Gepubliceerd: woensdag 29 oktober 2008 23:30
Update: donderdag 30 oktober 2008 00:02
Kinderen met ADHD reageren positief op een dieet. Dat concludeert Lidy Pelsser van het Eindhovense ADHD Research Centrum.
Pelsser, die in haar onderzoek werd bijgestaan door de hoogleraren Huub Savelkoul uit Wageningen en Jan Buitelaar uit Nijmegen, verdeelde 27 kinderen met ADHD (gemiddelde leeftijd zes jaar) over twee groepen. De vijftien kinderen uit de onderzoeksgroep hielden zich vijf weken aan een strikt dieet. Zij aten alleen rijst, groente, fruit, kalkoen, lam, margarine en plantaardige olie. Ze dronken thee, perensap en water. De anderen aten en dronken zoals ze dat gewend waren. Het gedrag van beide groepen werd door ouders en leerkrachten gescoord. Na vijf weken bleek zeventig procent van de onderzoeksgroep niet meer aan de criteria voor ADHD te voldoen.
In de controlegroep daarentegen werd geen significante gedragsverbetering vastgesteld. Ook nam oppositioneel gedrag binnen de dieetgroep significant af. Dit is een belangrijk resultaat aangezien ADHD in meer dan de helft van de gevallen hiermee samengaat, en kinderen met deze dubbele diagnose hebben de grootste kans op ontsporing. Het onderzoek is gepubliceerd in het blad European Child and Adolescent Psychiatry. Kinderpsychiater Jan Buitelaar, noemt de resultaten veelbelovend.