De Pers
 

SGP wil verbod op popmuziek

Door: Peter Schong
Gepubliceerd: donderdag 24 april 2008 14:45
Update: donderdag 24 april 2008 17:12

De SGP in de Provinciale Staten van Gelderland wil popmuziek verbieden, omdat het zou aanzetten tot drank- en drugsgebruik.  

"Popmuziek heeft de intentie de mens los te maken van God. Vergeten wordt waartoe de mens op aarde is", zei Statenlid Nelis Zondag tijdens een debat over subsidie voor de popcentra Doornroosje in Nijmegen en Luxor Live in Arnhem.

De politicus wijst op het drugsgebruik onder bezoekers van houseparty's. "Mensen gebruiken daar drugs en leven zich uit op de muziek", zegt Zondag tegen DePers.nl.

De SGP wil dat de overheid alleen evenementen subsidieert die een 'educatieve waarde' hebben. "Popmuziek valt daar niet onder", zegt Zondag. "Popmuziek heeft zeker ook culturele waarde, maar wat ons betreft moet het als zodanig ook educatieve waarde hebben. Bij popmuziek gaat het om opzwepen. De Staatkundig Gereformeerde Partij bekijkt de zaken vanuit het perspectief van de Bijbel, en wij zouden graag zien dat muziek daaraan beantwoordt."

Het argument dat poppodia de jeugd van de straat houdt, wuift Zondag weg. "Als ze er na afloop vandaan komen kunnen ze ook vandalisme plegen."

Volgens Zondag heeft de overheid in het verleden vaker gesteld dat het subsidiëren van evenementen niet tot haar taken behoort. "Dit weekend was er hier in de Betuwe een bloesemtocht. Daar kwamen 40.000 mensen op af. Dat kostte geen geld, maar leverde juist geld op. Dat zijn goede dingen."

De SGP'er heeft niet de illusie dat gehoor wordt gegeven aan zijn oproep. "Wij zijn maar een klein partijtje. Maar we kunnen wel onze beginselen uitdragen en de mensen laten nadenken." 

Trefwoorden: sgp, popmuziek
SGP wil verbod op popmuziek

Video: het debat (onderdeel begint op 29:50)


Nelis Zondag 


"Het woord van God moet op een eerbiedige manier gebracht worden. Hard geluid past daar niet bij, psalmen wel", aldus Zondag tegen 3voor12

"Muziek moet het lichaam tot rust brengen en niet juist leiden tot vermoeidheidsverschijnselen."
 

Jeremy's 

Een optreden van de Kampense rockband Jeremy's tijdens een taalquiz voor scholen werd in februari afgelast, omdat een deelnemende reformatorische school zijn leerlingen niet wilde blootstellen aan popmuziek.


Blijf op de hoogte van:




Login of registreer voor alerts


 
Login of registreer om te reageren

Reageer Door: criticusje, donderdag 24 april 2008 14:53
hahahahahahahahahahahahahahahahaha !!!
Dat is lachen zeg.

Reageer Door: anti[mono]theisme, donderdag 24 april 2008 15:13
Sorry, maar ik vind het eerder diep triest en heel erg beangstigend bovendien. Langzaam maar zeker winnen de reli-fundi's terrein en perken ze onze vrijheid verder in. Stel je voor wat er gebeurt als in de nabije toekomst het CDA, CU, SGP samen met de nog op te richten Islamitische Culturele Jihad partij genoeg zetels hebben voor een coalitie?!?

Reageer Door: bpolite_, donderdag 24 april 2008 15:20
met deze ideeën zal de SGP ook niet snel groter groeien. Wat een onzin, zeg!

Reageer Door: 59DD2, donderdag 24 april 2008 15:32
Zitten wij ons druk te maken over de president van Iran en zijn koran. Krijgen we hier...let op en spreek langzaam uit:
"N e l i s Z o n d a g ", alleen de naam al en dan bij de SGP. Wat een MOP! Je kent ze wel, hij hoort bij de fatsoensrakkers, zijn vrouw heeft het aanrecht en mag niet zonder hoofdbedekking naar de kerk. Sex is er om nog meer Nelissen te reproduceren. (door de gulp van de pyjma heen en met de ogen dicht)Stel je voor dat dit soort vertegenwoordigers van god hier de baas zouden zijn. Dan was Iran onze bondgenoot en gingen we samen Irak binnenvallen voor de olie! Ik zou zo graag willen dat iemand mij mailt en mij uitlegt hoe het mogelijk is dat er nog van dit soort mensen zijn. Ik kan het namelijk niet geloven allemaal. Bij voorbaat dank: gerpoels@gmail.com

Reageer Door: krankzinnig, donderdag 24 april 2008 15:48
Statenlid Nelis Zondag hoort niet in Provinciale Staten van Gelderland te zitten, maar in het gekkenhuis in Raalte.


Reageer Door: LichtPuntje, donderdag 24 april 2008 15:49
@criticusje: inderdaad een grap van de bovenste plank!

Als we toch bezig zijn, trekken we gelijk met terugwerkende kracht ook alle subsidie van de discriminerende SGP in!!

De enige reden dat ze nog subsidie krijgen is omdat de CDA en CU ze gedogen, te triest voor woorden. Maar ja, de overheid is nou eenmaal goed in meten met twee maten.

Reageer Door: krankzinnig, donderdag 24 april 2008 15:55
Dat zo'n extreem discriminatie bolwerk ook nog subsidie krijgt is te krankzinnig voor woorden.

Reageer Door: janfreak, donderdag 24 april 2008 16:01
Ze kunnen beter het naar de kerk gaan verbieden want daar leren ze blijkbaar zulke onzin!

Reageer Door: adodenhaag, donderdag 24 april 2008 16:04
Kijk,kijk.De SGP zegt dat moderne muziek opzwepend is.Wat dacht u van dat orgelspel op de zondag? En die zangteksten die gebruikt worden? De bijbel was een boek!Dat was tot Johan de Heer er muziek bij verzon, nou ja muziek...ut swingt voor geen meter.
Trouwens, de SGP wordt toch ook gesponsord door belasting betalend Nederland?Intrekken die subsidie!
Na 80 jaar iedereen bang gemaakt te hebben is het nu tijd om hier op deze aarde te leven en niet hopen op later.Lijkt de NS wel!

Reageer Door: ROB@, donderdag 24 april 2008 16:24
Deze gekke meneer is echt van god losssss.
Zo snel mogelijk opsluiten zover mogelijk van de kerk vandaan, want daar leren ze idd van die gekke dingen. Daar betalen wij nou met zijn alle belasting aan. DEN HAAG WORD EENS WAKKER JOH

Reageer Door: vish2, donderdag 24 april 2008 16:56
Willen ze popmuziek nou verbieden?

Of willen ze de subsidies verbieden?

En wil de hele SGP dat of die van Gelderland? Of alleen deze vent?

Reageer Door: helderjim, donderdag 24 april 2008 17:17
Het is betreurswaardig dat dit soort mensen in de politiek zitten. Het gezegde; "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet", is hier wel op zijn plaats. Als er iets is dat opzweept tot geweld en oorlog is het wel het geloof (ik kan dit zeggen zonder onderscheid te hoeven maken tussen oude testament, nieuwe testament en koran). Echter verbieden we toch ook geen geloof!!! (al denk ik dat het leven op deze aardbol een stuk prettiger zou zijn zonder enig geloof in iets anders dan in jezelf en je medemens).

Reageer Door: D9C22, donderdag 24 april 2008 18:17
Wat een ieder er ook van mag vinden, ik ben een voorstander van de democratie. Democratie geeft ons datgene wat we het meest kostyeren: Onze vrijheid. Zoals de SGP aanhang niet naar concereten, house parties en ander soortige muziekvormen gaan, ben ik neutraal. Als een dergelijke regeling tot standaard zou worden gehevan, dan maak ik me echt zorgen.....en dan niet over de muziek. Laten we ons gezond verstand blijven gebruiken en iedereen serieus nemen die zuivere politieke bedoeloingen heeft. Dat wil nog niet zeggen dat we alles maar moeten accepteren!

Reageer Door: oeroboeros, donderdag 24 april 2008 18:54
Typisch een uitspraak van iemand die op basis van vooroordelen zijn mening uit, als hij echt zou geloven zou hij anders over deze kunstuiting spreken. Als meneer naar de teksten luistert van de muziek, of het nu Def Leppard Beatles is of arctic monkeys, alle popmuziek die ik ken (en ik ken ze bijna allemaal) gaan uitsluitend over het menselijk gedrag en de maatschappelijke gevolgen ervan en hoe mensen beinvloed worden door hun omgeving. Het feit dat deze meneer op een verkiesbare stoel zit zegt genoeg over (goed)gelovig Nederland. Meneer zondag heeft waarschijnlijk ook nog niet opgemerkt dat Mozes zijn geboden heeft gekregen (van die ene) terwijl hij onder invloed van geestverrruimende middelen was (drugs dus).
Lachen inderdaad...

Reageer Door: janfreak, donderdag 24 april 2008 19:52
karel_bats schreef:

Ik ben het helemaal eens met deze meneer zondag.. Ze moeten dat drugsgebruikende schorriemorrie maar helemaal gaan weren, allemaal afknallen dat zooitje ongeregeld. Allemaal verplicht zondag naar de kerk, daar leer je tenminste echte waarden kennen. Power aan de SGP. Zo, nu weer naar de orde van de dag..


Jammer dat je niet 70 jaar eerder geleefd hebt, dan had je je hart op kunnen halen!

Reageer Door: Osito, donderdag 24 april 2008 20:06
Ik lees niet een reactie van iemand die het er mee eens is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem wel een beetje gelijk geef. Als je sommige teksten hoort en muziek is het niet zo heel verwonderlijk dat onze cultuur en samenleving verloedert.

Reageer Door: kramer_, donderdag 24 april 2008 21:32
Uit het artikel:

"De SGP wil dat de overheid alleen evenementen subsidieert die een 'educatieve waarde' hebben. "Popmuziek valt daar niet onder", zegt Zondag. "Popmuziek heeft zeker ook culturele waarde, maar wat ons betreft moet het als zodanig ook educatieve waarde hebben.

Volgens Zondag heeft de overheid in het verleden vaker gesteld dat het subsidiëren van evenementen niet tot haar taken behoort."

En daar wordt dan het kopje "SGP wil verbod op popmuziek" boven gezet. Terwijl dat dus helemaal niet wordt gezegd. Het gaat om het al dan niet subsidiëren van (pop)muziek-evenementen. Wat een riooljournalistiek is dit eigenlijk! Bah.. wat goedkoop. Dat had ik van De Pers niet verwacht.

Reageer Door: rienmi, donderdag 24 april 2008 21:50
Extremer dan Wilders (wel zelfde kapsel)

Reageer Door: pk49, donderdag 24 april 2008 22:10
De SGP heeft zich weer onsterfelijk belachelijk gemaakt.De SGP is een van de oudste politieke partijen in Nederland, bestaat ongeveer 90 jaren en heeft NOG NOOIT regeringsverantwoordelijkeheid gehad.Kan de SGP zich niet opheffen uit pure overbodigheid en gebrek aan kontakt met het publiek?

Reageer Door: Eindeloosgelukkig.nl, donderdag 24 april 2008 23:17
Praat allemaal maar beste mensen. Blijkbaar mag iedereen een mening hebben, behalve iemand die iets anders zegt dan de massa.
Maar één ding weet ik wel zeker: niet wat wij mensen zeggen, denken en doen is maatgevend. De enige die de maat geeft is God. Ohw, tuurlijk ik ben ook een één of andere spaarzamelijke fundamentalist. Doe maar en zeg maar. Maar God zegt ons één ding heel duidelijk (en als we het nu niet horen, dan straks als het te laat is), Hij zegt dat alles dat tegen Zijn geboden ingaat er niet mee door kan. En dan ben ik ook mens, met al mijn gedachten. Maar dat is geen maat. En dan weet ik zeker dat popmuziek en God niet samen kunnen gaan, omdat de inhoud van verreweg de meeste popmuziek indruist tegen Gods Woord.

Noem mij maar wat u er van vindt. Misschien denkt u: je zou zo maar willen leven. U weet niet wat u mist: leven met God.

Reageer Door: mathijsvan, donderdag 24 april 2008 23:25
adodenhaag schreef:

Kijk,kijk.De SGP zegt dat moderne muziek opzwepend is.Wat dacht u van dat orgelspel op de zondag? En die zangteksten die gebruikt worden? De bijbel was een boek!Dat was tot Johan de Heer er muziek bij verzon, nou ja muziek...ut swingt voor geen meter.
Trouwens, de SGP wordt toch ook gesponsord door belasting betalend Nederland?Intrekken die subsidie!
Na 80 jaar iedereen bang gemaakt te hebben is het nu tijd om hier op deze aarde te leven en niet hopen op later.Lijkt de NS wel!



Een aanhanger van de SGP-steling ben ik zeker niet.
Soms kan ik me vinden in popmuziek, tenminste als het geen house-achtige muziek is. Maar als ik kerkorgelmuziek hoor, gaat de volumeknop mijn radio een tandje hoger, want dat is, tenminste voor mij, echt genieten. Daar hoef je echt niet iedere zondag voor in de kerk te zitten.

Reageer Door: helderjim, vrijdag 25 april 2008 09:44
Aanslagen, moorden, vernederen, verafschuwen....dat zijn de termen die beter samengaan met het geloof!...oh ja was er nog een paar vergeten...ondraagzaamhein naar andere geloven, misdadig (je kinderen moedwillig blootstellen aan bijv. polio omdat je niet wil dat deze word ingeent), een klas met kinderen uitmaken voor ongelovige honden terwijl de docent juist wilde duidelijk maken dat we met z'n alle 1 maatschappij behoren te vorem, bomaanslagen (ja ook tussen twee christelijke kampen is dit niet vreemd; katholiek en protestants).....het ene nare beeld na het andere passeerd het nieuws...doordat gelovige zo intolerant als de pest zijn...met name naar andere geloven. Maar ook de rechten van de vrouw houden bij veel geloven op bij de voordeur.......Na mijn inziens is het geloof dat niet met het leven strook en niet de popmuziek met zijn soms wat harde teksten (vaak op de dingen uit het leven gebaseerd...en ja het leven is niet altijd hallaluja....tenminste voor vele op deze aardkloot niet! en van mij mag je daar dan best over zingen....en het mooie van muziek is...wil je het niet horen dan doe je dat toch niet!)

Reageer Door: helderjim, vrijdag 25 april 2008 10:03
paulusmatthijs schreef:

Het is heel goed dat deze man zegt wat hij denkt en er niet omheen draait zoals velen dat doen. Niet alle popmuziek is slecht in de zin dat het op overspel, sex buiten het huwelijk, homosexualiteit, vuile taal, moord, jaloezie, rebellie en haat is gericht (zonden die de mens die hierin leeft ervan weerhouden naar de hemel te gaan, zonden die ervoor zorgen dat je voor eeuwig zal branden in een vreselijke hel). Zoals gezegd, niet alle popmuziek is gericht op de bovengenoemde zonden, maar er zullen weinig hedendaagse liedjes overblijven als we de liedjes die gericht zijn op de bovengenoemde zonden gaan buitensluiten.


Overspel is een vrij keuze en nee ik keur het niet goed maar ik zie niet in hoe zingen over overspel zal bijdragen aan meer!

Sex buiten het huwelijk...ik vind het prima als sommige mensen dit als een deugd zien maar ik weet zeker dat dit maar een heel klein deel van de samenleving betreft en verder zie ik ook geen aanleiding om dit onderwerp niet te bezingen.

Zoals ik zie ben je homofoob...en zie je het als iets verschrikkelijks....leer eerst eens de term leven en laten leven...en respecteer je naasten (ongeacht hun geaardheid) en als iemand behoefte heeft om over zijn strijd te zingen die iedere homo moet leveren in een harde samenleving als deze, die door opkomende conservativisme/geloof steeds harder blijkt te worden voor homofielen mag hij dat van me.

Moord is niet goed te praten...geloof of niet...maar het gebeurt toch dagelijk....veelal uit naam een god... maar ook hierin zie ik geen reden om dit niet te bezingen....het zijn de nieuwsbeelden die we iedere dag zien..

Een gelovige moet bij mij al helemaal niet aankomen met het woordje haat...80% van de oorlogen staat er een geloof te grondslag.

Ik heb zoiets...leef het leven dat je hebt...want het komt nooit meer terug!

Reageer Door: dg2005, vrijdag 25 april 2008 10:29
die gereformeerde gekken denken zeker dat alles kan.
Ik ben 50 jaar maar ben nog steeds een goede luisterraar van radio 538.
En pop muziek bevalt me uitstekend.
Die gasten horen in merenberg thuis....

Reageer Door: corvo, vrijdag 25 april 2008 10:36
Eigenlijk zo'n gek idee nog niet. Niet mijn idee, maar wel een idee dat tot nadenken stemt.

Reageer Door: helderjim, vrijdag 25 april 2008 11:53
corvo schreef:

Eigenlijk zo'n gek idee nog niet. Niet mijn idee, maar wel een idee dat tot nadenken stemt.


Ik hoop dat je hiermee doelt op het idee om die gereformeerde kwasten in merenberg te plaatsen?!

Reageer Door: Marleen1957, vrijdag 25 april 2008 12:35
.....en toen bleek achteraf dat "god" helemaal niet bestond.....

Reageer Door: HAWC, vrijdag 25 april 2008 15:02
Kom kom SGP, iets verbieden betekent dat er ook iets tegenover moet staan dat je dan toelaat in het openbaar,

Dan moet de SGP b.v. voorstellen dat vrijwillige sex in het openbaar voortaan toegestaan is als alternatief voor het verbieden van popmuziek.

God is liefde volgens de SGP, dus ...

Reageer Door: wbn, vrijdag 25 april 2008 22:23
criticusje schreef:

hahahahahahahahahahahahahahahahaha !!!
Dat is lachen zeg.

Los van mijn persoonlijke standpunt vind ik dat hier onzorgvuldig geformuleerd wordt. Uit het artikel blijkt dat de SGP tegen het subsidiëren van popmuziek is. Dat is wat anders dan popmuziek an sich verbieden. Er zijn vele activiteiten die niet gesubsidieerd worden, maar dat wil nog niet zeggen dat al die activiteiten verboden worden. De marktwerking zal dan gaan spelen, waarschijnlijk wordt het lastiger voor de desbetreffende popzalen, maar het gaat mij om de te sterke formulering, die onjuist is.
De pers, blijf kritisch, onafhankelijk en vooral helder formuleren.

Reageer Door: macfan2008, zondag 27 april 2008 10:32
Eigenlijk hadden ze van flevoland een grote gelovige provincie moeten maken destijds...kunnen ze lekker met zijn allen gelovig zijn en met al dat water kunnen ze nog lekker vissen ook !!! (of erop lopen..)

Reageer Door: EPijl, maandag 28 april 2008 00:11
Dat de SGP een droevig voorbeeld is van lieden die weten wat goed is voor de mensheid, is niet onbekend maar dat ze zich gaat gedragen als de Taliban begint wel vervelend te worden.
THIS WORLD WITHOUT RELIGION MIGHT BE HEAVEN

Reageer Door: EPijl, maandag 28 april 2008 01:32
. En dan weet ik zeker dat popmuziek en God niet samen kunnen gaan, omdat de inhoud van verreweg de meeste popmuziek indruist tegen Gods Woord.

Noem mij maar wat u er van vindt. Misschien denkt u: je zou zo maar willen leven. U weet niet wat u mist: leven met God.


Kennelijk een zwaar (verslaafd ?)leven achter de rug waardoor je een grijpgrage prooi was voor een overactief ronselaar voor de kerk. Als God en popmuziek niet samen kunnen gaan dan zijn er nogal wat popmuzikanten die het woord van god bejubelen overgeleverd aan de duivel.
Gelukkig weten de gelovigen hoe het moet en hebben ze het eeuwige leven. Geloof in mij en U hebt het eeuwige leven is dan ook zeker een oprechte oproep en geen dreigement ? De mensheid heeft ook eeuwen gedacht dat de wereld plat was. Droom maar rustig verder.
THIS WORLD WITHOUT RELIGION MIGHT BE HEAVEN

Reageer Door: LichtPuntje, maandag 28 april 2008 09:35
wbn schreef:

Los van mijn persoonlijke standpunt vind ik dat hier onzorgvuldig geformuleerd wordt. Uit het artikel blijkt dat de SGP tegen het subsidiëren van popmuziek is. Dat is wat anders dan popmuziek an sich verbieden.


Dit geeft wel aan dat de SGP geen subsidie wil verstrekken aan dingen die niet in hun eigen straatje passen. De SGP past niet in mijn straatje dus ook die subsidie dan maar intrekken???

Dat is het rare aan het voorstel van de SGP, een nieuwe regel verzinnen (cultuur moet educatief zijn) en daarmee hun eigen moraal opdringen aan het land. Oftewel dit is net zo gevaarlijk als Wilders met z'n Fitna en stukken erger dan het geneuzel van JPB over normen en waarden, want dat laatste kan ik gewoon negeren.

Reageer Door: anti[mono]theisme, dinsdag 6 mei 2008 19:22
[Modbreak Ferdinand (discussies@depers.nl): Dit bericht is verwijderd. Gelieve inhoudelijk op het artikel te reageren.]

Reageer Door: karel02, dinsdag 19 mei 2009 13:20
criticusje schreef:

hahahahahahahahahahahahahahahahaha !!!
Dat is lachen zeg.


Ja lachen .
Geloof maakt meer kapot dan je lief is.

 

Deze newsflash is alleen te bekijken met de gratis Adobe FlashPlayer!
Spaarrente.nl - 4,25% spaarrente? Profiteer nu!
Neckermann - Boek nu uw last minute!
De Pers Reizen - Spot de laatste aanbiedingen!
Deal-Alarm - Elke week de beste deal online!
Gratis i-Phone 3GS nergens goedkoper!
e-Matching.nl - Dating hoger opgeleiden
 
 


© 2008 Copyright DePers.nl