De Pers
 

Vrouw springt hond achterna

Door: Bram de Vrind
Gepubliceerd: donderdag 24 december 2009 22:40
Update: vrijdag 25 december 2009 10:22

Een wandelaar is donderdag haar hondje achterna gesprongen, toen die door het ijs van een vijver was gezakt. De brandweer en ambulancebroeders moesten haar met onderkoelingsverschijnselen uit het water halen. Het huisdier kwam om. Dat meldt het Brabants Dagblad.

De vrouw liep langs de Warande in het Brabantse Gilze, toen haar hondje door het ijs van een grote vijver zakte. De vrouw sprong daarop het hondje achterna. Ambulancebroeders en de brandweer hebben haar daarop weer moeten redden. De vrouw moest naar het ziekenhuis met onderkoelingsverschijnselen.

Duikers van de brandweer hebben nog anderhalf uur naar de hond gezocht, maar vergeefs.
Trefwoorden: opmerkelijk, hond
Vrouw springt hond achterna

Blijf op de hoogte van:




Login of registreer voor alerts


 
Login of registreer om te reageren

Reageer Door: Verkenner, donderdag 24 december 2009 23:38
Ik zou exact hetzelfde hebben gedaan met mijn hond!! Helaas hebben ze het hondje van deze mevrouw niet gevonden!

Reageer Door: zalbest, vrijdag 25 december 2009 02:03
Ben het helemaal met je eens en dat weet ik omdat ik hetzelfde al eens heb gedaan. Alleen was dat bij een draaikolk en niet op het ijs. Maar de reactie was dezelfde.. Dankzij de brandweer kwamen we er beiden levend vanaf !

Reageer Door: Vliegertje, vrijdag 25 december 2009 05:23
Jammer voor het hondje. Vind het ook vreemd dat dit onder de kop opmerkelijk moet staan,is normaal dat je een dier probeert te redden.

Reageer Door: Coeninho, vrijdag 25 december 2009 14:47
zalbest schreef:

Ben het helemaal met je eens en dat weet ik omdat ik hetzelfde al eens heb gedaan. Alleen was dat bij een draaikolk en niet op het ijs. Maar de reactie was dezelfde..

Dankzij de brandweer kwamen we er beiden levend vanaf !


Heftig, zeg ! Ja, zal een reflex zijn waarin je iets wel of niet doet. Fijn dat het bij jou goed is afgelopen ! Kan me voorstellen dat als je dit leest dat beeld weer terugkomt...

Reageer Door: Hugo W., vrijdag 25 december 2009 15:59
Hondenbezit(st)ers zouden moeten weten dat op het moment dat het baasje te water gaat de hond instinctmatig te water blijft om het baasje te redden.

Het dier concentreert zich niet meer op de eigen situatie, maar op dat van de baas.

Het beste is weg te lopen, want dan zal de hond met alle kracht het baasje proberen te volgen.

Reageer Door: an60, vrijdag 25 december 2009 22:29
Heel begrijpelijk, ik zou dat inderdaad ook doen.
Maar wat ik niet begrijp is al die baasjes die hun honden overal maar los laten lopen, vlak bij drukke wegen en op dit moment ook bij bevroren plekken.
Je weet dat je nu nog niet op het ijs kunt...je hond weet dat niet. Hou hem dan toch ook aan de lijn, desnoods een rollijn, die heb je tot 8 meter lengte (al gebeuren daar ook de grootste ongelukken mee doordat baasjes niet opletten)....

Ook straks als het vuurwerk weer wordt afgeschoten, laten mensen hun honden toch weer los lopen, laten katten naar buiten gaan...een beetje verantwoordelijke baas let op zijn/haar dieren en is gevaren (die je kunt verwachten) op tijd voor.
Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van je dier, van je kind...jammer dat zoveel mensen gevaren pas zien als het te laat is...ze denken overal zo makkelijk over.

Reageer Door: an60, vrijdag 25 december 2009 22:32
@ Hugo
een hond die door ijs zakt zal op dat moment echt niet als eerste aan het baasje denken...als hij nog zo sterk is dat hij achter het baasje aan wil...waarom hebben ze hem dan niet meer gevonden? volgens jouw theorie zou de hond dan bij het baasje zijn geweest.
In andere situaties zal het misschien opgaan maar in deze situatie lijkt me dat volledige omzin omdat dat dier niet meer op eigen kracht uit dat water heeft kunnen komen, anders had die dat echt wel gedaan.
om dan weg te lopen...dan laat je dat dier wel aan zijn lot over...
redt hij het niet...goh wat domme hond???
Nee..ieder baasje die om zijn hond geeft zal alles op alles zetten om hem te redden, desnoods met gevaar voor eigen leven.

Reageer Door: hermine01, zaterdag 26 december 2009 10:10
an60 schreef:

Heel begrijpelijk, ik zou dat inderdaad ook doen.
Maar wat ik niet begrijp is al die baasjes die hun honden overal maar los laten lopen, vlak bij drukke wegen en op dit moment ook bij bevroren plekken.
Je weet dat je nu nog niet op het ijs kunt...je hond weet dat niet. Hou hem dan toch ook aan de lijn, desnoods een rollijn, die heb je tot 8 meter lengte (al gebeuren daar ook de grootste ongelukken mee doordat baasjes niet opletten)....

Ook straks als het vuurwerk weer wordt afgeschoten, laten mensen hun honden toch weer los lopen, laten katten naar buiten gaan...een beetje verantwoordelijke baas let op zijn/haar dieren en is gevaren (die je kunt verwachten) op tijd voor.
Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van je dier, van je kind...jammer dat zoveel mensen gevaren pas zien als het te laat is...ze denken overal zo makkelijk over.


Ik ben het hier helemaal mee eens! Hoe triest het gebeurde ook is, er had een hoop leed voorkomen kunnen worden als de hond aangelijnd was geweest...

Reageer Door: Youkev, zaterdag 26 december 2009 17:25
hermine01 schreef:

an60 schreef:

Heel begrijpelijk, ik zou dat inderdaad ook doen.
Maar wat ik niet begrijp is al die baasjes die hun honden overal maar los laten lopen, vlak bij drukke wegen en op dit moment ook bij bevroren plekken.
Je weet dat je nu nog niet op het ijs kunt...je hond weet dat niet. Hou hem dan toch ook aan de lijn, desnoods een rollijn, die heb je tot 8 meter lengte (al gebeuren daar ook de grootste ongelukken mee doordat baasjes niet opletten)....

Ook straks als het vuurwerk weer wordt afgeschoten, laten mensen hun honden toch weer los lopen, laten katten naar buiten gaan...een beetje verantwoordelijke baas let op zijn/haar dieren en is gevaren (die je kunt verwachten) op tijd voor.
Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van je dier, van je kind...jammer dat zoveel mensen gevaren pas zien als het te laat is...ze denken overal zo makkelijk over.


Ik ben het hier helemaal mee eens! Hoe triest het gebeurde ook is, er had een hoop leed voorkomen kunnen worden als de hond aangelijnd was geweest...


Denk dat er weer bij voorbaat geoordeeld wordt, er staat nergens dat de hond losliep.
Wat betreft de suggestie van een rollijn, zelfs met een rollijn kan het beestje op een stuk onbetrouwbaar ijs terechtkomen. Dan is het afhankelijk van het formaat van de hond of je hem er uberhaubt op de kant kan trekken.
Daarnaast hoort de halsband van een hond dusdanig te zitten dat in geval van nood, de hond zichzelf los kan trekken.
Mocht je een slipketting gebruiken, kan je door hem op de kant te trekken laten stikken doordat je een lus aantrekt (dichttrekt).
Weldoordachtte opmerkingen dus om het beestje aangelijnd te laten lopen, zeker geen diereneigenaren.

Betreffende die kat zogenaamd buiten gezet wordt met oud en nieuw. Buiten voelen ze zich veiliger dan binnen. Buiten kunnen ze weg van gevaar, binnen kunnen ze geen kant op wat voor het beestje veel traumatischer is.
Laat u weten dat ook mijn hond losloopt rond oud en nieuw, en wel omdat onverlaten het meer dan eens nodig vonden om vuurwerk naar mij en mijn (reeds overleden) aangelijnde hond te gooien.
Door los te lopen kan hij: A) weglopen van het gevaar, B) zichzelf verdedigen als hij dit nodig acht. Daarnaast moet je een ander behandelen zoals je zelf behaldeld wil worden, dit geld ook richting onze dieren.

Reageer Door: Hugo W., zaterdag 26 december 2009 18:30
an60 schreef:

@ Hugo
een hond die door ijs zakt zal op dat moment echt niet als eerste aan het baasje denken...als hij nog zo sterk is dat hij achter het baasje aan wil...waarom hebben ze hem dan niet meer gevonden? volgens jouw theorie zou de hond dan bij het baasje zijn geweest.
In andere situaties zal het misschien opgaan maar in deze situatie lijkt me dat volledige omzin omdat dat dier niet meer op eigen kracht uit dat water heeft kunnen komen, anders had die dat echt wel gedaan.
om dan weg te lopen...dan laat je dat dier wel aan zijn lot over...
redt hij het niet...goh wat domme hond???
Nee..ieder baasje die om zijn hond geeft zal alles op alles zetten om hem te redden, desnoods met gevaar voor eigen leven.


Natuurlijk zet je alles op alles om je hond te redden, maar het gaat erom hoe je in sommige situaties , de meeste kans hebt.

In deze situatie: je hond zakt door het ijs of komt in een wak, dan moet je denken: als het ijs niet sterk genoeg is voor mijn hond, dan zeker ook niet voor jou.

Dàt moet je ook je kinderen leren....

Op de school voor reddingshonden heb ik geleerd dat je dan, voor de hond zichtbaar, van hem/haar moet weg lopen, dan zal hij zich op de eigen situatie en niet op die van de baas, concentreren en is de kans groter dat ie uit het water komt.

Los hiervan: bij een wak is het ijs altijd dunner en is het beter als je een wak ziet de hond aan de lijn te houden, want als ie flink gerend heeft, wil die graag wat drinken.



Reageer Door: janfreak, zaterdag 26 december 2009 19:52
Erg triest dat het hondje niet gered kon worden. Maar zijn bazin is voor mij een heldin, het is heerlijk te ervaren dat er ook nog zulke mensen zijn die hun leven durven en willen riskeren om hun dier te redden. Chapeau!!

Reageer Door: hermine01, zaterdag 26 december 2009 21:23
Youkev schreef:

hermine01 schreef:

an60 schreef:

Heel begrijpelijk, ik zou dat inderdaad ook doen.
Maar wat ik niet begrijp is al die baasjes die hun honden overal maar los laten lopen, vlak bij drukke wegen en op dit moment ook bij bevroren plekken.
Je weet dat je nu nog niet op het ijs kunt...je hond weet dat niet. Hou hem dan toch ook aan de lijn, desnoods een rollijn, die heb je tot 8 meter lengte (al gebeuren daar ook de grootste ongelukken mee doordat baasjes niet opletten)....

Ook straks als het vuurwerk weer wordt afgeschoten, laten mensen hun honden toch weer los lopen, laten katten naar buiten gaan...een beetje verantwoordelijke baas let op zijn/haar dieren en is gevaren (die je kunt verwachten) op tijd voor.
Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van je dier, van je kind...jammer dat zoveel mensen gevaren pas zien als het te laat is...ze denken overal zo makkelijk over.


Ik ben het hier helemaal mee eens! Hoe triest het gebeurde ook is, er had een hoop leed voorkomen kunnen worden als de hond aangelijnd was geweest...


Denk dat er weer bij voorbaat geoordeeld wordt, er staat nergens dat de hond losliep.
Wat betreft de suggestie van een rollijn, zelfs met een rollijn kan het beestje op een stuk onbetrouwbaar ijs terechtkomen. Dan is het afhankelijk van het formaat van de hond of je hem er uberhaubt op de kant kan trekken.
Daarnaast hoort de halsband van een hond dusdanig te zitten dat in geval van nood, de hond zichzelf los kan trekken.
Mocht je een slipketting gebruiken, kan je door hem op de kant te trekken laten stikken doordat je een lus aantrekt (dichttrekt).
Weldoordachtte opmerkingen dus om het beestje aangelijnd te laten lopen, zeker geen diereneigenaren.

Betreffende die kat zogenaamd buiten gezet wordt met oud en nieuw. Buiten voelen ze zich veiliger dan binnen. Buiten kunnen ze weg van gevaar, binnen kunnen ze geen kant op wat voor het beestje veel traumatischer is.
Laat u weten dat ook mijn hond losloopt rond oud en nieuw, en wel omdat onverlaten het meer dan eens nodig vonden om vuurwerk naar mij en mijn (reeds overleden) aangelijnde hond te gooien.
Door los te lopen kan hij: A) weglopen van het gevaar, B) zichzelf verdedigen als hij dit nodig acht. Daarnaast moet je een ander behandelen zoals je zelf behaldeld wil worden, dit geld ook richting onze dieren.



Youkev, je hebt gelijk: er staat nergens dat de hond losliep. Los daarvan: bij een hond die aan een 'gewone' riem aangelijnd is (lees: een leren riem van maximaal een meter of twee lang) is de kans bijzonder klein dat hij op zwak ijs terechtkomt en er vervolgens door zakt. Als eigenaar ben je dan immers dichtbij je dier! Ik ben wel diereneigenaar, en in de 35 jaar dat ik nu 'jong' ben heb ik een aantal dieren hun (lange) leven meegemaakt. Ik ben zeker geen voorstander van een rollijn, van een slipketting zie ik het nut echter wel. Is het bij gebruik hiervan niet kiezen uit de minste van twee kwaden? Verstikking door een slipketting of verdrinking in een wak?

Reageer Door: Youkev, woensdag 30 december 2009 19:05
hermine01 schreef:

Youkev schreef:

hermine01 schreef:

an60 schreef:

Heel begrijpelijk, ik zou dat inderdaad ook doen.
Maar wat ik niet begrijp is al die baasjes die hun honden overal maar los laten lopen, vlak bij drukke wegen en op dit moment ook bij bevroren plekken.
Je weet dat je nu nog niet op het ijs kunt...je hond weet dat niet. Hou hem dan toch ook aan de lijn, desnoods een rollijn, die heb je tot 8 meter lengte (al gebeuren daar ook de grootste ongelukken mee doordat baasjes niet opletten)....

Ook straks als het vuurwerk weer wordt afgeschoten, laten mensen hun honden toch weer los lopen, laten katten naar buiten gaan...een beetje verantwoordelijke baas let op zijn/haar dieren en is gevaren (die je kunt verwachten) op tijd voor.
Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van je dier, van je kind...jammer dat zoveel mensen gevaren pas zien als het te laat is...ze denken overal zo makkelijk over.


Ik ben het hier helemaal mee eens! Hoe triest het gebeurde ook is, er had een hoop leed voorkomen kunnen worden als de hond aangelijnd was geweest...


Denk dat er weer bij voorbaat geoordeeld wordt, er staat nergens dat de hond losliep.
Wat betreft de suggestie van een rollijn, zelfs met een rollijn kan het beestje op een stuk onbetrouwbaar ijs terechtkomen. Dan is het afhankelijk van het formaat van de hond of je hem er uberhaubt op de kant kan trekken.
Daarnaast hoort de halsband van een hond dusdanig te zitten dat in geval van nood, de hond zichzelf los kan trekken.
Mocht je een slipketting gebruiken, kan je door hem op de kant te trekken laten stikken doordat je een lus aantrekt (dichttrekt).
Weldoordachtte opmerkingen dus om het beestje aangelijnd te laten lopen, zeker geen diereneigenaren.

Betreffende die kat zogenaamd buiten gezet wordt met oud en nieuw. Buiten voelen ze zich veiliger dan binnen. Buiten kunnen ze weg van gevaar, binnen kunnen ze geen kant op wat voor het beestje veel traumatischer is.
Laat u weten dat ook mijn hond losloopt rond oud en nieuw, en wel omdat onverlaten het meer dan eens nodig vonden om vuurwerk naar mij en mijn (reeds overleden) aangelijnde hond te gooien.
Door los te lopen kan hij: A) weglopen van het gevaar, B) zichzelf verdedigen als hij dit nodig acht. Daarnaast moet je een ander behandelen zoals je zelf behaldeld wil worden, dit geld ook richting onze dieren.



Youkev, je hebt gelijk: er staat nergens dat de hond losliep. Los daarvan: bij een hond die aan een 'gewone' riem aangelijnd is (lees: een leren riem van maximaal een meter of twee lang) is de kans bijzonder klein dat hij op zwak ijs terechtkomt en er vervolgens door zakt. Als eigenaar ben je dan immers dichtbij je dier! Ik ben wel diereneigenaar, en in de 35 jaar dat ik nu 'jong' ben heb ik een aantal dieren hun (lange) leven meegemaakt. Ik ben zeker geen voorstander van een rollijn, van een slipketting zie ik het nut echter wel. Is het bij gebruik hiervan niet kiezen uit de minste van twee kwaden? Verstikking door een slipketting of verdrinking in een wak?


Aangaande je laatste opmerking over het nut van de slibketting moet ik je gelijk geven. Je kan je beestje dan in elk geval een waardig afscheid geven mocht hij het niet overleven. Ondanks dat gebruik ik geen slibketting. Betreffende een korte lijn of een rollijn, gezien het gebied dat beschreven wordt is een korte lijn min of meer een straf voor het dier. Maar je hebt wel gelijk dat het risico op door het ijs zakken dan tot 0 wordt gereduceerd.

 

Deze newsflash is alleen te bekijken met de gratis Adobe FlashPlayer!
Spaarrente.nl - 4,25% spaarrente? Profiteer nu!
De Pers Reizen - Spot de laatste aanbiedingen!
Gratis i-Phone 3GS nergens goedkoper!
e-Matching.nl - Dating hoger opgeleiden
 
 


© 2008 Copyright DePers.nl