziekenhuis opgenomen. Zijn toestand zou stabiel zijn. Hij werd door meerdere kogels geraakt.



De dader, de islamitische majoor Nidal Malik Hasan, schoot twaalf mensen dood op de basis. De strijdkrachten gaan er vooralsnog vanuit dat hij alleen handelde. "Het onderzoek is nog altijd bezig, maar volgens de eerste berichten handelde de schutter alleen. Hij werd eveneens geraakt in verschillende lichaamsdelen, maar hij is niet overleden zoals eerder werd gemeld. Hij is officieel gearresteerd en zijn toestand is stabiel", laat generaal Bob Cone weten. Eerder waren drie personen gearresteerd, waarvan er twee korte tijd later waren vrijgelaten. Een familielid verklaarde op de Amerikaanse televisie dat de officier grote moeite had met zijn komende uitzending naar Irak.


Motief
Over het motief van de dader is voorlopig nog niets bekend. President Barack Obama werd enkele uren na de schietpartij ingelicht. ‘Maar het is nog te vroeg om uitspraken te doen over de aard van de aanslag’, zegde een woordvoerder van het Witte Huis.


Uitzending

Het schieten begon rond 13.30 uur bij een centrum op de basis waar militairen die op het punt staan te worden uitgezonden of die van uitzending terugkeren medische controle ondergaan.

De basis, gelegen tussen Austin en Waco, werd na de schietpartij direct afgegrendeld.


 

 Videogalerij: Bloedbad op legerbasis Fort Hood

Fort Hood
Op de grootste Amerikaanse legerbasis zijn zo’n 45.000 militairen gelegerd. In Fort Hood worden ook veel soldaten opgevangen die lijden aan posttraumatische stress na een verblijf in Irak of Afghanistan.



Laffe daad
Eén van de belangrijkste Amerikaanse moslimorganisaties heeft intussen de schietpartij veroordeeld. "Wij veroordelen deze laffe daad in de krachtigste bewoordingen en vragen dat de daders veroordeeld worden", aldus de moslimorganisatie. "Geen enkele politieke of religieuze ideologie kan een dergelijke daad rechtvaardigen. De aanval roept nog meer haat op omdat die gericht was op vrijwilligers die onze natie willen beschermen."



Minuut stilte
De Senaat en het Huis van Afgevaardigden namen een minuut stilte in acht voor de slachtoffers.

Schutter

De dader, de islamitische majoor Nidal Malik Hasan, schoot twaalf mensen dood op de basis.


Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam

Ontbijt Nieuws Iedere werkdag rond 09:00 uur de laatste headlines van DePers.nl in uw mailbox.
Lunch Nieuws Iedere werkdag rond 12:00 uur de laatste headlines van DePers.nl in uw mailbox.

Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

Meest gelezen buitenland

  • Mandela was een zwakke econoom, maar een groot leider

    De Pers

    Mandela was zwakke econoom
    21 uur geleden
    Het gezicht van Nelson Mandela zal binnenkort te zien zijn op de Zuid-Afrikaanse rand. Ironisch: de man die zelf weinig wist van economie wordt het fysieke symbool van het liquide betaalmiddel.

  • Netanyahu: Iran en Hezbollah achter aanslagen

    ANP

    'Iran en Hezbollah achter aanslagen'
    19 uur geleden
    Iran en de Libanese sjiitische beweging Hezbollah zitten achter aanslagen op Israëlische diplomatieke missies in India en Georgië. Dat zei maandag de Israëlische premier Benjamin Netanyahu.

  • Israël: aanslagen bij twee ambassades

    ANP

    Aanslagen op ambassades Israël
    21 uur geleden
    De Israëlische ambassades in Georgië en India zijn maandag het doelwit van een aanslag geweest.

Meer nieuws buitenland

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: nijlgans, 07 nov 2009 06:18
De Amerikanen hebben toch maar mooi 13 retourtjes Iraq bespaart .. en kisten van een Amerikaanse begravenisondernemer zijn vast duizenden $ goedkoper dan die van Haliburton ..

en die ene burger .. daar hebben ze een mooi woord voor :
"collateral damage"

Reageer Door: NwYedioth, 06 nov 2009 23:33
Gabriel schreef:

- Reactie verwijderd. Gelieve inhoudelijk te reageren en niet te kwetsen -


CNN video,
http://www.youtube.com/watch?v=RZWuTSuw9Nw

Direct misbruikt door moslim fundamentalisten.
http://www.youtube.com/watch?v=fSSRccya0UY

Hieruit blijkt maar weer dat mijn reactie wel degelijk inhoudelijk was.

Reageer Door: Aristerantropos, 06 nov 2009 10:17
brabootje schreef:


[quote=brabootje]
Ach... zijn JIHAD zit erop. Hij heeft er voor gezorg dat er 12 minder zijn.


Ach... Je kan natuurlijk gelijk voor het gemak maar weer de Islam erbij halen. Tja, deze man had zijn naam niet mee. Soortgelijke schietpartijen zijn vaker voorgekomen op Amerikaanse legerbases alleen had de dader toen geen Arabische naam. De oorzaak van deze schietpartij kan heel goed een andere oorzaak hebben en zolang je de achtergronden niet kent kun je daar niet over oordelen.
Maar ja, dat deze man doodsbang was om uitgezonden te worden na jarenlang horrorverhalen van zijn patienten te horen, en daardoor misschien wel gek van angst is geworden rechtvaardigd deze schietpartij geenszins. Maar
doet me toch denken dat de Jihad vermoedens een product zijn van je eigen brein.


Volgens mij geeft het artikel aan dat zijn familie heeft verteld dat het wel degelijk meespeelde dat hij uitgezonden zou worden naar een islamitisch land.
Maar goed, je hebt gelijk, we moeten eerst afwachten wat er werkelijk in deze man zijn hoofd omging.
[/quote]
Dat kan inderdaad meespelen en is plausibel. Er worden echter meer soldaten uitgezonden naar Iraq of Afghanistan en die heten gewoon John, Michael of Jimmy. En daaronder zitten er ook een heleboel die absoluut niet gelukkig zijn als ze naar een dergelijk hellhole worden uitgezonden.

Met andere woorden, zelfs als uitzending het motief was, dan hoeft zijn actie niet per se als jihadistisch te worden uitgelegd, maar kan evengoed lijfbehoud zijn.

Hoe dan ook, welk motief dan ook, de actie is zonder meer verwerpelijk en niet goed te praten. Voor wat betreft het motief moeten we het onderzoek gewoon afwachten.

Mvgr - B (350)

Reageer Door: Garcia, 06 nov 2009 10:10
brabootje schreef:


[quote=brabootje]
Ach... zijn JIHAD zit erop. Hij heeft er voor gezorg dat er 12 minder zijn.


Ach... Je kan natuurlijk gelijk voor het gemak maar weer de Islam erbij halen. Tja, deze man had zijn naam niet mee. Soortgelijke schietpartijen zijn vaker voorgekomen op Amerikaanse legerbases alleen had de dader toen geen Arabische naam. De oorzaak van deze schietpartij kan heel goed een andere oorzaak hebben en zolang je de achtergronden niet kent kun je daar niet over oordelen.
Maar ja, dat deze man doodsbang was om uitgezonden te worden na jarenlang horrorverhalen van zijn patienten te horen, en daardoor misschien wel gek van angst is geworden rechtvaardigd deze schietpartij geenszins. Maar
doet me toch denken dat de Jihad vermoedens een product zijn van je eigen brein.


Volgens mij geeft het artikel aan dat zijn familie heeft verteld dat het wel degelijk meespeelde dat hij uitgezonden zou worden naar een islamitisch land.
Maar goed, je hebt gelijk, we moeten eerst afwachten wat er werkelijk in deze man zijn hoofd omging.
[/quote]

Er is veel meer aan de hand inderdaad, deze man had ook net een rechtzaak verloren, het leger accepteerde zijn aanvraag voor ontslag niet omdat zijn opleiding door het leger was betaald. Ondanks zijn bereidheid het bedrag terug te betalen werd hij verplicht in dienst te blijven en op uitzending te gaan met de collega's de hem het leven zuur maakten omdat hij Moslim was. Nogmaals, dit rechtvaardigd zijn daden niet maar doet wel vermoeden dat deze man verschrikkelijk in de knoop zat.

Reageer Door: Aristerantropos, 06 nov 2009 10:09
Leo414 schreef:

Over het motief van de dader is niets bekend...Er kan nooit een motief zijn om een moord te begaan tenzij je op die manier bent grootgebracht dat moorden in sommige gevallen legaal is. Verdere uitleg is lijkt mij overbodig.

Geldt dat ook voor die bloedbaden op middelbare scholen?

Mvgr - B (350)

 


 
 


© Copyright DePers.nl